Lisssen skrev 2012-05-11 13:54:00 följande:
Jag kan inte säga hur du bör äta, men jag kan berätta hur jag äter. Eller, hur jag bör äta.
Lite bekgrund och onödig information: Jag kör LCHF-inspirerat, eftersom jag märkt att jag mår bättre av det. Jag hade problem med yrsel och illamående, speciellt åksjuka, innan jag började dra ner på kolhydrater, och när jag åt ganska strikt LCHF för några år sen innan jag började skaffa barn hade jag riktigt snygg figur och mådde skitbra! Men med första graviditeten vågade jag inte riskera barnets hälsa med att svära på att det var ofarligt att utesluta kolhydrater så hårt, så nu kör jag lite light tills jag är klar med barnafödandet.
Så har jag (o)turen att ha en sambo som gillar att baka, och jag gillar det han bakar, så det är svårt att vara strikt här... Min filosofi är allafall att vara noga med vad jag äter till frukost, lunch och middag, eftersom det är "vanemål", sånt som äts lite på rutin. Så hellre en bulle till förmiddagskaffet en gång ibland, än en extra potatis till lunchen ens en gång. För det är lättare att den extra potatisen bli en vana, än bullen. För mig.
Nåväl. jag äter:
Frukost ca 7: två Finn Crisp med tjockt lager Bregott och mycket ost eller leverpastej. Te med mjölk till. Behöver egentligen mer, men får inte i mig mer så tidigt.
Vid 9-10 blir jag således hungrig igen, och tar en till Finn Crisp eller en bit ost. (Eller en bulle, eftersom sambon bakat...

)
Lunch runt halv 12. Rester, t.ex. köttfärssås, korv stroganoff, wok eller vad som finns i kylen. Skippar dock tillbehören -ris, spagetti, nudlar eller liknande. Oftast är det nog med rotsaker i maträtten ändå. Äter jag ordentligt håller jag mig mätt till middagen. Finns det lasagne och jag äter det blir jag hungrig tidigare om jag inte petar bort plattorna.
Middag: Som lunch, fast oftast nåt nylagat.
Kväll: Har jag ätit middagen tidigt kan jag ta en kopp varm choklad med grädde och lite socker. Det hjälper mig att inte bli hungrig innan frukost.
Jag är nu i v. 26 och har gått upp 5 kg sen inskrivningen. Trots att jag tycker att jag äter mycket kolhydrater och bullar.
Men, som sagt, helfeta produkter istället för light, grädde i kaffet/chokladen, en extra klick smör i såsen får dig att vara mätt längre, och då behövs inte så mycket mellanmål.
NOTE: Jag förespråkar inte någon "fettdiet", eller försöker frälsa någon till LCHF, jag kan bara tala utifrån mina erfarenheter och vad jag tycker låter vettigt.