SPD
http://en.wikipedia.org/wiki/Sensory_processing_disorderJag behöver veta vad denna diagnos heter på svenska. Kan någon hjälpa?
Jag tänker så att om nu någon har det så är det min son :D
Han är hyposensitiv för ljud - det kan köra en motorcykel eller åkgräsklippare precis bredvid honom och han reagerar inte, fast vi vet att han hör
Han är också taktilt hyposensitiv - han älskar att bli kittlad och kramad hårt, har en väldigt hög smärttröskel
Jag vet att de här sakerna många gånger hänger ihop med autism. Men som du vet från den andra tråden så vill de inte utreda honom än eftersom han är så liten. Så jag tänkte få dem på tankar om det här med sinnesproblematiken. I USA tex är det här en etablerad diagnos, det är ju inget hokus pokus utan fakta.
Han får lite panik när jag lutar honom bakåt. Han skrattade i början men sen blev det för mycket.
Här i lekparken har vi en fågelbogunga, den är han rädd för. Det är en såndär stor rund gunga där man kan ligga ner.
Får jag fråga själv... Hur var det med din son i den åldern, hade han ord som sen försvann eller kom de aldrig?
Hur var han med språkförståelsen?
Min förstår ordet "var", så om man frågar tex var är mamma/pappa/lampan osv så pekar han men mot lite vad som helst.
Jag undrar verkligen när man på ett ungefär kommer kunna veta om han kommer att prata eller inte och hur mycket. Bara för att jag själv vill veta vad jag kan förvänta mig, inte för att han är bättre eller sämre om han pratar eller ej.
Nu säger han typ dada, nana, iiih, dää osv. Men han bara rabblar detta och det är inte i kommunikativt syfte.