• neons

Skärpning nu!

jag går på något som heter intensivinlärning för barn med autism. i min grupp så finns det så brutalt många som inte tar sitt ansvar.

för att hantera ett barn med autism så krävs det mycket tålamod, rutiner och massvis med extra tid.
    man ska alltid planera allt med bilder till punkt och prick, man ska aktivera och utmana barnet varje dag, man ska alltid vara extra tydlig. Listan kan BLI LÅNG.

men man får vårdbidrag av försäkringskassan för att delta i intensivinlärningen (men kan få VB utan det men det blir ofta högre om man deltar)

men det är bara några få i in grupp som lägger energi på de uppgifter man ska göra.
    jag hör kommentarer som "jag orkar inte måla med mitt barn", "jag vill la inte planera om MITT liv för att mitt barn har autism", "jag tänker inte gå och bada med mitt barn för han bara skriker och kan inte betee sig"

jag blir så arg att jag spricker... är jag den enda som kan ta det fulla ansvar som krävs (där jag bor)
    :(

• Svar på tråden Skärpning nu!
  • Kattdamen
    neons skrev 2012-05-11 11:03:12 följande:
    Mitt inlägg är fräst till föräldrar med barn av särskilda behov ioföisg.
    Men alla föräldrar ska ju möta sitt barn på dennes nivå och göra saker som detta barn vill. Jag tror alla barn gillar att måla då barn rent psykologiskt beabetar mycket på så vis.

Jag är arg och besviken på de föräldrar i min autismintensivinlärnings grupp som får pengar av försäkringskassan för att möta deras krävande barns behov. MEN DE SKITER I DET. Att måla med ett barn med autism är ett måste. Det handlar om skillnaden ifrån att barnet ska kunna ta hand om sig själv som vuxen eller bo på hem i många av fallen OCH DETTA VET FÖRÄLDRARNA men ändå "ritpratar" dem inte.

DETTA gör mig så förbannad..
    Det kan inte vara så att föräldrarna till barnen själva har ett funktionshinder? Det är ju ärftligt.
    En kopp te, tack.
  • neons
    Duckan skrev 2012-05-11 11:05:27 följande:
    Inte så lite ilsk

Alla har inte lätt att "leka" med sina barn, men de gör säkert andra saker som är bra. Barnsäkra behöver inte alla göra. Alla behöver inte leva sitt liv enbart för barnet/barnen, man är ju en egen invidid också.

Hur som, vi har en flicka inom närmaste familjen med autism och som många intygar, ibland är det svårt att få ihop vardagen och livspusslet för att det ska passa henne helt. Tex en helt vanlig middag med släkten innebär att hon blir lite åsidosatt så tillvida att hon får "spela på datorn" mer än en vanlig dag för att det ska gå ihop. Skulle det också vara fel då? När alla andra dagar kretsar mycket kring henne och att lära henne hur livet fungerar.
    Ts, tänk till lite innan du öppnar munnen.     
    Mitt barn har grov autism och jag har lycktas, med hård tärning VARJE DAG (som jag och alla föräldrar med barn av särskilda behov får pengar för), få mitt barn att fungera i vardagen. Jag har hela min vardag schemalagd till minsta sekund. Jag aktiverar mitt barn varje dag och tränar minst i 10 timmar veckan SAMT LEKER VARJE DAG.

Jag jobbar 75 procent och pluggar halvtid på distans (läser när barnet somnat)
    Mitt barn har griva sömnbesvär efter minsta rutinbryt, h*n slutar göra sina behov, slutar äta mm.

EN I MIN GRUPP HAR RÅKAT FÅ TVÅ BRÄNDER I SIN LÄGENHET PGA AV ATT HENNES DOTTER RÅKAT HA PÅ SPISEN. Man måste hålla koll på sitt barn av särskilda behov extra noga! Det var det jag mena med barnsäkra, då mitt inlägg är till barn av särskilda behov. Ofta behöver man säkra hemmet mer eller mindre någon period av barnets liv.

Och du borde tänka innan du öppnar din mun. Mitt barn var helt apatisk och lealös i flera år men med hård träning har mitt barn kommit så långt att det går att prata nu osv. Jag stör mig på att folk i min GRUPP är så lata att de har barn med bättre förutsättningar och tränar inte ens utefter de prgram intensivinlärningen har tagit fram för att deras barn.

Om man går med på att gå med i intensivinlärning för barn med autism så får man mer pengar av försäkringskasan. Och då ska man träna ca 10 tim i veckan med barnet OCH LEKA SOM VANLIGA FÖÄRLDRAR GÖR. Men de i min grupp skippar träninge och leken. Detta gör mig något så förbannad
  • neons
    Kattdamen skrev 2012-05-11 11:06:17 följande:
    Det kan inte vara så att föräldrarna till barnen själva har ett funktionshinder? Det är ju ärftligt.
    Det är inte helt ärftligt betingat, det ses ofta hos familjer där mamman har hypotyreos SOM ÄR ÄRFTLIGT. Så autism i sig är inte ärftiligt men skador på kropp, organ och hormoner är ärftliga. Och detta kan då göra att barnet inte alltid får rätt med hormoner i magen osv och detta leder till skador hos barnet.

Men om föräldrarna har ett handikapp, vilket jag inte kan se när vi träffas (och kan de dölja det så väl är det inget handikapp, då handikapp är att inte få vardagen att gå ihop pga av ett hinder mer eller mindre) och ett neuropsykologiskt hinder som autism är svårt att dölja då det är gravt för att få kallas hinder.

Hursom. Jag har handikapp och jag klarar att ta hand om mitt barn bättre än någon annan i hela världen. Jag har ett barn som har autism och 14 andra diagnoser som gör det nästan omöjligt att få ihop vardagen MEN jag har lycktas med vad doktorenra sa var omöjligt. Jag har fått mitt barn att prata, gå, cyckla, sparka boll och måla. Mitt barn kunde inte ens hålla i en penna när h*n var drygt fem år. Första ordet kom när h*n var ca 5 år.

SÅ IGEN : Vad jag blir arg på är: När man säger att man ska följa ett schema som habiliteringspersonalen tar fram för att gynna sitt barn, man får pengar för det varje månad MEN sedan skiter folk i det. Det är oförlåttligt
  • Duckan

För övrigt har jag aldrig sett dem sitta och måla med henne. De använder sig av färdiga bilder.

• neons
    Duckan skrev 2012-05-11 11:05:27 följande:
    Inte så lite ilsk

Alla har inte lätt att "leka" med sina barn, men de gör säkert andra saker som är bra. Barnsäkra behöver inte alla göra. Alla behöver inte leva sitt liv enbart för barnet/barnen, man är ju en egen invidid också.

Hur som, vi har en flicka inom närmaste familjen med autism och som många intygar, ibland är det svårt att få ihop vardagen och livspusslet för att det ska passa henne helt. Tex en helt vanlig middag med släkten innebär att hon blir lite åsidosatt så tillvida att hon får "spela på datorn" mer än en vanlig dag för att det ska gå ihop. Skulle det också vara fel då? När alla andra dagar kretsar mycket kring henne och att lära henne hur livet fungerar.
    Ts, tänk till lite innan du öppnar munnen.     
    har familjen alltid ritpratat med henn, ett schema hemma och på skola/dagis, en gåivägväska när man ska iväg nån stans (den väskan beättar hab hur man gör med, har de kört intensivinlärningen i 2 år, har de anpassat hela sitt liv för att få deras dotter på rätt spår?
  • neons
    Duckan skrev 2012-05-11 11:18:22 följande:

För övrigt har jag aldrig sett dem sitta och måla med henne. De använder sig av färdiga bilder.

Det har jag med. Jag har köpta, sådana jag plastat in, några jag fått av hab. Men MAN MÅSTE RITPRATA. Vet ingen vad ritprata är eller= Jisses....
  • Duckan

"SÅ IGEN : Vad jag blir arg på är: När man säger att man ska följa ett schema som habiliteringspersonalen tar fram för att gynna sitt barn, man får pengar för det varje månad MEN sedan skiter folk i det. Det är oförlåttligt"

Det kan jag hålla med dig om ts. 

Och jag tar tillbaka, barn med särskilda behov kan absolut behöva ett barnsäkrat hem. Den flickan jag nämner har fått många såna åtgärder, så som inbyggd el, höga staket runt tomten etc. Hon har grav autism, kommer aldrig att ha ett utvecklat spårk. Hon är idag 12 år.

• Duckan

Ts, de har Örjan Swahn som handledare, tro mig de jobbar stenhårt med hennes träning, men just rit-prata kanske inte är det bästa för just henne.

• neons
    Duckan skrev 2012-05-11 11:21:27 följande:

"SÅ IGEN : Vad jag blir arg på är: När man säger att man ska följa ett schema som habiliteringspersonalen tar fram för att gynna sitt barn, man får pengar för det varje månad MEN sedan skiter folk i det. Det är oförlåttligt"

Det kan jag hålla med dig om ts. 

Och jag tar tillbaka, barn med särskilda behov kan absolut behöva ett barnsäkrat hem. Den flickan jag nämner har fått många såna åtgärder, så som inbyggd el, höga staket runt tomten etc. Hon har grav autism, kommer aldrig att ha ett utvecklat spårk. Hon är idag 12 år.

En i min grupp har inte satt upp något kring sin spis och haft 2 bränder och fått flytta. Hon sa "jag tänker inte lägga massa av MINA pengar på det, det får fan staten betala om jag ska säkra mitt hem"

en annan har sagt "ritprata? jag tänker inte lägga ner energi på sånt för jag har ongen ork"

en annan har sagt "schema på min vardag, NEJ jag är för impulsiv och vill inte ha det"

osv. Jag blir jätte arg.
  • neons
    Duckan skrev 2012-05-11 11:23:00 följande:
    Ts, de har Örjan Swahn som handledare, tro mig de jobbar stenhårt med hennes träning, men just rit-prata kanske inte är det bästa för just henne.
    Okej. Det kan jag acceptera. Men jag kan inte acceptera att man skiter i att testa för man tycker man inte orkar när man själv jobbar. Jag jobbar också, jag pluggar halvtid och jag är kroniskt sjuk oga av ett hormonfel men jag finner tid och ork. så jag accepterar inte folk som skiter i saker.
Svar på tråden Skärpning nu!