Nej ingenting blev som man trodde. Man var inte förberedd på de massiva och komplexa känslor som skulle komma, beskyddarinstinkten, omsorgsbehovet och svängningarna mellan total glädje och uppgivenhet/maktlöshet.
Dessutom fick vår första dotter kolik. Hon var liten, mådde dåligt och fick ingen bra start i livet. Hon var gul och vi skulle "sola" henne i fönstren hemma, samt bära hud mot hud så mycket som möjligt. Vi bar konstant de 6 första månaderna, första veckorna i princip bara hud mot hud. Vi sov ok, men dagarna utvecklades mer och mer till ett rent helvete. Därmed de extremt komplexa känslor man hade!
Att vänja sig vid att gå från fullkomlig självständighet och att få leva sitt eget liv precis som man själv vill och bara ha sig själv att tänka på, till det extrema och totala beroendet att alltid ha ett litet knyte utanpå sin kropp som ständigt var i behov av 100% uppmärksamhet var väldigt smärtsamt och jobbigt. Att dessutom 24/7 gå med den ständigt gnagande oron kring vad som var fel, gjorde situationen än mer påfrestande. Att oavsett vad man gjorde bemötas av skrik, ännu mer skrik och ytterligare skrik, det är såklart aldrig vad man förväntar sig när man är gravid och väntar på att snart äntligen få bli mamma.
Jag har aldrig riktigt förstått tjatet om sömn. Man dör inte av att behöva vakna till några gånger varje natt och amma bebisen. Tvärtom har den värsta sömnbristen kommit efter ett par år. När vardagen med både arbeten och barn (dessutom numera två barn) ska fungera normalt. Spädbarn sover oftast allra bäst den första tiden. Det är senare som de flesta börjar få det jobbigt.
Jag och min sambo har vuxit närmare varandra tack vare de svårigheter som följt av att vi blivit föräldrar. Vi har kämpat igenom motgångar och svårigheter tillsammans, utvecklats genom dem åt samma håll. Vi har alltid varit lyhörda inför varandra, respekterat varandra och gett varandra det utrymme vi behövt. Ibland har ekonomin fått stå tillbaka för den sakens skull. Men hellre en bra och stabil familj som klarar vardagen än en god ekonomi och en familj i trasor! Våra känslor för varandra är djupare än någonsin, istället för att låta svårigheter splittra oss har de istället stärkt oss och hjälpt oss framåt.