Inlägg från: Kurreburre |Visa alla inlägg
  • Kurreburre

Sydkorea

Idag har vi äääntligen skickat iväg vår papper till AC! Det tog 2 1/2 månad pga vikaren på soc som krånglade till allt. Känns lite surt då vi har missat all den här tiden som kötid i Sydkorea. Men, men det e inget vi kan göra något åt, nu känns det iaf skönt att det är klart. Och om jag har förstått det rätt så är det ingen "kronologisk" kö i landet, eller?

• Kurreburre

Äntligen, igen! I fredags var äntligen allt klart och AC skickade iväg våra papper till Sydkorea :D Det har varit nästan 3 långa och dryga månader att få allt klart och det är en stor lättnad att det inte längre hänger på oss. Nu börjar nästa väntan, men den känns mycket lättare än tidigare, nu är det mer verkligt och det känns som det finns nåt slags mål även om man inte vet exakt när vi äntligen kommer att få bli en familj till sist. Hur går det för er andra, har det hänt något nytt?

• Kurreburre

Väntan e grym! Jag försöker vara pessimistisk och tänka att det kan ta lång tid, så blir jag förhoppningsvis positivt överraskad ist om de ringer tidigare :) Men så tänker jag säkert nu i början, det blir såklart svårare ju längre tiden går. Nu har jag skrivit om det officiellt i min blogg och på Fejan också :) För er som e nyfikna kan ni läsa här mitthemochmintradgard.blogg.se/

• Kurreburre

SK2012 - Jag känner precis som du! För mig finns det inga garantier när det kommer till att få barn och bli en familj, inte ens när det gäller adoption. Jag e så van vid att inget blir som jag vill, önskar eller har tänkt mig så varför skulle inte det här också skita sig :( Det händer ju faktiskt att länder tom stängs, det e min största skräck nu när vi har kommit så här långt, att falla på målsnöret och få börja om från början igen. Har ni läst de senaste uppdateringarna på ACs hemsida? Hur tolkar ni det isf? Vi tycker att det är svårt att tolka :( Just nu är det fyra som gör i ordning ansökan till Sydkorea. Det kommer troligen att dröja innan fler får den möjligheten eftersom det kommit så få besked om barn under hösten. Undantag görs dock för dem som är öppna för barn med i förväg kända särskilda behov. Närmare 20 ansökningar finns hos SWS i vänta på besked om barn. Alla ansökningar har skickats under hösten från och med i slutet av september. Sex familjer har fått besked om barn och väntar på att få resa. Tre av dem har väntat sedan i somras. Ännu har ingen internationell adoption genomförts i koreansk domstol och det går fortfarande inte att säga hur lång tid det tar mellan besked om barn och besked om resa. Är det tex de 6 som fått BB nu inte någon av oss 20 eller är det 3 st av oss 20 och 3 andra som väntat sedan i somras? Jag blir också orolig för att vu kommer att få vänta längre än normalt och min värsta skräck e att vi inte kommer få något barn alls :( Hoppas nån som e lite mer optimistisk än jag kan ge mig lite hopp :)

• Kurreburre

Håller med det går galet segt. Emellanåt känner jag mig cool och införstådd med den långa väntan men vissa stunder känner jag panik och ångest. Min värsta farhåga e ju att allt ska skita sig, allt annat i den här långa, jobbiga barnlöshetsresan har gått åt skogen så why not! Har blivit en cynisk och skeptisk person av allt jobbigt man har varit med om. Men i de ljusa stunderna går det snabbare än förväntat och vi får en liten dotter som bara e några månader gammal :) De stunder när det känns mest positivt och att det inte alls e lång väntan kvar e när man planerar jobb o så och att det är ganska sannolikt att man kommer gå på mammaledighet i år. Bara att säga det ordet känns väldigt konstigt! Men så lyxigt och härligt :) Sen har jag andra mörka stunder då man tänker dumma tankar som tänk när man får barnbeskededet och ser bilderna om man inte tycker om sitt barn. Det e ju en märklig grej, det e ju inte helt självklart att man blir kär i och får moders- och faderskänslor för ett okänt barn som man ser på en bild. Växer de känslorna fram till man reser och sen träffar sitt barn? E det självklart att det blir kärlek vid första ögonkastet från oss föräldrar när vi får vårt barn, eller får vi känna precis som barnet att vår kärlek och anknytning får växa fram? Men jag längtar iaf efter att bli mamma och jag hoppas verkligen att jag blir kär direkt och att barnet kommer känna det samma för oss!

• Kurreburre
    SK2012 skrev 2013-02-11 20:23:24 följande:
    Jag tror inte att det är sant! Vi är en av familjerna som fick barnbesked idag. Det är overkligt och helt underbart!
    Wiiiiiii! Grattis :D Gu så häftigt! Det är nog första gången som jag på riktigt kan glädjas åt att någon annan ska få barn, lite sorgligt kanske, men så e det. Hoppas, hoppas, hoppas att det börjar rulla på med RB också, där känns det fortfarande hopplöst segt :(
  • Kurreburre
    Resan till dig skrev 2013-02-22 20:03:09 följande:
    Vi har fått en domstolstid i Seoul! Det är i början av april och nu äntligen!!!! ska det väl vara dags. Vi kommer då att ha väntat lite mer än åtta månader från barnbeskedet. Uj, vilken väntan det har varit... Jag tror att vårt ärende är det första, eller bland de första, internationella adoptionerna enligt den nya lagen så mycket kan säkert ändras ännu. Men vi firar med champagne och tar ut allt i förskott! För det är ju verkligen ett "Äntligen"! Numera kommer alltså adoptivfamiljen behöva vara på plats i Sydkorea för beslutet. Förhoppningsvis är det mest formalia, så vi inte åker i onödan! Ingen vet om vi kommer att få vara med vår son direkt eller om det dröjer någon vecka till domslutet har vunnit laga kraft. Men nu är vi här. kramar från en mycket lycklig mamma

Gu så härligt, grattis! Håller verkligen tummarna att allt flyter på för er nu. Att vänta i 8 månader låter fruktansvärt och något jag fasar för, men nu får vi hoppas på att de skärper till sig och att det börjar rulla på för så här kan det ju inte fortsätta. Ert besked ger hopp åt andra iaf!
  • Kurreburre

Nya positiva besked från AC! 3 barnbesked i går :D Någon här kanske?! Nu börjar det verkligen närma sig för oss också, de som fick barnbesked nu hade väntat längst, i 4 månader. Så det är i stort sätt samma som för oss :O Vi skickade våra papper sista veckan i november. Tänk att det där första häftiga telefonsamtalet kan vara ett par veckor bort :O

• Kurreburre

Ååå blir både orolig och frustrerad! Fick kännedom om ett banbesked idag, vet inte om det är samma som det jag skrev om i förra veckan. Men paret hade skickat in sina papper i början av december, alltså efter oss. Funkar det så, jag har fått uppfattningen om att det går i turordning. Nojig och otursförföljd som jag är så blir jag orolig att våra papper har kommit bort eller att något är fel. Dessutom känns det lite orättvist om det inte går i turordning kan jag tycka.
    Vet inte säkert men det verkar inte vara ett sn barn.

• Kurreburre
    SK2012 skrev 2013-04-23 09:07:35 följande:
    Vad jag har förstått hade de som fick bb lämnat in papper i november. Det står i alla fall det på hemsidan. Fast du kanske har någon inside information ;).
    Jepp! Det senaste BB:t fick jag veta genom Korea-listan (en Yahoo-grupp) och hon skrev att de skickat sina papper i december. Och vi skickade våra i november. Så vad jag vet är vi de som har vänt längst nu. Men jagh hoppas såklart att ni har rätt att de ringer oss vilken dag som helst nu och att det inte har någon betydelse vid RB, att den totala väntetiden för oss inte blir längre bara för det :)

Tänk så frustrerad man är nu vid BB, kan knappt föreställa mig väntan därefter :O Hade det varit som förr, 2-4 mån, så hade det nästan varit lagom för att hinna förbereda allt. Men nu är det en evighet och en enorm ovisshet!
  • Kurreburre

Å jag blir tokig av den här väntan! Helt tyst e det, ingenting händer :( För varje dag som går bli jag mer och mer orolig för att nåt ska gå snett, att de ändrar nån regler eller stänger landet helt. Mest oroväckande e att det inte kommer några RB. Det känns som att ingen annan har väntat lika länge som vi på BB, mer än 6 mån nu :( Vi är de som har väntat längst just nu iaf. För 1-2 månader sen va hoppet stort att de skulle ringa oss vilken dag som helst men nu har hoppet nästan försvunnit och när man kontaktar AC ökar inte hoppet precis, men de vågar väl inte ge några garantier. Va bara tvungen att skriva av mig, igen ;) Hur går det för er andra?

• Kurreburre

oj, har helt glömt bort familjeliv under sommaren och har inte hittat hit förrän nu när jag surfade bilbarnstolar. Vi har faktiskt äntligen fått vårt barnbesked, dan innan midsommar fick vi veta att vi fått en pojke som fyllde 1 år i juli :) 7 långa månader tog det. Men det går fortfarande trögt och det är ingen ljusning i sikte när det gäller väntetiderna på RB så vi lär tidigast få rese i december men mer troligt i januari eller ännu värre februari :( Tycker precis som du sk2012 att det e superjobbigt att våra barn hinner bli så stora, det nya systemet e rena tortyren. Vi hänger ganska mycket på facebook och har hittat ett par bra grupper där som har "tagit över" familjeliv :) Säg till om ni inte känner till dem och vill hänga där så kan jag bjuda in er :) Sen e vi även ett gäng i Skåne som träffas då och då.

Svar på tråden Sydkorea