• twomore

Behov av avlastning

När jag växte upp fick jag en stödfamilj för att min pappa var död och min lillasyster åkte till sin pappa varannan helg. Hon kom alltid hem och berättade om allt kul de hade gjort.  Mamma fick stödfamilj åt mig för att jag också skulle ha något kul och såklart för att avlasta min mamma som var ensamstående med tre barn.

Tror att jag fick det genom att vi varit på BUP för min äldre syster som var en bråkstake och att jag då också uppmärksammades (11 år).  Jag fick även gå till psykolog en gång varannan vecka. 

Så, man kan/ kunde få stödfamilj genom kommunen även utan diagnos. Men det krävs nog lite BUP-problematik?  

Jag har jättebra erfarenhet av min stödfamilj och har endast ljusa/roliga minnen av de fyra år jag åkte dit varannan helg.  En fantastiskt komplement till den värld en ensamstående fattig slutkörd trebarnsmor kan ge. De sporrade mig att läsa vidare osv. 

Mitt råd är att ringa familjeenheten och fråga vart du ska vända dig!  

• twomore
    smulpaj01 skrev 2012-05-09 12:11:26 följande:
    twomore: Härligt att du trivdes så bra med din kontaktfamilj

Nej, barnet behöver varken ha diagnos eller bup-problematik!
    I mitt fall räckte det med att jag behövde avlastning och mitt barn en "faders-gestalt" ibland. (en helg ca varannan månad)

Detta var flera år sen, men vi träffar den familjen fortfarande ibland
    Ok, bra! Ja, vårt fall var nog likt ditt, faders-gestalt och avlastning.
Svar på tråden Behov av avlastning