• OverAll

    Morföräldrar tycker synd om adopterat barn?!!

    Hej, Jag har ett problem. Kanske inte ett egentligt problem för andra, men för mig är det ett problem! Jag står mycket nära mina morföräldrar, dom är hur fantastiska som helst och har alltid stöttat mig oavsett val i livet. Men inte i detta valet, valet att adoptera.. Jag har sedan år tillbaka funderat på att adoptera. Ja jag drömmer om dagen då jag får hämta hem mitt barn, och känslan att mitt barn någonstans långt borta kommer att födas om ett år eller två, det är överväldigande! Jag förbereder mig för allt, jag vet i princip vad jag ska säga till mitt barn då h*n undrar om adoptionen. Jag har börjat tänka på hur rummet ska se ut, vem som ska bli mina referenser. Hur jag ska fixa allt som ensamstående om jag inte träffar någon innan jag fyller 25. Ja, jag har hela scenariot i huvudet, allt! Jag längtar så otroligt mycket till den dagen då jag får börja utredningen inför adoptionen. "problemet" nu är mina morföräldrar som är så fantastiska i allt annat. Men just i detta fallet blir ja ledsen! Dom säger att jag inte bör adoptera för att det är synd om barnet. Det kommer bli mobbat och utanför, hamna i gäng, bli olyckligt och jag vet inte alla dumheter dom påstår. Och dessutom är det fel av mig att jag vill adoptera ett äldre barn, upp till runt 6-7 år kan jag tänka mig. Och mina tankar kring land ligger runt något afrikanskt land iallafall. Men bestämt mig till 100% har jag inte eftersom jag vill rådgöra med adoptionsorganisationen etc när den dagen kommer. Jag har inte ens vågat tala om för morföräldrarna att jag vill eller kan tänka mig att adoptera ett SN-barn, alltså ett med särskilda behov. Min syster däremot som är i månad 8 nu, henne är dom superglada över. Det ska bli sååååå roligt med en ny liten. Och det pratas så mycket kring "den lilla". Hon blir ju bio-barn och kommer se ut som oss andra och därför inte riskera att bli mobbad. Henne är det inte synd om för hon har en riktig familj osv. Ja så låter det mest hela tiden, och anledningen till att jag blir så fruktansvärt ledsen över detta är då jag inte under några omständigheter kan bli gravid, inte ens med behandlingar osv, och jag VILL INTE ens vara gravid. Jag VILL adoptera! Det har jag velat så länge jag kan minnas. Jag vet inte vad jag egentligen vill ha ut av det här. Jag behövde nog bara skriva av mig! Men om ni har några råd om hur jag ska lösa det här så hör gärna av er. Mina morföräldrar betyder som sagt mycket för mig och jag vill ha dom led i mitt barns liv. Men jag vill inte ha dom där om dom inte själva vill, vilket det verkar som att dom inte vill. Min mamma däremot har inget emot adoptionen alls, hon ser rättare sagt fram emot det och hennes tanke är att alla är lika mycket värda. Inte heller min syster, eller mina vänner tycker att det är fel med adoption. Är det någon av er som haft det såhär? Någon i släkten eller nära vänner som betyder mycket för er som tyckte att adoption var ett helt val, eller uttryckte större glädje över ett bio-barn i släkten/familjen än ert adopterade? Blir verkligen ledsen på det här! Oavsett vad så kommer jag att adoptera, för det är mitt val och min kärlek till barnet är viktigare än mina morföräldrars, men dock är det en jobbig situation!

  • Svar på tråden Morföräldrar tycker synd om adopterat barn?!!
  • OverAll

    "lilla fjunet"
    Ja jag hoppas verkligen på det, och tack för lyckönskandet!

    Jo det är kanske bäst att ligga lågt på ämnet adoption ett tag. Det är ju bara det att det finns liksom där i huvudet och snurrar runt hela tiden. Men för att hålla relationen med morföräldrarna på en bra nivå så får jag kanske hålla tyst. Men det är ju jobbigt..

  • Zebrima

    Ja, jag förstår dig och att det känns orättvist att de välkomnar din systers barn på ett helt annat sätt.

    Vi vill också adoptera och har nyligen påbörjat processen. Men tyvärr stöter man ju på mycket "motgångar" både i själva processen som sådan (omständigt, väntetid, alla papper som ska skickas och intyg som ska fixas o.s.v.) men även från personer i omgivningen får man höra mycket som kan såra faktiskt. En del oavsiktligt men det gör ont ändå i hjärtat.

    Mitt bästa råd är att du förklarar för dina morföräldrar rakt upp och ner att eftersom du inte kan bli gravid och omöjligt kan tänka dig ett liv utan barn, så är din avsikt att adoptera oavsett vad omgivningen tycker. Vänta sedan och se vad de svarar på det. Kanske drar de upp det med din ålder, ha inte så bråttom o.s.v. och då är det kanske din unga ålder som gör dem mest tveksamma trots allt.

  • OverAll

    Det kan vara som du säger paksenarrion.. Att det inte är verkligt för dom ännu. Kanske att det bara är en "fas" jag går igenom, som så mycket annat i livet. Bara det att för mig är det verkligt, det är min framtid, om du förstår hur jag menar.

    Jag har dock fått för mig lite att det är valet av land, eller i detta fallet världsdel som gör dom skeptiska till det hela också. Jag är ju inställd på Afrika, men hade det istället varit från ett land i Europa så hade det inte varit så "synd om barnet" att komma hit.

    Jag känner bara att samhället har gått framåt. Att det är en mörk man/kvinna man möter på gatan, eller som står i kassan på H

  • Venne

    Det handlar kanske mycket om en generationsklyfta? De är kanske födda i en tid då det var ovanligt med adoption från utlandet. En tid då det dessutom inte var lika vanligt med invandrare alls, speciellt inte från länder så långt borta som Afrikas länder. De kanske helt enkelt har en bild av att barnet kommer vara så otroligt annorlunda, trots att det inte ser ut så nu för tiden i Sverige. En uppriktig oro, även om den säkert inte är speciellt befogad. Förstår att det känns riktigt tråkigt att höra, men jag skulle nog gissa att när det lilla barnet väl är en del av er familj så kommer de säkert smälta.

  • OverAll

    "zebrima"

    Jag får nog göra det, prata med dom en gång för alla helt enkelt. Och sen får det vara "slutdiskuterat" fram till den dagen då jag påbörjar utredning och allting.

    Jag vet bara att jag vill inte ha ett liv utan barn. Och dessutom vill jag vara en "ung mamma", dvs att jag vill inte vara över 40 när jag adopterar. Jag vill inte ens vara över 30 helst! Jag vill finnas för mitt barn i många år. Jag vill att barnet ska få växa upp tillsammans med mig, uppleva både med och motgångar tillsammans med mig. Jag vill helt enkelt finnas där tills den dagen min son eller dotter kan stå på egna ben och leva livet fullt ut.

    En kvinna som skaffar barn genom att bli gravid när hon är 22 det är inget konstigt alls. Skaffar hon barn när hon är över 30, ja då börjar man tycka att hon är "för gammal" för att skaffa barn. Tänk, mamman kommer ju vara nämnare 55-60 då barnet fyller 20. Men att adoptera när man är under 30 är för många oförståeligt. Man ska helst vänta tills man är 40+ och när man då tar upp argumentet att jag vill inte vara över 60 den dagen min son/dotter tar studenten. Ja då är man tramsig och orealistisk. Det är lite av det jag har fått höra, som verkligen svider i hjärtat!

  • OverAll

    "venne"

    Ja jag hoppas verkligen på att det är en sån grej som gör att som säger som dom gör. Men jag vet inte vad jag ska tro. Morförälderns son samt min syster är båda tillsammans/sambos med utländska personer. En av dom är adopterad från Chile och den andra personen är från Etiopien. Men det är inget som dom tycker är konstigt alls, för dom är ju "helt vanliga personer och tillhör vår familj/släkt". Så det är ju inget "ovanligt" på det viset eftersom adopterade och utländska personer redan finns inom familjen.. Och jag har inte i övrigt några tankar/känslor överhuvudtaget att de skulle vara rasistiska. För dom är alla lika mycket värda oavsett vad!

  • Paksenarrion
    OverAll skrev 2012-05-08 22:35:30 följande:
    Det kan vara som du säger paksenarrion.. Att det inte är verkligt för dom ännu. Kanske att det bara är en "fas" jag går igenom, som så mycket annat i livet. Bara det att för mig är det verkligt, det är min framtid, om du förstår hur jag menar.

    Jag har dock fått för mig lite att det är valet av land, eller i detta fallet världsdel som gör dom skeptiska till det hela också. Jag är ju inställd på Afrika, men hade det istället varit från ett land i Europa så hade det inte varit så "synd om barnet" att komma hit.

    Jag känner bara att samhället har gått framåt. Att det är en mörk man/kvinna man möter på gatan, eller som står i kassan på H
    Jag förstår att det är din framtid. Jag visste tidigt att det var det jag ville i livet, nu blev det inte så men det är en annan historia.

    Lycka till
  • en glad

    Okunnighet! De vet nog inte att forskningen säger att 70 % av de adopterade barnen är det inga som helst problem med, trots en ickeoptimal start i livet. Och tror de att det blir synd om barnet så får det ju i alla fall en familj som det annars saknar och skulle du då vara ett dåligt alternativ .... eller? Fråga!

  • barnluktarbajs

    Men du kanske inte ska haka upp dig för mycket på att de välkomnar din systers barn? Det barnet kommer ju faktiskt finnas om bara en månad, medan dina barnplaner ligger många år framåt i tiden. Det är väl inte konstigt att de känner mer entusiasm för ett barn som faktiskt redan är på väg?
     

  • Chimamanda
    OverAll skrev 2012-05-08 22:35:30 följande:
    Det kan vara som du säger paksenarrion.. Att det inte är verkligt för dom ännu. Kanske att det bara är en "fas" jag går igenom, som så mycket annat i livet. Bara det att för mig är det verkligt, det är min framtid, om du förstår hur jag menar.

    Jag har dock fått för mig lite att det är valet av land, eller i detta fallet världsdel som gör dom skeptiska till det hela också. Jag är ju inställd på Afrika, men hade det istället varit från ett land i Europa så hade det inte varit så "synd om barnet" att komma hit.

    Jag känner bara att samhället har gått framåt. Att det är en mörk man/kvinna man möter på gatan, eller som står i kassan på H
    Min dotter är från Afrika och jag märker att jag fått liksom en "radar" för andra människor med afrikanskt utseende. Och vi möter de människorna varje gång jag och dottern är utomhus och leker eller gör annat. Dessutom känner vi personer med afrikansk bakgrund. Jag vet inte var ni bor, men i storstan är det inget ovanligt eller udda alls att ha en mörk hudfärg. Min dotter är ju faktiskt på det viset en av många...
    Så jag tycket inte du ska låta någon oroa dig för mycket över den aspekten.
    Lycka till!
  • OverAll
    Marlean skrev 2012-05-09 15:33:28 följande:
    De kanske är Sverigedemokrater? De är ju emot utomeuropeiska adoptioner?
    Sverigedemokrater nej, bara något emot ett barn som inte "passar in" tydligen för att det kommer bli synd om barnet då enligt dom
  • Paksenarrion
    OverAll skrev 2012-05-09 18:09:04 följande:
    Sverigedemokrater nej, bara något emot ett barn som inte "passar in" tydligen för att det kommer bli synd om barnet då enligt dom
    Det brukar gå över. För vem passar in?! Om barnet som väntas i familjen nu visar sig vara handikappat, passar det in då?

    Det finns alltid något som gör att man kan anses inte passa in.

    Jag tror att de kommer att stötta dig om de gjort det innan men barnet som kommer just nu är prio i deras värld
  • OverAll
    barnluktarbajs skrev 2012-05-09 13:14:19 följande:
    Men du kanske inte ska haka upp dig för mycket på att de välkomnar din systers barn? Det barnet kommer ju faktiskt finnas om bara en månad, medan dina barnplaner ligger många år framåt i tiden. Det är väl inte konstigt att de känner mer entusiasm för ett barn som faktiskt redan är på väg?
    Nej, kanske är det så.. men jag tycker fortfarande inte att det känns bra att dom prisar detta lilla bio-barn, men mina adoptionsplaner, och mina drömmar är helt oförståeliga. visserligen är det ett par år fram i tiden, men det är fortfarande ett barn, mitt barn. om jag hade sagt att jag skulle försöka bli gravid till jag fyller 25, ja då hade det varit helt fantastiskt. men inte att jag ska adoptera
  • OverAll
    Chimamanda skrev 2012-05-09 15:29:56 följande:
    Min dotter är från Afrika och jag märker att jag fått liksom en "radar" för andra människor med afrikanskt utseende. Och vi möter de människorna varje gång jag och dottern är utomhus och leker eller gör annat. Dessutom känner vi personer med afrikansk bakgrund. Jag vet inte var ni bor, men i storstan är det inget ovanligt eller udda alls att ha en mörk hudfärg. Min dotter är ju faktiskt på det viset en av många...
    Så jag tycket inte du ska låta någon oroa dig för mycket över den aspekten.
    Lycka till!
    Vi bor lite utanför en mindre stad, i en by kan man säga. så på det viset är det väl inte så "vanligt" här precis. men fortfarande har dom ju många gånger varit utanför byn såklart och träffas alla slags människor. gamla, unga. mörkhyade, ljushyade. adopterade, bio-barn osv. så på det viset är det ju inte "ovant" för dom med en människa som ser annorlunda ut än andra.

    Jag ska försöka att inte oroa mig/bry mig! Och tack!
  • OverAll
    Paksenarrion skrev 2012-05-09 18:10:59 följande:
    Det brukar gå över. För vem passar in?! Om barnet som väntas i familjen nu visar sig vara handikappat, passar det in då?

    Det finns alltid något som gör att man kan anses inte passa in.

    Jag tror att de kommer att stötta dig om de gjort det innan men barnet som kommer just nu är prio i deras värld
    nej, på något vis finns det många som inte "passar in".. 
    om barnet i fråga skulle bli handikappat så skulle det inte heller "smälta in" på samma vis som ett friskt barn, om de så är psykisk eller fysisk handikapp. Om barnet skulle bli kär i en person av samma kön då h*n blir äldre, då hade det också varit annorlunda. Om barnet skulle vara något som någon annan inte är, oavsett vad så är det barnet ANNORLUNDA! och det finns risk för ett helt frisk, "normalt" barn att bli mobbat exempelvis. Så det betyder ju inte att det är så fruktansvärt hemskt för att barnet skulle vara mörkhyat? Har inte samhället kommit längre än så? 
  • Loriyana
    Marlean skrev 2012-05-09 15:33:28 följande:
    De kanske är Sverigedemokrater? De är ju emot utomeuropeiska adoptioner?

    Man behöver inte vara Sverigedemokrat för att tycka att det är grymt att slita en 5-6-åring från sitt land, sitt språk och sin kultur för att växa upp i en helt främmande miljö.
  • Paksenarrion
    OverAll skrev 2012-05-09 18:19:32 följande:
    nej, på något vis finns det många som inte "passar in".. 
    om barnet i fråga skulle bli handikappat så skulle det inte heller "smälta in" på samma vis som ett friskt barn, om de så är psykisk eller fysisk handikapp. Om barnet skulle bli kär i en person av samma kön då h*n blir äldre, då hade det också varit annorlunda. Om barnet skulle vara något som någon annan inte är, oavsett vad så är det barnet ANNORLUNDA! och det finns risk för ett helt frisk, "normalt" barn att bli mobbat exempelvis. Så det betyder ju inte att det är så fruktansvärt hemskt för att barnet skulle vara mörkhyat? Har inte samhället kommit längre än så? 
    Många äldre har svårt för det för att det är okänt för dem. Det man inte känner till är man rädd för eller inför.

    De kommer att vänja sig men många är rädda för att främlingsfientlighet ska drabba adopterade och att de ska få massvis med mer problem än bio-barn. Det brukar också gå över.
  • OverAll
    Loriyana skrev 2012-05-09 18:21:58 följande:
    Man behöver inte vara Sverigedemokrat för att tycka att det är grymt att slita en 5-6-åring från sitt land, sitt språk och sin kultur för att växa upp i en helt främmande miljö.
    tycker du att det är helt fel, och grymt att adoptera då? Vad är din tanke kring det hela?
  • adopterad79

    Hej

    Jag är adopterad och i mitt fall så var min mormor ytterst tveksam till att mina föräldrar skulle adoptera.
    De fick inte helhjärtat med stöd från min mormor. Hon såg nog alla hinder som skulle kunna komma att drabba familjen. Jag tror inte hon var så negativ för att vara elak,utan hon hade helt enkelt ingen erfarenhet av en sådan situation,

     Men när jag väl kom  till Sverige vid 2 månadres ålder så visade det sig inte vara några som helst problem. Min mormor kom att stå mig nära. Och stunderna när vi låg tillsammans i sängen, och hon läste för mig minns jag än idag.

    Lycka till och stå på dig.
    /J

Svar på tråden Morföräldrar tycker synd om adopterat barn?!!