Behov av avlastning
Ansök om LSS - i lagen kan man ansöka om vissa insatser, bl.a. avlastning. Lycka till!
Ansök om LSS - i lagen kan man ansöka om vissa insatser, bl.a. avlastning. Lycka till!
"LSS är en rättighetslag som ska garantera personer med omfattande och varaktiga funktionshinder goda levnadsvillkor, att de får den hjälp de behöver i det dagliga livet och att de kan påverka vilket stöd och vilken service de får. Målet är att den enskilde får möjlighet att leva som andra.
LSS ger rätt till tio insatser för särskilt stöd och särskild service som människor kan behöva utöver det som de kan få genom annan lagstiftning. LSS är ett komplement till andra lagar och innebär inte någon inskränkning i de rättigheter som andra lagar ger. En begäran om stöd och service från en person som ingår i lagens personkrets bör i första hand prövas enligt LSS om det är en insats som regleras i lagen. Motivet till detta är att det i allmänhet får antas vara till fördel för den enskilde."
http://www.socialstyrelsen.se/regelverk/lagarochforordningar/lagenomstodochservicetillvissa
Jag VILL <3 att alla som BEHÖVER hjälp SKA få hjälp!
Men det som gör mig så irriterad är alla folk som har insatser/pengar/övrigt som de inte har rätt till.:/ Vi andra får betala för vår hemtjänst medan andra får den gratis. För som min vän säger: hon är bara ren hemtjänst åt brukaren och inget annat.
Det är DÄRFÖR jag har svårt att tro på att de som behöver hjälp inte får den. Ibland känns det som att folk säger att det är svårt att få hjälp/bistånd för att inte övriga befolkningen ska vara/bli avundsjuk på den gräddfil av insatser/bistånd folk lever på.:/
Man vet varken ut eller in...:/
Jag tror att man om 20 år kommer ha sänt något reportage om hur många har levt som i en gräddfil men att de utåt vill ge sken av att de är "så hjälplösa". Lite som Knutby och deras församling: man ger SKEN av att vara froma och "fattiga" när det sen visar sig att de styrande i församlingen har levt i lyx på alla andra i nämnda församling (via tiondet) och visst minns vi att Helge fick Sara att betala HÖGA räkningar (2-3 stycken) på tresiffriga belopp...