• Anonym (TS)

Fun light eller sockersaft till 1,5 åring?

Vi har en dotter på snart 1,5 år och än har vi aldrig gett henne saft eller liknande utan hon dricker mjölk eller vatten.

Jag har inga planer på att börja ge henne annat än heller men när det blir akuellt så undrar vad som är bäst att ge.

Vi vuxna dricker alltid Fun Light eller liknande och har aldrig vanlig sockersaft hemma. Det är inget vi dricker ofta men det händer.

Frågan är vad som är bäst att ge till barn. Vad ger ni andra?     

• Svar på tråden Fun light eller sockersaft till 1,5 åring?
  • Anonym

Jag skulle pressa egen juice. Annars skulle jag köra riktig saft, inte light.

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2012-05-10 08:30:16 följande:
    Jag skulle pressa egen juice. Annars skulle jag köra riktig saft, inte light.

Ja det är klart egenpressad juice känns bäst men står verkligen alla föräldrar och gör det varje gång det ska serveras "saft"? =)
  • Anonym

Inte lightsaft (vet dock inte om de nya som är sötade med Stevia är bättre...?).

Vi har kört med osötad fruktdryck på tetra (festisar) vid vissa tillfällen. Nestlés med hallon i har gillats rejält, och semper har en med apelsin...

Nu när barnet blir litet äldre så har vi lättdryck istället för saft.

• NinaP

Fun Light får vår grabb här hemma om det är just saft han måste ha. Fast egentligen ska man väl inte ge "light"produkter till barn. Men så sällan som han faktiskt dricker saft orkar jag inte göra nån stor grej av det hela. Fårgar man honom vad han vill dricka till fikat svarar han 9 ggr av 10 -MJÖLK!.

• sextiotalist

Jag har aldrig gett light-produkter till mitt barn och jag tror personligen att light-produkter inte är för andra än för diabetiker.

Hellre riktig saft än saft med konstgjorda saker i, hellre riktig sylt än sylt med konstgjorda produkter i. (då menar jag onödiga konstgjorda produkter)  

• Twin Dad

Sötningsmedlet stevia är ok men jag tror som många andra att naturligt saft, dvs socker och bär. Är det bästa alternativet om man ska servera saft.

• Anonym (TS)

Jag kan tillägga att i övrigt använder vi inte lightprodukter överhuvudtaget utan det är äkta varor som gäller
    Att vi köper lightsaft beror på att både jag och maken tycker vanlig saft smakar för sött. 

Annars är det rejäla råvaror, mat lagat från grunden och allt sånt där präktigt   

• sextiotalist
    Anonym (TS) skrev 2012-05-10 08:41:29 följande:
    Jag kan tillägga att i övrigt använder vi inte lightprodukter överhuvudtaget utan det är äkta varor som gäller
    Att vi köper lightsaft beror på att både jag och maken tycker vanlig saft smakar för sött. 

Annars är det rejäla råvaror, mat lagat från grunden och allt sånt där präktigt   
    Då kan du ju göra egen saft (men ha den nedfryst till du använder den, då sockret har en konserverande verkan) som inte är fullt så söt.

Svar på tråden Fun light eller sockersaft till 1,5 åring?