• Golddigga

Vi med pigmentfläckar/Melasma!

Jag skrev en tråd tidigare om att jag fått pigmentfläckar i ansiktet efter förlossningen och jag känner ett stort behov att få prata med folk i samma sits? det måste ju vara fler som fött barn nyss som går igenom samma sak. Jag mår fruktansvärt dåligt över detta och det går ut över mitt liv. Det känns som jag blivit solallergisk och det begränsar mig i ett normalt liv.

Det började för mig när dotternv var en vecka och jag solade solarium en gång. Direkt efter upptäckte jag svagt grå fläckar på båda kinderna och överläpp. Började direkt skydda mig med solskydd 50 i ansiktet då jag snabbt förstod vad det var men inte att det var så svårt att bli av med det eller att jag alltid kommer dras med "skiten".
    På valborg för en vecka sedan var jag  ute normalt med mina barn och nu är dottern 2 mån, då märkte jag att fläclarna blivit lite mörkare och då var jag ute mellabn 11-15 på en promenad och i lekparken. Då bröt jag ihop! Jag kan inte ens vara ute!! Är oxå väldigt fåfäng som jobbar i butik och gillar smink och kläder och hatar när jag får en finne på "fel" ställe. Men det här känns nästan som ett straff. Jag gråter varje dag, flera gånger och tittar i spegeln om de blivit värre och när jag är ute i solen får jag se till att kika i spegeln att kepsen skuggar rätt i ansiktet. Ibland får jag vrida huvudet lite extra och gå snett om solen skiner på kinderna Det här går ut över min vardag. Sånt här ska jag inte behöva tänka på nu när jag har en liten som behöver all min tid.

Ifredags var jag hos en hudterapuet och köpte de bästa propukterna som ska lugna pigmentet i hyn och även jämna ut dom. Men hjälper det? Det återstår att se och inte heller kan jag börja med några starkare produkter förrän i höst. Det är för jävligt!!! Och varför finns det ingen medicin mot det här????!!! Som det finns för allt annat

Hur kan man leva med detta? Det är svårt att sminka över det oxå...

Mina händer blir snabbt solbrända av att jag varit ute och gått med barnvagnen... Jag ammar och hoppas och ber till gud att det här försvinner av sig självt när jag slutar och hormonerna är normala. För det här mår jag riktigt, riktigt dåligt utav.

Ni som är i samma sits och har samma behov att prata av sig, håll mig sällskap här...

• Svar på tråden Vi med pigmentfläckar/Melasma!
  • sparven

Hej hej! Bara ett snabbt inlägg. Jag fick pigmentfläckar under min graviditet, i pannan och under ögonen så jag såg ut som en trött tvättbjörn utan smink. För 2 v sedan bestämde jag mig för att göra en spot peel (dermaceutic) då jag läst att det är det enda som funkar mot hormonella fläckar (melasma). Sagt och gjort, jag är nu inne på andra veckan och ska fortsätta 2 veckor till med en speciell kräm som man får hem efter själva peelen. Det är redan stor skilnad! Huden strålar och mina fläckar har försvunnit till 60%..redan. 

Efter hela behandlingen går jag över till yellow creme och fortsätter naturligtvis med spf 50 och mineralsmink =))!

• Buzan

Sparven: det låter helt underbart! Snälla berätta mer! :) vart gör du denna behandling? Vad kostar det? Hur gör man? Haha

Jag har nu typ verkligen bruna fläckar på kindbenen och överläppen. De går inte att täcka på något sätt! Har lärt mig att leva med dessa tråkigt nog, bara accepterat läget för jag orkar inte må dåligt längre. Men helst av allt vill jag ju få tillbaka min opigmenterade hy igen. Fick mina fläckar efter graviditeten -12, men då var de knappt märkbara. Nu under denna graviditet har de både växt och mörknat. Kan man göra denna behandling under graviditeten eller bör man vänta?

Hade helt gett upp hoppet på en metod som får bort dessa men nu känns det lite ljust igen! :)

• Golddigga

Jag har oxå hört om denna spotpeel funderade själv på att göra sån i höstas och tror Stureplanskliniken i Sthlm gör den. Om du bor nära:) yellowcreamen körde jag med i julas/våras.. Just ni har jag inte använt något spf alls under hela aug och inte krps heller. bara på stranden.. jo förutom i sminket spf 15 blir så flottig av solskydd och jag tycker inte att det blivit någon märkbar skillnad..i höst kommer jag låta mina fläckar vara eftersom dom faktiskt verkat lugnar ner sig. Vill ju inte väcka en Björn som sover

• MissAdelaide

Jag fick mycket melasma under min senaste graviditet. Lagt ner oerhört mycket pengar på olika produkter utan att något fungerat så bra. Men sen hittade jag äntligen en produkt som fungerade på bara 2 veckor. Produkten heter Yellow Cream från Derma Ceutic. Testa den !!!!

Kram och lycka till !

• Buzan

Golddigga: Ska absolut kontakta stureplanskliniken så snart jag inte längre är gravid. :) Längtar väldigt mycket just nu att få påbörja en behandling men också köpa hem Yellow Creamen ni pratar om, och se om den funkar! Jag längtar så till hösten nu och se om fläckarna bleknar. Men är ju rädd att de ska återkomma varje sommar. Detta är nog sista gången jag är gravid så mycket mer hormoner än så här borde jag inte få, därför tycker jag att de kan blekna bort!! :P

• LängtanSåStor

Åhhh ÄNTLIGEN hittat en tråd som passar mitt problem!! Första gången jag blev gravid fick jag missfall efter bara 4 veckor men fick genast 3-4 fläckar på ena kinden. de försvann inte. Nu är jag gravid igen i vecka 29 och det kommer fler och fler VARJE dag trots solfaktor 50 och  solhatt. Ser just nu ut som en fläckig prickikorv med alla solfläckar och jag är desperat att bli av med dom efter graviditeten. Ska prova den där yellow creme ni skrivit om men är väldigt intresserad om  spot peelen. Hur funkar den??? :) Vill boka tid redan nu för våren!!!! Kram

• sparven

Oj,ojoj..sent svar men har varit på semester, flt!! Spot peel kan du göra på stureplanskliniken i Malmö, Helsingborg eller Sthlm. Kostar 2500kr och tar 15 min. Vid behandling så rengör de ansiktet och applicerar en milkpeel, därefter penslar de på spot cream över hela ansiktet och du går hem med peelen på och tvättar av den ordentligt på morgonen efter när du vaknar. Du använder sedan bara fuktigivande krämer i 4 dagar. På 4:e dagen på kvällen börjar du applicera spot cream igen och fortsätter varje kväll i 1 månads tid. 

De första dagarna är du röd och fjällar mycket men det lägger sig rätt snabbt och det går att sminka över med bra mineralsmink. Viktigt att använda bra fuktgivande krämer under dessa dagar. Jag använde locobase repair 2 dagar efter behandligen då jag var som torrast och det funkade superbra. 

Pigmentfläckarnba blir först mer framträdande men ca 2 veckor efter behandlingen så började iaf jag se avsevärd skillnad. Allt ovanför läppen och under ögonen är nu borta, har lite kvar i pannan men det börjar också luckras upp liksom. Har några dagar kvar av behandlingen hemma och sen ska jag gå över till att använda yellow cream en 3 ggr i veckan för att främst motverka att nya fläckar eventuellt bildas. Men, det hoppas jag inte för jag använder även spf 50 och så är hösten på ingång ;)

Känns underbart att tillskillnad från innan göra en lätt och snabb sminkning på morgonen och utan att de förbaskade fläckarna lyser igenom sminket. Min man som aldrig ser någonting nämnde själv att jag ser så pigg ut...inte konstigt utan tvättbjörns-ögon haha. Jag rekommenderar verkligen denna behandling, ja, det tar lite tid och man ser lite torr och fnasig ut under några veckor men det är SÅÅÅÅ värt det. Lycka till!

• LängtanSåStor
    sparven skrev 2013-09-08 22:20:54 följande:
    Oj,ojoj..sent svar men har varit på semester, flt!! Spot peel kan du göra på stureplanskliniken i Malmö, Helsingborg eller Sthlm. Kostar 2500kr och tar 15 min. Vid behandling så rengör de ansiktet och applicerar en milkpeel, därefter penslar de på spot cream över hela ansiktet och du går hem med peelen på och tvättar av den ordentligt på morgonen efter när du vaknar. Du använder sedan bara fuktigivande krämer i 4 dagar. På 4:e dagen på kvällen börjar du applicera spot cream igen och fortsätter varje kväll i 1 månads tid. 

De första dagarna är du röd och fjällar mycket men det lägger sig rätt snabbt och det går att sminka över med bra mineralsmink. Viktigt att använda bra fuktgivande krämer under dessa dagar. Jag använde locobase repair 2 dagar efter behandligen då jag var som torrast och det funkade superbra. 

Pigmentfläckarnba blir först mer framträdande men ca 2 veckor efter behandlingen så började iaf jag se avsevärd skillnad. Allt ovanför läppen och under ögonen är nu borta, har lite kvar i pannan men det börjar också luckras upp liksom. Har några dagar kvar av behandlingen hemma och sen ska jag gå över till att använda yellow cream en 3 ggr i veckan för att främst motverka att nya fläckar eventuellt bildas. Men, det hoppas jag inte för jag använder även spf 50 och så är hösten på ingång ;)

Känns underbart att tillskillnad från innan göra en lätt och snabb sminkning på morgonen och utan att de förbaskade fläckarna lyser igenom sminket. Min man som aldrig ser någonting nämnde själv att jag ser så pigg ut...inte konstigt utan tvättbjörns-ögon haha. Jag rekommenderar verkligen denna behandling, ja, det tar lite tid och man ser lite torr och fnasig ut under några veckor men det är SÅÅÅÅ värt det. Lycka till!
    Tack :)
Svar på tråden Vi med pigmentfläckar/Melasma!