• Golddigga

Vi med pigmentfläckar/Melasma!

Jag skrev en tråd tidigare om att jag fått pigmentfläckar i ansiktet efter förlossningen och jag känner ett stort behov att få prata med folk i samma sits? det måste ju vara fler som fött barn nyss som går igenom samma sak. Jag mår fruktansvärt dåligt över detta och det går ut över mitt liv. Det känns som jag blivit solallergisk och det begränsar mig i ett normalt liv.

Det började för mig när dotternv var en vecka och jag solade solarium en gång. Direkt efter upptäckte jag svagt grå fläckar på båda kinderna och överläpp. Började direkt skydda mig med solskydd 50 i ansiktet då jag snabbt förstod vad det var men inte att det var så svårt att bli av med det eller att jag alltid kommer dras med "skiten".
    På valborg för en vecka sedan var jag  ute normalt med mina barn och nu är dottern 2 mån, då märkte jag att fläclarna blivit lite mörkare och då var jag ute mellabn 11-15 på en promenad och i lekparken. Då bröt jag ihop! Jag kan inte ens vara ute!! Är oxå väldigt fåfäng som jobbar i butik och gillar smink och kläder och hatar när jag får en finne på "fel" ställe. Men det här känns nästan som ett straff. Jag gråter varje dag, flera gånger och tittar i spegeln om de blivit värre och när jag är ute i solen får jag se till att kika i spegeln att kepsen skuggar rätt i ansiktet. Ibland får jag vrida huvudet lite extra och gå snett om solen skiner på kinderna Det här går ut över min vardag. Sånt här ska jag inte behöva tänka på nu när jag har en liten som behöver all min tid.

Ifredags var jag hos en hudterapuet och köpte de bästa propukterna som ska lugna pigmentet i hyn och även jämna ut dom. Men hjälper det? Det återstår att se och inte heller kan jag börja med några starkare produkter förrän i höst. Det är för jävligt!!! Och varför finns det ingen medicin mot det här????!!! Som det finns för allt annat

Hur kan man leva med detta? Det är svårt att sminka över det oxå...

Mina händer blir snabbt solbrända av att jag varit ute och gått med barnvagnen... Jag ammar och hoppas och ber till gud att det här försvinner av sig självt när jag slutar och hormonerna är normala. För det här mår jag riktigt, riktigt dåligt utav.

Ni som är i samma sits och har samma behov att prata av sig, håll mig sällskap här...

• Svar på tråden Vi med pigmentfläckar/Melasma!
  • lillapa

Hej!

Jag har haft min fläckar i snart 7 år. Jag fick först på överläppen och på kinden. Under graviditeten så fick jag även i panna och mer på kinderna. För ett par år sen så försvann det bruna på överläppen, vilken lättnad, nu har jag ingen mustasch längre. Skrattande Men fläckarna på kinderna och i pannan är kvar. Jag har testat det mesta om jag säger så under årens lopp. Är så trött på de. Inget tycks fungera, eller iallafall inte så bra som man önskar. Jag har läst lite här och ser att några har testat Yellow cream. Rekommenderar ni det och i så fall hur blev huden under behandlingen? Undrar även om det är någon som har testat Dermalogica ChromaWhite TRX Extreme C? Det verkar som att det har fått bra i tester men det där har man ju hört förr. Obestämd Kämpa på alla med dessa trista fläckar, skönt att man inte är själv om det!  Skrattande

• pärla00

Hur många får det under graviditeten? 

Inte testat Dermalogica, men tror inte de är lika starka som t.ex. mene & moy eller dermaceutic... Men ej säker.

• LisenLi
    pärla00 skrev 2014-05-13 19:09:56 följande:
    Hur många får det under graviditeten? 

Inte testat Dermalogica, men tror inte de är lika starka som t.ex. mene & moy eller dermaceutic... Men ej säker.

Fick "mustaschen" av preventivmedel, Nuova ring eller vad det heter men mustaschen försvann. De andra fläckarna kom eller blev synliga vid graviditet.
  • trulle82

Någon som har tips på brun utan sol creme för ansiktet?

• LisenLi
    trulle82 skrev 2014-05-22 13:23:48 följande:
    Någon som har tips på brun utan sol creme för ansiktet?

Jag vill oxå gärna ha tips på brun utan sol kräm eftersom de flesta triggar melasma är jag ute efter ngn kräm som inte sätter igång hudens egna färg, finns det? Vet att det är så drt fungerar vid soldusch men d e så dyrt å håller ju inte så länge...
  • tage

Huden ändrar sig med tiden, nya mörka pigmentfläckar blir ljusare med åren. Är du desperat prova med lite olika krämer, har själv provat dermalogicas kräm i detta testet och den var bra men stark!

• fläckis79

Hej

Har läst era inlägg och undrar hur det gå för er? Jag har själv en del melasma på överläpp och i panna. Har använt eucerinns hudvårdsserie från apoteket och upplevt att det hjälper lite samt att jag har jämnat ut hudtonen med brun utan sol. Verkar nu tyvärr ha blivit allergisk mot någon av dessa produkter

Är det någon som har tips på någon bra dermatolog i Göteborgsområdet som kan mycket om just melasma. 
    En hudläkare skrev ut Hydrokinon till mig men läste sen att det kunde göra det värre så den tänker jag INTE använda...
    Någon som vet någon hudvårdsserie som jobbar med pigmenteringar som känslig hud tål? Vill gärna ha konstruktiva förslag och inte bara deperimerande svar eller skräckhistorier...
    Hur bär ni er åt för att kunna njuta av sommaren?

• Skogsliv

Jag fick melasma av kopparspiral som det verkar. Tog ut den pga outhärdlig mensverk mm obehag men så fort solen kom kom melasma på överläpp och har kvar nu 7 månader senare om än mindre troligen pga av att det är vinter nu.

Var flera år sedan jag åt minipiller. Alla som skrev ut det sa det var ofarligt tills en undrade vad jag tog de för - de ger ju benskörhet. Slutade direkt då och när jag väl testa kopparspiral var det just för att slippa hormoner. Men verkar som spiralen jävlades tillräckligt med min kropo för att ge mig melasma ändå. Jag kommer aldrig mer stoppa i mig någon form av preventivmedel i kroppen. Min kille får helt enkelt inte komma i mig de få dagar i månaden jag kan bli gravid och kan använda kondom då.

Svar på tråden Vi med pigmentfläckar/Melasma!