• Anonym

Vår dotter vaknar mitt i natten!

Hej,

Vår dotter 1,5 år gammal vaknar sen ett halvår tillbaka (ungefär) en gång mer natt, stiger upp ur sängen och kommer över till oss. Några enstaka nätter sover hon hela natten igenom, men dessa nätter kan jag höra henne gny oroligt i sömnen. (Hon vaknar inte riktigt till alltså)

Oftast låter vi henne kommaa över, andra nätter räcker det med att vi sitter hos henne en stund och då och då lägger sig någon av oss hos henne och sover natten ut.

Eftersom jag är VÄLDIGT beroende av min sömn, sover minst 8-9 timmar/natt, så orkar jag inte hålla på och böka med att stiga upp och bråka med henne, så när hon hinner kliva ut sin säng, så får hon alltid komma upp i våran säng! Hon somnar alltid om på en gång efter uppvaknandet! Hela proceduren tar ett par sekunder, sen snarkar hon på igen!

Nu har jag de senaste nätterna låtit henne sova mellan oss i sängen redan från kvällen. Men egentligen vill vi ju inte ha det så. Visst, vi får en lugn natt, men vårt samliv är som bortblåst!

Hur ska vi göra för att få henne att vilja sova i sin säng? Och varför vaknar hon varje natt?

• Svar på tråden Vår dotter vaknar mitt i natten!
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Barn sover precis som vuxna i sömncykler med omväxlande lättare sömn och omväxlande djupare. Under den lätta sömnen är det väldigt lätt att vakna, göra något automatiskt och så somna igen som ni beskriver att er dotter gör.
    Hon har då blivit belönad för sitt uppvaknande och fått vara med eller sova hos er. Detta förstärker tendensen att vakna. Det man blir belönad för det ökar i frekvens.
    Vill ni att detta ska sluta ska ni göra precis tvärtemot vad ni nu gör. Sluta med belöningarna.
    Det ställer krav på att en av er måste vara mycket konsekvent under ett antal nätter och bära tillbaka henne.
    Självklart kan ni turas om. Se till att ni är utvilade när ni börjar. Det handlar om några nätter, sen har hon vant sig att somna om i egen säng.
    Fortsätter ni att inte orka flytta tillbaka henne kommer den dåliga sömnen att förfölja er genom livet. Så bättre en kort intensiv avvänjning än en långdragen belöning.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Vår dotter vaknar mitt i natten!