• neons

Skärpning nu!

jag går på något som heter intensivinlärning för barn med autism. i min grupp så finns det så brutalt många som inte tar sitt ansvar.

för att hantera ett barn med autism så krävs det mycket tålamod, rutiner och massvis med extra tid.
    man ska alltid planera allt med bilder till punkt och prick, man ska aktivera och utmana barnet varje dag, man ska alltid vara extra tydlig. Listan kan BLI LÅNG.

men man får vårdbidrag av försäkringskassan för att delta i intensivinlärningen (men kan få VB utan det men det blir ofta högre om man deltar)

men det är bara några få i in grupp som lägger energi på de uppgifter man ska göra.
    jag hör kommentarer som "jag orkar inte måla med mitt barn", "jag vill la inte planera om MITT liv för att mitt barn har autism", "jag tänker inte gå och bada med mitt barn för han bara skriker och kan inte betee sig"

jag blir så arg att jag spricker... är jag den enda som kan ta det fulla ansvar som krävs (där jag bor)
    :(

• Svar på tråden Skärpning nu!
  • Duckan

Jag förstår den biten ts, men lägg din energi på ditt barns bästa istället för att vara arg på dessa föräldrar. Det blir bara jobbigt för dig. Men jag förstår dig.

• Kattdamen
    neons skrev 2012-05-11 11:18:01 följande:
    Det är inte helt ärftligt betingat, det ses ofta hos familjer där mamman har hypotyreos SOM ÄR ÄRFTLIGT. Så autism i sig är inte ärftiligt men skador på kropp, organ och hormoner är ärftliga. Och detta kan då göra att barnet inte alltid får rätt med hormoner i magen osv och detta leder till skador hos barnet.

Men om föräldrarna har ett handikapp, vilket jag inte kan se när vi träffas (och kan de dölja det så väl är det inget handikapp, då handikapp är att inte få vardagen att gå ihop pga av ett hinder mer eller mindre) och ett neuropsykologiskt hinder som autism är svårt att dölja då det är gravt för att få kallas hinder.

Hursom. Jag har handikapp och jag klarar att ta hand om mitt barn bättre än någon annan i hela världen. Jag har ett barn som har autism och 14 andra diagnoser som gör det nästan omöjligt att få ihop vardagen MEN jag har lycktas med vad doktorenra sa var omöjligt. Jag har fått mitt barn att prata, gå, cyckla, sparka boll och måla. Mitt barn kunde inte ens hålla i en penna när h*n var drygt fem år. Första ordet kom när h*n var ca 5 år.

SÅ IGEN : Vad jag blir arg på är: När man säger att man ska följa ett schema som habiliteringspersonalen tar fram för att gynna sitt barn, man får pengar för det varje månad MEN sedan skiter folk i det. Det är oförlåttligt
    NPF är väl ändå ärftligt?

Du klarar av att ta hand om just ditt barn bättre, eller att du är en bättre förälder än någon annan i hela världen?

De föräldrarna kanske inte klarar detta. De borde få hjälp med det också.
    En kopp te, tack.
  • Kattdamen
    neons skrev 2012-05-11 11:23:15 följande:
    En i min grupp har inte satt upp något kring sin spis och haft 2 bränder och fått flytta. Hon sa "jag tänker inte lägga massa av MINA pengar på det, det får fan staten betala om jag ska säkra mitt hem"

en annan har sagt "ritprata? jag tänker inte lägga ner energi på sånt för jag har ongen ork"

en annan har sagt "schema på min vardag, NEJ jag är för impulsiv och vill inte ha det"

osv. Jag blir jätte arg.
    Det låter onekligen som även föräldrarna har funktionshinder.
    En kopp te, tack.
  • Duckan

Kan det vara så att föräldrarna inte riktigt kommit till sans med att deras barn har ett funktionshinder och accepterat det? De kanske inte kommit igenom den fasen ännu?

Hur gamla är barnen i denna grupp ts? 

• neons
    Kattdamen skrev 2012-05-11 11:25:41 följande:
    NPF är väl ändå ärftligt?

Du klarar av att ta hand om just ditt barn bättre, eller att du är en bättre förälder än någon annan i hela världen?

De föräldrarna kanske inte klarar detta. De borde få hjälp med det också.
    Nej NPF ses hos familjer med andra ärftliga problem. Där kan det se ut som NPF är ärtfligt. Men det är andra sjukdomar som är ärftliga som kan ge barn med NPF.

Jag klarar av mitt barn bättre än någon annan. Är inte bäst i världen på andras barn för jag känner inte dem osv.

Men om man säger att man ska gå med i intensivinlärningen så är det som ett jobb. Man får ca 6000 kr i månaden efter skatt för det. Och det är 10 tim i veckan plus ett möte per vecka med hab på ca 2 timmar. Så halvtid kan man säga. Och jag tycker inte man kan säga att man inte orkar. Då borde an få sparken.

Jag är ensamstående, har en kronisk hormonsjudkom som gör mig ganska sjuk, jag jobbar 75 procent, pluggar halvtid, har intensiven på halvtid och jag får det att gå runt..
  • neons
    Kattdamen skrev 2012-05-11 11:27:00 följande:
    Det låter onekligen som även föräldrarna har funktionshinder.
    Lata, själviska och som de flesta jag träffar med normalt IQ.
    Jag skulle aldrig gå med i intensivinlärningen OM JAG inte orka.
  • Kattdamen
    neons skrev 2012-05-11 11:30:53 följande:
    Lata, själviska och som de flesta jag träffar med normalt IQ.
    Jag skulle aldrig gå med i intensivinlärningen OM JAG inte orka.
    Jag pratade inte om förståndshandikapp. Jag menade olika funktionshinder.

Det är lite olika, npf kan vara ärftligt, och inte orsakat av andra sjukdomar.
    En kopp te, tack.
  • neons
    Duckan skrev 2012-05-11 11:29:19 följande:

Kan det vara så att föräldrarna inte riktigt kommit till sans med att deras barn har ett funktionshinder och accepterat det? De kanske inte kommit igenom den fasen ännu?

Hur gamla är barnen i denna grupp ts? 

Jag är yngst i min grupp. Det slänger dem i mitt ansikte hela tiden. "Du orkar leka med ditt barn för du är ung"
    Jag är 28 år mitt barn är nu 7 år. Vår intensivinlärning startade när mitt barn var 5 år men jag tjuvstartade med egen lekterapi när barnet var 3.5 år.

Barnen är mellan CA 5 år och 11 i min grupp. Vi har träffats vid många tillfällen. Det första var en mamma och pappagrupp för barn med nyss ställds diagnoser. Den andra gången var vid start av intensivinlärning. Den tredje var vid bearbetning av den tuffa vardagen. Och nu sista gången är slutet av intensivinlärningen.

De flesta är par, några är ensama som jag. Alla har det högsta bidraget av FK vilket är 6400 kr i mån efter skatt. alla jobbar minst 75 procent.
  • neons
    Kattdamen skrev 2012-05-11 11:32:59 följande:
    Jag pratade inte om förståndshandikapp. Jag menade olika funktionshinder.

Det är lite olika, npf kan vara ärftligt, och inte orsakat av andra sjukdomar.
    Nej följer ingen forskning längre.
    ** En forskare i lund hittade sambandet med en nedsättning av produktion av kortisol och skadorna detta ger på hjänan, psyket och hur man klarar en vardag 2011
    ** Dansk forskning visade att barn inom NPF hade ofta matallergi som visade sig på detta vis.
    ** Färsk forskning ifrån 2012 visade att kvinnor som upplevt trauma under grav löpte mycket stor risk till att får barn inom autismspektrum.
    ** Forskning visar att kvinnor med hypotyreos löper 4 grr så stor risk att föda barn med autism som kvinnor utan.
    Jag har läst detta i illustrerad vetenskap, hört på vetenskapens värld och i dokumentärer.

Det är så att hormonrubbningar samt allergier är ärftliga vilket leder till att man kan få barn med NPF.

I min släkt har alla kvinnor med den ärftliga sjukdomen hypotyreos fått barn inom autism.

Min faster fick två barn med autism.
    Min andra faster fick sin enda son med autism.
    Min mamma fick tre barn med aspergers.
    Min farmor fick 4 barn med aspergers och en med ADHD.
    Min moster har två barn med aspergers.
    osv. ALLA DESSA KVINNOR HAR HYPOTYREOS.

När mitt barn fick diagnosen var jag tvungen att ha med kopia på mina TSH värden under min grav. Som var dåliga trotts medicin. Det var vitkigt för att stärka forskningen kring att det är hormonrubbningar som orsakar autism osv berättade neurologen. Detta var flera år sedan.
Svar på tråden Skärpning nu!