• Anonym (Slut som artist)

Behov av avlastning

Hej.
    Jag är ensamstående förälder med två barn. En nioåring och en liten ettåring.
    Jag har varit ensam hela tiden och börjar nu känna att krafterna är på väg att ta slut.
    Mitt större barn mår inte så bra. Jag har varit i kontakt med BUP en tid, men de anser att barnet mår bra och att jag är en jätte bra förälder som gör allt rätt.
    Jag anser att ett barn som är arg eller väldigt irriterad varje dag, är otrevlig och kallar mig för jävla idiot och liknande, slåss, sparkas, kastar möbler och spottar en i ansiktet inte mår så bra.
    Det är väldigt märkligt att man kan anse att allt är normalt och som det ska vara när det ser ut på det här sättet.
    Nu tänker jag att jag ska försöka lite andra vägar än BUP. Bl.a genom avlastning via stödfamilj. Och jag undrar nu hur man går tillväga?
    Vem kontaktar man, vad säger man osv?
    Tacksam för lite bra och uppmuntrande tips :)

• Svar på tråden Behov av avlastning
  • Anonym (Slut som artist)

Puff puff

• Helpful

Ansök om LSS - i lagen kan man ansöka om vissa insatser, bl.a. avlastning. Lycka till!

• Helpful

"LSS är en rättighetslag som ska garantera personer med omfattande och varaktiga funktionshinder goda levnadsvillkor, att de får den hjälp de behöver i det dagliga livet och att de kan påverka vilket stöd och vilken service de får. Målet är att den enskilde får möjlighet att leva som andra.

LSS ger rätt till tio insatser för särskilt stöd och särskild service som människor kan behöva utöver det som de kan få genom annan lagstiftning. LSS är ett komplement till andra lagar och innebär inte någon inskränkning i de rättigheter som andra lagar ger. En begäran om stöd och service från en person som ingår i lagens personkrets bör i första hand prövas enligt LSS om det är en insats som regleras i lagen. Motivet till detta är att det i allmänhet får antas vara till fördel för den enskilde."

http://www.socialstyrelsen.se/regelverk/lagarochforordningar/lagenomstodochservicetillvissa 

• Marionettdocka
    Helpful skrev 2012-05-08 22:01:34 följande:
    Ansök om LSS - i lagen kan man ansöka om vissa insatser, bl.a. avlastning. Lycka till!
    LSS kräver ju att barnet har ett stort funktionshinder. Har det inte det är det Socialtjänstlagen som är tillämplig. TS Kontakta Socialförvaltningen i din kommun och beskrev situationen och vad du önskar hjälp med.
    Man kan inte skörda liljor om man sår tistlar.
  • Helpful
    Marionettdocka skrev 2012-05-08 22:04:41 följande:
    LSS kräver ju att barnet har ett stort funktionshinder. Har det inte det är det Socialtjänstlagen som är tillämplig. TS Kontakta Socialförvaltningen i din kommun och beskrev situationen och vad du önskar hjälp med.
    Jo men att gå till BUP är väl så gott som ett funktionshinder?
  • mammatill6
    Helpful skrev 2012-05-08 22:06:50 följande:
    Jo men att gå till BUP är väl så gott som ett funktionshinder?

eeehhh!Va!  Nej inte riktigt va? Menar du att man måste ha ett funktionshinder för att man i en period mår psykiskt dåligt?

Sen är det oerhört svårt att få beviljat avlastning bara för att man är ensamstående.   
  • Helpful
    mammatill6 skrev 2012-05-08 22:24:53 följande:
    eeehhh!Va!  Nej inte riktigt va? Menar du att man måste ha ett funktionshinder för att man i en period mår psykiskt dåligt?

Sen är det oerhört svårt att få beviljat avlastning bara för att man är ensamstående.   
    Psykisk ohälsa ÄR väl ett F-hinder?
  • Litet My
    Marionettdocka skrev 2012-05-08 22:04:41 följande:
  • Helpful
    Litet My skrev 2012-05-08 22:35:21 följande:
    Okej men ansök enl. SoL då...
  • äsch
    Helpful skrev 2012-05-08 22:32:39 följande:
    Psykisk ohälsa ÄR väl ett F-hinder?
    Ja, om du får en diagnos ja. Men inte ens då får du LSS, det ska vara ett omfattande funktionshinder. Jag är blind och ser inte skymten (ha ha) av LSS.
Svar på tråden Behov av avlastning