• frökenelisabeth

vad gör ni med överbliven köttfärssås?

Vi åt spaghetti och köttfärssås igår, och nu tänkte vi göra slut på resten av köttfärssåsen ikväll. Någon som har nåt lite kreativt recept eller tips att dela med sig av? Annars blir det nog bara att koka upp en omgång pasta till, men det är ju lite tråkigt...  

• Svar på tråden vad gör ni med överbliven köttfärssås?
  • Lowika
    Paisley skrev 2012-05-09 13:05:57 följande:
    Ehh.. det är nog ingen bra idé att använda köttfärssås till piroger, pizza, paj, crepes osv eftersom det inte ska vara någon tomat i det. Så om du haft krossad tomat eller ännu värre ketchup i så blir det nog inte så lyckat. Men varma mackor med lite riven ost ovanpå såsen funkar. Men då får du koka den lite tills det mesta av vätskan försvinner. Annars kan du frysa in den till ett annat tillfälle.
    Vaddå "ska inte"?... funkar skitbra. Och gott. Skulle nog säga att jag 10 ggr av 10 har tomat i mina pizzor, piroger, och pajer! Typ köttfärssås.
  • KMJ
    Ehh.. det är nog ingen bra idé att använda köttfärssås till piroger, pizza, paj, crepes osv eftersom det inte ska vara någon tomat i det. Så om du haft krossad tomat eller ännu värre ketchup i så blir det nog inte så lyckat. Men varma mackor med lite riven ost ovanpå såsen funkar. Men då får du koka den lite tills det mesta av vätskan försvinner. Annars kan du frysa in den till ett annat tillfälle.
    Kanske enligt ditt recept, men jag har gjort piroger på det sättet många gånger då det är ett bra sätt att använda överbliven köttfärs och tro mej det blir gott.

Våga prova nytt någon gågn  
  • Fiona M
    frökenelisabeth skrev 2012-05-09 12:35:53 följande:
    Har provat att göra hemgjord pizza nån gång, men tycker verkligen inte jag får till nån bra deg... den blir alltid för tjock. Tar tacksamt emot tips! 

hemma tycker vi den här blir god:

25g jäst
    2 dl vatten 
    4 dl dinkel fullkorn
    olivolja (så degen blir "smidigare")  
    1 riven vitlöksklyfta

gör som vanlig deg, låt jäsa 30 min och baka ut     

• Fiona M

va? hur gör du paj då, bara med stekt köttfärs?
  • principessan

Leila har ett bra recept på pizza deg! Olivolja och vetemjöl special är det jag kommer ihåg googla på det!

• Paisley
    KMJ skrev 2012-05-09 17:14:40 följande:
    Kanske enligt ditt recept, men jag har gjort piroger på det sättet många gånger då det är ett bra sätt att använda överbliven köttfärs och tro mej det blir gott.

Våga prova nytt någon gågn  
    Jag har inga recept direkt, kör efter det som smakar bra. Det är blää enligt mig i alla fall att ha vanlig köttfärssås på. Piroger kan jag ha i lite lite tomat typ en msk. Jag har i ajvar och vitlök, det är jättegott. Degen är som den här, fast jag vet inte riktigt vilka mängder jag tar:
    AnnaApr skrev 2012-05-09 15:23:50 följande:
    Här är min brors recept på piroger, helt fantastiskt goda! :D

Pirogdeg

3 dl Mjölk
    1 msk Olivolja
    25 g Jäst, 1/2 paket
    1 tsk Salt
    6,5 dl Mjöl
    1 st Ägg, Pensla
    Gör så här:
    Pirogdeg:
    1.Värm mjölken till 37 grader.
    2. Smula jästen i bunke och häll på mjölken,olja och salt blanda tills jästen lösts upp.
    3. Arbeta in mjölet.
    4. Arbeta kraftigt till en deg med en köksmaskin.
    5. Jäs övertäckt till dubbel storlek i 40 min.
    6. Dela degen i 4 bitar.
    7. Kavla ut varje bit till runda plattor.
    8. Lägg på fyllningen ett par klickar på mitten.
    9. Vik över överdelen runt fyllningen och nyp ihop.
    10. Jäs 30 min på plåten.
    11.Värm under tiden ugnen till 225 grader.
    12. Pensla de färdig jästa pirogerna med uppvispat ägg. Strö ev. över lite sesamfrö och persilja.
    13. Grädda i 10-15 min tills de har fått en vacker färg.
    Jag tar ut rundlar med hjälp av ett tefat och kavlar ut dem ännu mer så att de blir extra tunna.
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    Fiona M skrev 2012-05-09 17:27:52 följande:
    va? hur gör du paj då, bara med stekt köttfärs?
    Med tomatskivor ovanpå köttfärsen som är stekt i smör och vitlök. Riven ost och basilika på toppen.
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    Fiona M skrev 2012-05-09 17:27:01 följande:
    hemma tycker vi den här blir god:

25g jäst
    2 dl vatten 
    4 dl dinkel fullkorn
    olivolja (så degen blir "smidigare")  
    1 riven vitlöksklyfta

gör som vanlig deg, låt jäsa 30 min och baka ut     

Har du vitlök i degen??
    Detaljerna är helheten
  • Baryk

Paj, pizza, lasagne, varma mackor, pastagratäng... finns säkert mycket mycket mer du kan göra! Glad

• frökenelisabeth

Piroger blev det! (sorry för den felvända bilden, orkade inte rätta...  ) Det gick alldeles utmärkt med tomat i, tycker jag - sambon var också helnöjd. 

Till detta käkade vi sallad med lime, avocado, tomat, lök och rostade mandlar. Mums!
  • KMJ
    Paisley skrev 2012-05-09 18:49:28 följande:
    Jag har inga recept direkt, kör efter det som smakar bra. Det är blää enligt mig i alla fall att ha vanlig köttfärssås på. Piroger kan jag ha i lite lite tomat typ en msk. Jag har i ajvar och vitlök, det är jättegott. Degen är som den här, fast jag vet inte riktigt vilka mängder jag tar:

Jag tar ut rundlar med hjälp av ett tefat och kavlar ut dem ännu mer så att de blir extra tunna.
    Beror ju också på hur man gör sin köttfärsås, finns ju hur många varianter som helst. Jag har inte ketschup i min köttfärsås, men där mot tomatpure och mycket vitlök. 
  • Loreena

Gör köttfärspaj på den, eller gratinera den i ugnen med mycket ost och tomater på.

• Selma1966

Crêpes/galette eller vanlig hederlig pannkaka som man fyller med körtfärssås istället för den där sliskiga sylten. Jag skippade sylt redan som barn och lärde mig av mamma att fylla pannkakan med överbliven köttfärssås, gryta, ost/skinka, ädelost eller liknande. Hur gott som helst!

• annca

* Blanda i spiskummin, koriander,chili och vitlök och ha till enchiladas, tortillas eller tacos.
    * Blanda i hackad chili, strimlad paprika och bönor (gärna blandade stora vita och kidney) och servera som chili med vitt bondbröd och/eller ris.
    * Gör en lasange eller canneloni.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • ElectroDiva

jag är så kreativ att jag fryser in den till latare dagar.

tarotDiva
Svar på tråden vad gör ni med överbliven köttfärssås?