• UnikFamilj

SPD

Nej, SPD är nog ingen diagnos här i Sverige. Här erkänns inte den problematiken på det viset, och man erkänner heller inte metoderna för att jobba med det. Så vill man ha hjälp med sån problematik så får man leta alternativa vägar Finns många "skolor" som är baserade på J Ayres grundteori, och man kan hitta personer som jobbar med detta även i Sverige. I vissa former i alla fall.

Hur funderar du? Och visst är det ett otroligt intressant område...? Flört 

• UnikFamilj

Jag tror tyvärr inte att du får lättare med den biten, snarare svårare. Men försöka går ju alltid. Det är som du säger, det går ofta ihop med autism - men är ju inget kriterium för det, i alla fall inte än. Jag läste mycket om det här tidigare, och vi har jobbat en hel del utifrån tänket - på olika sätt. Det var först när vi gick den vägen som vi verkligen började FÅ UT kunskapen som sonen har inom sig. Vår son var också "hypo-" det mesta när han var liten på sätt och vis, det vi såg att han var känslig för var synintryck (ljuskänslig ffa). Nu är han mer känslig överlag, som att han orkar ta in mer och då också gör det. Sonen hängde också med motoriskt upp till ca 1,5 års ålder, men sen har hans enorma svårigheter med motorisk planering uppenbarats. De i kombination med de perceptuella svårigheterna är ju det som gör hans autism så besvärlig. Här i Sverige, så hanterar man egentligen inte den här problematiken alls inom "skolmedicinen" - man anpassar bara. Vi tjatade om det i två år, fick ingen respons. Till slut letade vi själva, hittade, och när de DÅ kunde se den enorma effekten - DÅ togs det på allvar.

• UnikFamilj

Din kille låter överlag väldigt lik min kille i typ samma ålder... =) Om du lutar honom bakåt, lägger honom i en gunga eller hammock typ, hur reagerar han då..? Om jag får fråga...

• UnikFamilj

Jag måste lägga ett x antal speedade ungar nu, så jag får återkomma - och det kommer jag garanterat att göra. Det är nu det börjar bli intressant... Glad

Ok om jag återkommer via inbox istället för så här officiellt..? Jag lär komma in på att ge dig sjuhelvetes bra råd, som jag kanske inte har så mycket utbildning för att ge egentligen... Cool Det är såna barn som din och min son som jag ska jobba med i framtiden. De som ska revolutionera världen... Solig

Svar på tråden SPD