SPD
http://en.wikipedia.org/wiki/Sensory_processing_disorderJag behöver veta vad denna diagnos heter på svenska. Kan någon hjälpa?
Verkar inte finnas något svenskt namn, varför måste du ha det?
Nej, SPD är nog ingen diagnos här i Sverige. Här erkänns inte den problematiken på det viset, och man erkänner heller inte metoderna för att jobba med det. Så vill man ha hjälp med sån problematik så får man leta alternativa vägar Finns många "skolor" som är baserade på J Ayres grundteori, och man kan hitta personer som jobbar med detta även i Sverige. I vissa former i alla fall.
Hur funderar du? Och visst är det ett otroligt intressant område...?
Jag tänker så att om nu någon har det så är det min son :D
Han är hyposensitiv för ljud - det kan köra en motorcykel eller åkgräsklippare precis bredvid honom och han reagerar inte, fast vi vet att han hör
Han är också taktilt hyposensitiv - han älskar att bli kittlad och kramad hårt, har en väldigt hög smärttröskel
Jag vet att de här sakerna många gånger hänger ihop med autism. Men som du vet från den andra tråden så vill de inte utreda honom än eftersom han är så liten. Så jag tänkte få dem på tankar om det här med sinnesproblematiken. I USA tex är det här en etablerad diagnos, det är ju inget hokus pokus utan fakta.
Jag tror tyvärr inte att du får lättare med den biten, snarare svårare. Men försöka går ju alltid. Det är som du säger, det går ofta ihop med autism - men är ju inget kriterium för det, i alla fall inte än. Jag läste mycket om det här tidigare, och vi har jobbat en hel del utifrån tänket - på olika sätt. Det var först när vi gick den vägen som vi verkligen började FÅ UT kunskapen som sonen har inom sig. Vår son var också "hypo-" det mesta när han var liten på sätt och vis, det vi såg att han var känslig för var synintryck (ljuskänslig ffa). Nu är han mer känslig överlag, som att han orkar ta in mer och då också gör det. Sonen hängde också med motoriskt upp till ca 1,5 års ålder, men sen har hans enorma svårigheter med motorisk planering uppenbarats. De i kombination med de perceptuella svårigheterna är ju det som gör hans autism så besvärlig. Här i Sverige, så hanterar man egentligen inte den här problematiken alls inom "skolmedicinen" - man anpassar bara. Vi tjatade om det i två år, fick ingen respons. Till slut letade vi själva, hittade, och när de DÅ kunde se den enorma effekten - DÅ togs det på allvar.
Din kille låter överlag väldigt lik min kille i typ samma ålder... =) Om du lutar honom bakåt, lägger honom i en gunga eller hammock typ, hur reagerar han då..? Om jag får fråga...
Han får lite panik när jag lutar honom bakåt. Han skrattade i början men sen blev det för mycket.
Här i lekparken har vi en fågelbogunga, den är han rädd för. Det är en såndär stor rund gunga där man kan ligga ner.
Får jag fråga själv... Hur var det med din son i den åldern, hade han ord som sen försvann eller kom de aldrig?
Hur var han med språkförståelsen?
Min förstår ordet "var", så om man frågar tex var är mamma/pappa/lampan osv så pekar han men mot lite vad som helst.
Jag undrar verkligen när man på ett ungefär kommer kunna veta om han kommer att prata eller inte och hur mycket. Bara för att jag själv vill veta vad jag kan förvänta mig, inte för att han är bättre eller sämre om han pratar eller ej.
Nu säger han typ dada, nana, iiih, dää osv. Men han bara rabblar detta och det är inte i kommunikativt syfte.
Jag måste lägga ett x antal speedade ungar nu, så jag får återkomma - och det kommer jag garanterat att göra. Det är nu det börjar bli intressant...
Ok om jag återkommer via inbox istället för så här officiellt..? Jag lär komma in på att ge dig sjuhelvetes bra råd, som jag kanske inte har så mycket utbildning för att ge egentligen... Det är såna barn som din och min son som jag ska jobba med i framtiden. De som ska revolutionera världen...
Perceptionsstörning? Låter likt i alla fall...
Hej Peisley !
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med att få en diagnos på svenska men jag har själv SPD och det har mina barnbarn med. De bor i England och där har man mycket gott att säga om det som man upplever, att bland de bästa informationer man kan få när det gäller SPD, så kommer det i från de svenska forskarna !?
Av någon märklig anledning är det mycket sällsynt att man hör någon här i Sverige tala om just SPD och det är rätt konstigt.
Jag har själv problem med just det sensoriska och har alltid varit ganska annorlunda jämfört med mina syskon och kompisar. Men det var ju inte det du ville veta , så jag kan inte heller hjälpa dig med en svensk översättning på diagnosen. Håller på att försöka att få min egen diagnos på min SPD, vilket inte verkar bli det lättaste.
Jag hoppas att du ska få någon hjälp av någon annan här. Annars kan jag när jag själv fått min diagnos och möjligen även hjälp att få något svenskt namn på SPD skriva här och i så fall berätta för dig vad jag fått veta.
Lycka till i alla fall.
Maritha.
Väldigt mycket intressant som dyker upp här! Läser igenom mer sen och återkommer med kommentarer. Men ska bara nämna att fågelbogungan är faaa-aaa-aaarlig enligt 3 av 4 barn men samtidigt så kan de få för sig att gunga i den ibland.
Hur är era om man håller upp-och-ner? Sådär, de klättrar upp och svingar runt?
Japp det där känner jag igen hos min autistiska son. Han verkar var underkänslig i munnen (tuggar och biter på saker hela tiden), taktilt underkänslig och överkänslig på samma gång. Klarar inte av kläder som "skaver" men vill ofta bli hållen och kramad hårt. Han vill gärna ha "stöd" för hela kroppen och ligger helst på mage på golvet när han leker. Någonting konstigt är det också med visuell perception. Som baby var han ljuskänslig. Nu fascineras han av saker som blinkar, glittrar , snurrar. Har jättesvårt med avstånds/djup-bedömning. Han kan gå perfekt balansgång på en linje på golvet, men klarar inte att av balansgång på en tre ggr bredare bänk som är 20 cm ovanför marken.