• Anonym (M)

Bonusdotter med problem

Hej!

Jag har en bonusdotter på 12 år som har ganska mycket problem. Hon har fått en ADD diagnos hos bup men jag tvivlar på att den är korrekt då medicinen hon fick inte hjälpte alls.

Hon har stora problem med:

Svängningar i humöret går från glad till helt galet arg på sekunder.
    Rädd för att se på film efter att hon såg en barnfilm från sju år som hon tyckte var läskig, egentligen är hon rädd för det mesta hon kan inte höra fel ord på tv eller se på nyheter eller vara på övervåningen själv.
    Har svårt att skilja saga från verklighet.
    Kan inte sova själv o e inte nöjd med att min man ligger på en madrass på golvet bredvid hennes säng utan han ska ligga i hennes 90 säng.
    Kan inte sova borta hos kompisar eller släktingar.
    Pratar osammanhängande man hänger inte med alls när hon ska berätta nåt.
    Vågar inte gå till skolan.
    Svårt med läxor
    Vill bestämma ofta
    Kan inte ta ett nej utan får ofta utbrott
    självkritisk ( säger ofta nedvärderande saker om sig själv)
    Trött
    Sover dåligt på nätterna
    Ångestattacker på nätterna
    Svårt att roa sig själv, är alltid beroende av att någon roar henne
    Ofta ont i magen
    Orolig
    Svårt att ta motgångar får ofta utbrott då

Vi försöker på många sätt att hjälpa henne med hennes problem så att hon ska slippa va rädd för allt men vi har trots allt tre andra barn som är yngre bland annat en nyfödd o en 2 åring så vi gör så gott vi kan då vi måste tänka på dom andra barnen oxå o dom måste få sitt men hon accepterar inte det utan då skriker hon som en galning. Vi vet inte längre vad vi ska göra o hela familjen mår dåligt.

Vart ska man sätta gränserna? När ska vi säga nej?Alla barn ska ju inte behöva må dåligt över det här.

Jag tror hon har fel diagnos o skulle behöva annan hjälp men det känns inte som vi får nån respons när vi söker hjälp. Vore tacksam om man kunde få lite råd i alla fall.

• Svar på tråden Bonusdotter med problem
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det låter onekligen svårhanterligt med dotterns alla symtom och särskilt frustrerande blir det ju när ni har små barn att ta hand om också.
    För det första är det så att dottern kan mycket väl ha fått rätt diagnos. Att medicinen inte hjälper är inte ett tecken på feldiagnosticering. Medicin hjälper nämligen inte för alla. Och detta är ju inte en strikt medicinsk diagnos utan lika mycket en beteendediagnos. 
    Däremot tycker jag att det låter tråkigt att ni inte tycker att ni möts av någon förståelse på BUP. De borde kunna ge er stöd och råd i hur ni ska hantera er dotter, utifrån de problem hon har. Däremot är det ju så att ingen kan ta bort dem.
    Sätt er ner tillsammans och fundera över vad ni kan göra för er  dotter, som känns bra både för er och henne och de andra barnen. Hon har sina symtom och behöver mycket tid av er, men ni har också tre barn till som kräver er tid. kanske skulle någon form av avlastning underlätta under den här intensiva perioden.
    Ni måste ju också ha ett  uthärdligt liv för att kunna ge era barn det bästa.
    Kontakta BUP igen och be om föräldrarådgivning och stöd och se vad ni gemensamt kan komma fram till.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Bonusdotter med problem