• fipa2

tacorecept

okej besserwisser-fipa kommer och förklarar hur det är:

taco = ett litet mjukt tortillabröd som man lägger lite fyllning på och viker ihop och äter.
    ELLER, ett litet tortillabröd som man fyllt och rullat till en rulle, och sedan friterat.
    den första versionen är godare.

det finns ingen taco krydda eftersom taco inte är en "smak", utan en taco kan smaksättas hur som helst.

• fipa2

ståhlis, Guacamole. det är skitgott, men det ska inte vara sån man köper på burk, den är värdelös.

• fipa2

men jag föreslår ändå att ni nångång försöker göra riktiga tacon, de förstnämna. det är så ljuvligt gott att all "texmex" mat bleknar i jämförelse.

• fipa2

med koriander och mild lök och stark sås på fyllningen?

• fipa2

ståhlis, mja, alltså det är små mjuka platta bröd gjorda på majsmjöl. kanske 10cm i diameter. man får inte köpa dem här, så vitt jag vet, men det går att göra själv. man bara lägger lite fyllning på och viker ihop och äter. mycket godare än de där hårda friterade skalen

• fipa2

men de kallas tortilla. bröden alltså.

• fipa2

men de riktiga tortillabröden smakar inte som de man får köpa i butiken här

• fipa2

biomedbonus, tror inte man får köpa dem i sverige... det är en färskvara, till skillnad från de man får i sverige, som har konserveringsmedel i, och annat som gör den lite sega och mindre trevliga än de riktiga. men det är superenkelt att göra själv

• fipa2

och här är receptet på hur man gör bröden:
    home.swipnet.se/~w-57250/brodobak/tortilla.html

man behöver inte den där "pressen", utan man kan kavla ut dom också.

• fipa2

i mexico finns det nån lag som kontrollerar att man inte får sälja tortillabröden som sådana till för högt pris. vet inte om de kanske var statligt subventionerade till och med, eftersom det är typ allas basmat där.
    ett kilo(!!) kostar ca 5 pesos vilket är ungefär 3,50 i kronor. medan man här betalar ca 20 kronor för ett paket med 8st...

• fipa2

man kan inte misslyckas med lax...

det är bara att lägga laxfilén i en ugnsform/djup långpanna, och så har man på vad man själv gillar. jag gillar det traditionella: rosépeppar, citron, salt, dill, svartpeppar. och sen strax innan den är klar häller jag hå lite grädde eller creme fraiche, och låter den vara i ugnen en liten stund till.

men som sagt, det kan varieras i all oändlighet.. ibland brukar jag hälla över en blandning på soyasås och sirap, innan jag lägger fisken in i ugnen. och sen serverar jag det med ris. jättegott.

Svar på tråden tacorecept