• Anonym (ledsen)

Min 2-åring slåss

Det har vid några tillfällen på senaste tiden kommit fram att min 2-åring har slagits på dagis.

Jag blir väldigt ledsen över detta eftersom han alltid har varit en så lugn o trygg kille och detta har dagis även påtalat för oss ända sedan han började där för nästan ett år sedan.

Jag har ingen aning om vad som har hänt eller varför han reagerar på detta viset, men det enda vi får veta är att han slåss. Vi vet inte om det är någon annan som slår honom eller andra barn.

Jag blir väldigt ledsen av detta och vill inte alls att han ska vara mobbaren eller bli mobbad för den delen. Vi har jobbat hårt för att ha en lugn hemmiljö och få honom att känna sig trygg o säker. Hemma har han inte slagits förrän nu på slutet och det pratar vi mycket om att det inte är ok.

Jag undrar nu, hur ska vi göra för att förklara för honom på bästa vis att detta inte är ok? Finns det någon bra bok att läsa eller någon hjälp att få från annat håll?

Jag känner mig extra känslig nu när vi dessutom väntar ett syskon inom ett par veckor. Jag vill inte behöva oroa mig för att den lilla ska få sig en smäll utan att de ska växa upp och tycka om varandra.  

Jag har funderat mycket på om det är fel av dagis att inte flytta på min son till en grupp med större barn. Han är nämligen äldst (den enda som är född 2009) på sin avdelning. Det är 2-3 barn som är födda 2010 och sen är resten födda 2011. Jag är verkligen rädd att det är understimuleringen som gör att han reagerar på detta viset. Dagis har ingen plan på att flytta på honom trots att vi har frågat om det inte är dags snart.  Han är en väldigt framåt kille, men det känns som att han stoppas upp när han inte får vara med barn i hans egen ålder.

Jag ser fram emot tiden som kommer nu då han bara är på dagis 15 timmar i veckan. Han kanske kommer lugna ner sig lite då. Varje morgon är det samma svar man får när man väcker honom "Inte dagis". "Stanna hemma". Det gör ont att han absolut inte vill. Sen är det svårt för mig att avgöra om det är för att han kan säga detta eller om det är för att han inte trivs.   

Det blev långt, det känns som att jag har så mycket mer jag vill skriva men stoppar mig själv här.

Hoppas på ett svar så jag vet hur vi kan få bukt med vårt problem. 

• Svar på tråden Min 2-åring slåss
  • barnpsykologen margit

Hej!
    En två-åring har ännu ganska stora svårigheter att göra sig förstådd och att förstå alla knepiga relationer som uppstår i en barngrupp. I och med att de inte har språket som ett naturligt verktyg måste de uttrycka sin vilja och hävda sin person mer kroppsligt. Dvs de vevar med armarna, knuffas och tar för sig genom att ge någon annan ett tjuvnyp.
    Detta  är att betrakta som kommunikation, på en två-årings nivå. Det är inte mobbing, inte att slåss. Det är ett tidigt, ännu ganska outvecklat sätt att kommunicera som föräldrar och dagispersonal ska hjälpa till att utveckla till ett mer verbalt sätt. Tex visar man barnet att man ska be om en leksak, inte bara ta den från någon annan. Man ska också hindra barn från att göra varandra illa genom att lyfta bort dem därifrån, passa dem och hjälpa dem att prata med varandra innan de kan det av sig själva. Om dagispersonalen säger att han slåss skulle jag kalla det ett underkännande av deras egen förmåga att hjälpa barnen att leka på ett bra sätt.
    Försök inte prata med två-åringen om detta, utan visa, föregå med gott exempel och hindra när det blir fel. Prata också med personalen att de gör samma sak.
    Om er son ska flytta till nästa avdelning brukar inte alltid vara föräldrarnas beslut. Personalen har att tänka på storlek på gruppen, antal personal etc. På de mindre avdelningarna brukar ju personaltätheten vara större och det kan ju vara en fördel än så länge. Kanske kan det också vara en fördel att pappa eller mamma är med några timmar på dagis och ser hur han har det och hjälpa honom innan det nya syskonet kommer.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Min 2-åring slåss