• Anonym (Oroliga mamman)

Normalt att en 2-åring gör så för att retas?

Jag har en son som är 2 år och 3 mån, ganska tidig för sin ålder tror jag, kan alla färger, räkna, sjunga, pratar bra mm. Det är så att han har en faster som han tycker väldigt mycket om och som han träffar ganska ofta (3-5 dagar i veckan).. mer än vad jag skulle önska.. hon är inte min favorit och jag tycker att hon tar för mkt plats i vår familj.

När jag säger till min son "Jag älskar dig så mycket... Älskar du mamma också?" så säger han med ett illmarigt leende.. "Nej..älskar inte mamma".. då frågar jag.. "Vem älskar du då?" "Faster" svarar han då. Samma om vi pratar om vilka som är snälla. .då är det bara "Faster snäll" hela tiden och "Mamma inte snäll"

Kan det vara så att han på något sätt är medveten om att jag inte riktigt gillar henne (och kanske till och med känner mig lite svartsjuk) och att han gör så bara för att retas? Eller förstår han inte alls innebörden av att älska och vara snäll när han är så liten? Eller är det helt enkelt så att han faktiskt tycker om henne mer än mig.. ?

Hoppas att jag la denna frågan i rätt tråd. Tacksam för svar!

• Svar på tråden Normalt att en 2-åring gör så för att retas?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det bästa vore om du tog itu med din konkurrens med din syster. Hur kommer det sig att hon är med din son så mycket om du inte gillar det? Det är väl i alla fall du som bestämmer?
    När det gäller så här små barn  kan de vara språkligt försigkomna utan att för den skull ha full förståelse för ordens betydelse och djupare innebörd. De är oftast bra på att läsa av föräldrarna och säga det som får "bäst effekt".
    Din lille son har omedvetet uppfattat att det finns en konkurrens mellan dig och din syster. Men det är något som han aldrig skulle kunna sätta ord på eller egentligen förstå vad det innebär. Det låter faktiskt som om du själv har lite svårt att förstå dina reaktioner.
    Mitt tips till dig är att du börjar med att vara övertygad om att ett barn alltid älskar och behöver sina föräldrar mest av alla. Sen kan de ha andra personer att älska också, men det är ett tillskott, inte något som tar ifrån.
    Men om det är så att du tycker att din syster har en dålig påverkan på din son kanske du helt enkelt ska se till att de inte ses så ofta. I det fallet är det föräldrarnas beslut som gäller. 
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

• Anonym (Oroliga mamman)

Hej! Nu har jag äntligen tid att svara.. Det är inte min syster det gäller utan min sambos syster, dvs min svägerska. Ja absolut, det är jag som bestämmer men vi bor väldigt nära både henne och mina svärföräldrar och det är svårt att sätta ner foten ordentligt utan att det blir osämja i hela familjen. Min svägeska och mina svärföräldrar har en väldigt nära relation, trots att hon är 25 år, har eget jobb och lägenhet, så umgås hon med dem i princip all ledig tid.. äter frukost och lunch där varje dag osv.. (de har jobb med lite udda arbetstider nämligen) så de förstår inte alls det där med att man inte vill umgås för mkt. Inte ens min egen mamma och syster hade jag velat träffa så ofta!

Okej, ja så är det ju säkert.. jag her väl lite dålig självkänsla överlag och detta bättrar ju inte på det precis.. avgudar min son och vill att han ska tycka om mig lika mkt men jag får nog lära mig att kärleken inte alltid ser likadan ut från hans sida.. inte minst när han sen blir tonåring kan jag tänka mig.. Flört

Tack för ditt svar!    

Svar på tråden Normalt att en 2-åring gör så för att retas?