• frökenelisabeth

vad gör ni med överbliven köttfärssås?

Vi åt spaghetti och köttfärssås igår, och nu tänkte vi göra slut på resten av köttfärssåsen ikväll. Någon som har nåt lite kreativt recept eller tips att dela med sig av? Annars blir det nog bara att koka upp en omgång pasta till, men det är ju lite tråkigt...  

• Svar på tråden vad gör ni med överbliven köttfärssås?
  • frökenelisabeth
    Masalian skrev 2012-05-09 12:33:57 följande:
    lägg på hemgjord pizza!
    Har provat att göra hemgjord pizza nån gång, men tycker verkligen inte jag får till nån bra deg... den blir alltid för tjock. Tar tacksamt emot tips! 
  • 3tjejer

Oftast kokar vi pasta så att det räcker till lunch. Andra alternativ är lasagne eller paj.

• frökenelisabeth
    Slagathor skrev 2012-05-09 12:34:52 följande:
    Crepes
    Ja, åh, det är gott med köttfärsfyllda crêpes! Nu slängde sambon i chilibönor i såsen igår, jag är inte helt hundra på hur det funkar i just crêpes, men jag har funderat på om man skulle steka upp lite pannkakor....
  • KMJ
    Piroger. Går att köpa färdig smördegsplattor i frysdisken om man inte orkar göra egen. Bara att kavla ut och skära ut fyrkanter som man lägger en kick köttfärsås i och sedan viker över pensla med ägg och kör i ugnen en stund. Man kan lägga i lite ost också-
  • katalysator
    frökenelisabeth skrev 2012-05-09 12:35:53 följande:
    Har provat att göra hemgjord pizza nån gång, men tycker verkligen inte jag får till nån bra deg... den blir alltid för tjock. Tar tacksamt emot tips! 
    Jag tycker också alltid att den blir tjock... Sen gillar jag pan-pizza bättre än vanlig pizza så mig kvittar det, men min sambo har ibland köpt färdig "pizza kit"-deg i affären. Den kommer på rulle, och man rullar bara ut den på plåten. Sjukt smidigt och enkelt om man vill kasta ihop något snabbt, men ändå laga egen pizza.
  • frökenelisabeth
    katalysator skrev 2012-05-09 12:34:23 följande:
    Potatisgratäng är också mums med köttfärssås förresten. Skiva potatis och varva med köttfärssås och grädde, eventuellt strö riven ost över.
    Sant? Låter som en udda kombination, men varför inte...? Får jag prova nån gång, dock kanske inte ikväll, blev lite såld på idén med piroger faktiskt...
  • Slagathor
    frökenelisabeth skrev 2012-05-09 12:37:24 följande:
    Ja, åh, det är gott med köttfärsfyllda crêpes! Nu slängde sambon i chilibönor i såsen igår, jag är inte helt hundra på hur det funkar i just crêpes, men jag har funderat på om man skulle steka upp lite pannkakor....
    Jo det funkar ändå. Vi kör chili i pannkisar med. Bara osta över och på med chili till er vuxna.
  • frökenelisabeth
    katalysator skrev 2012-05-09 12:37:38 följande:
    Jag tycker också alltid att den blir tjock... Sen gillar jag pan-pizza bättre än vanlig pizza så mig kvittar det, men min sambo har ibland köpt färdig "pizza kit"-deg i affären. Den kommer på rulle, och man rullar bara ut den på plåten. Sjukt smidigt och enkelt om man vill kasta ihop något snabbt, men ändå laga egen pizza.
    På rulle? Får leta efter det i så fall! Jag har provat maizenas pulver till pizzadeg, men tyckte inte alls det var nån höjdare.... 
  • katalysator
    frökenelisabeth skrev 2012-05-09 12:38:27 följande:
    Sant? Låter som en udda kombination, men varför inte...? Får jag prova nån gång, dock kanske inte ikväll, blev lite såld på idén med piroger faktiskt...
    Supergott Glad Alltså, inte som en tillbehörs-potatisgratäng då såklart utan som hel rätt, med lite sallad till.
  • frökenelisabeth
    KMJ skrev 2012-05-09 12:37:32 följande:
    Piroger. Går att köpa färdig smördegsplattor i frysdisken om man inte orkar göra egen. Bara att kavla ut och skära ut fyrkanter som man lägger en kick köttfärsås i och sedan viker över pensla med ägg och kör i ugnen en stund. Man kan lägga i lite ost också-
    Hm, och med en fräsch sallad till.... Ja det låter inte dumt! 
Svar på tråden vad gör ni med överbliven köttfärssås?