• Anonym (TS)

Fun light eller sockersaft till 1,5 åring?

Vi har en dotter på snart 1,5 år och än har vi aldrig gett henne saft eller liknande utan hon dricker mjölk eller vatten.

Jag har inga planer på att börja ge henne annat än heller men när det blir akuellt så undrar vad som är bäst att ge.

Vi vuxna dricker alltid Fun Light eller liknande och har aldrig vanlig sockersaft hemma. Det är inget vi dricker ofta men det händer.

Frågan är vad som är bäst att ge till barn. Vad ger ni andra?     

• Svar på tråden Fun light eller sockersaft till 1,5 åring?
  • Sassajajja

Jag har inte läst hela tråden. Jag tycker att ni ska ge barnet det som ni dricker hemma. I erat fall alltså FunLight. Det blir mest naturligt att barnet inte dricker något annat än ni gör.

Själv har jag diabetes så vi dricker, i princip, aldrig saft. Däremot dricker vi då och då läsk och då dricker hela familjen "Light" versioner eftersom det är det som jag dricker.

• Pickeli
    Sassajajja skrev 2012-05-16 07:24:53 följande:

Jag har inte läst hela tråden. Jag tycker att ni ska ge barnet det som ni dricker hemma. I erat fall alltså FunLight. Det blir mest naturligt att barnet inte dricker något annat än ni gör.

Själv har jag diabetes så vi dricker, i princip, aldrig saft. Däremot dricker vi då och då läsk och då dricker hela familjen "Light" versioner eftersom det är det som jag dricker.

Så om man har dålig kosthållning och i princip bara äter skräpmat och dricker läsk ska man även ge barnen det eftersom det är mest naturligt?

Nej jag håller verkligen inte med. Eftersom vi är ytterst ansvariga över vad våra barn får i oss så ska man göra det bästa man kan. Och det innebär INTE att ge barnen en kemiskt framställd "dryck" där den enda naturliga ingrediensen är vatten. Även om man själv är dum nog att dricka det,
    Google it!
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2012-05-15 21:42:28 följande:
    Jag är diabetiker och har aldrig varken sockersaft eller läsk som inte är light. Jag har själv konsumerat diverse sötningsmedel de senaste 30 åren, det var envälsignelse den dagen första sötningsmedlet kom och jag kunde få dricka läsk, det var faktiskt helt fantastiskt. Jag förespråkar inte sötningsmedel framför vanligt socker, men hemma hos mig dricker vi bara lightläsk och sötningsmedelssaft såsom Fun light. Jag kan välja att köpa annan till barnen men gör det alltså inte. Vi är inga storkonsumenter, dricker saft nån gång i veckan och läsk till helgen. Jag var på en föreläsning för några år sedan om aspartam, föreläsaren jobbade som testare på livsmedelsverket och stod bakom ett antal studier som gjorts på aspartam. Du måste konsumera drygt 8 liter aspartamsötad läsk om dagen för att det på sikt ska vara skadligt. Då tror jag även vanlig läsk är skadlig, om du dricker 8 liter om dagen. En burk 33 cl läsk innehåller motsvarande 10 sockerbitar. Så måttlig konsumtion av aspartam är inte skadligt! Men om du kan, välj sockersötad dricka i måttliga mängder. Naturligt är alltid bäst. Själv så tänker jag fortsätta konsumera sötninsmedel såsom jag gjort hela mitt liv.
    Just lightprodukterna tror man är orsakerna till övervikten. En av orsakerna är att man lurar kroppen och insulinet triggas igång på fel signaler. Att man som diabetiker använder dessa lightprodukter är en helt annan sak, dels för att ni inte har det "problemet" med insulinet och att ni inte alltid har samma alternativ.

Men numera så kan även diabetiker äta vanlig socker om jag förstått allt rätt. Inga överdrivna mängder.
  • Mynta

Här hemma serveras "vanlig" saft. Är vi bortbjudna och det bara finns light-saft har jag dock inga som helst problem att ge det till vår 4-åring. Sammanlagt kanske han dricker 2-3 glas saft i månaden, så det är ju definitivt inga mängder det handlar om...

• NadiaMi
    Anonym skrev 2012-05-15 21:42:28 följande:
    Jag var på en föreläsning för några år sedan om aspartam, föreläsaren jobbade som testare på livsmedelsverket och stod bakom ett antal studier som gjorts på aspartam. Du måste konsumera drygt 8 liter aspartamsötad läsk om dagen för att det på sikt ska vara skadligt. Då tror jag även vanlig läsk är skadlig, om du dricker 8 liter om dagen.
    Grejen där är väl att aspartam och andra sötningsmedel inte bara finns i läsk utan även i andra produkter. Ofta just light-produkter.
    Sedan har det kanske inte gjort så många studier på aspartam + andra sötningsmedel och andra tillsatser som eventuellt kan ge en kombinationseffekt.

Det är mest den tanken som gör att jag gärna undviker tillsatser, för även om en tillsats i sig inte är farlig i de mängder man rimligtvis får i sig så finns det ju ofta ett antal fler tillsatser som också var för sig är ofarliga.
    Alla tillsammans däremot kan bli en annan sak...
  • Lady Namárië

Mina har druckit vatten så länge de har föredragit det (tvååringen vill fortfarande bara dricka vatten) och fått vanlig saft när de blivit större. Sötningsmedel och lightprodukter är portförbjudna här. 

So say we all
  • Ineedanick

Mitt barn är inte här än, men jag och maken köper alltid saft och sylt som tillverkats lokalt. Den innehåller inte massa dumt. Ni har inget liknande i er affär? Personligen tycker jag att svart vinbär är mindre söt än andra smaker.

• sextiotalist
    Ineedanick skrev 2012-05-16 08:28:10 följande:
    Mitt barn är inte här än, men jag och maken köper alltid saft och sylt som tillverkats lokalt. Den innehåller inte massa dumt. Ni har inget liknande i er affär? Personligen tycker jag att svart vinbär är mindre söt än andra smaker.

Svarta vinbär är lika sött som alla andra bär.
  • Ineedanick
    sextiotalist skrev 2012-05-16 08:31:57 följande:
    Svarta vinbär är lika sött som alla andra bär.

Inte smakmässigt enligt mig vilket du kanske missade att läsa
  • Mamma SL
    NadiaMi skrev 2012-05-16 08:23:55 följande:
    Grejen där är väl att aspartam och andra sötningsmedel inte bara finns i läsk utan även i andra produkter. Ofta just light-produkter.
    Sedan har det kanske inte gjort så många studier på aspartam + andra sötningsmedel och andra tillsatser som eventuellt kan ge en kombinationseffekt.

Det är mest den tanken som gör att jag gärna undviker tillsatser, för även om en tillsats i sig inte är farlig i de mängder man rimligtvis får i sig så finns det ju ofta ett antal fler tillsatser som också var för sig är ofarliga.
    Alla tillsammans däremot kan bli en annan sak...
    Precis, den så kallade Cocktaileffekten forskas det alldeles för lite om.
Svar på tråden Fun light eller sockersaft till 1,5 åring?