• Pallas

Är du problem- eller lösningsorienterad?

Jag stod och diskuterade lite på jobbet med min chef för ett tag sedan. Jag jobbar på ett lager och vi skulle få in vansinnigt mycket grejer och han oroade sig för hur vi skulle lägga upp det så allt gick att hitta. På en minut spottade jag ur mig fem olika strategier, med motiveringar för- och emot varje lösning. Han kollade på mig och sa: - Faan, du ser då bara lösningar på allt, inte som jag, som bara ser problemen.

Detta är något som jag funderat mycket på och som jag ser dagligen - hur personer hanterar problem och motgångar i sina liv, såväl privat som på arbetet. Nu vill jag veta hur du är - ser du och jobbar du för att finna lösningar, eller vill du helst grotta ned dig i själva problemet? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du problem- eller lösningsorienterad?
  • Pallas
    yimby skrev 2012-05-11 09:46:19 följande:
     Frågan är det som sätter igång svaren, således är problemställningen det som sätter igång lösningarna.
    Ursäkta, jag var kanske otydlig. Omröstningsalternativen förutsätter givetvis en given problemställning.
  • Pallas

Det som Lövet tar upp tycker jag är intressant: hur reagerar du när någon radar upp lösningar på dina uttryckta problem?

• Pallas
    BuoBä skrev 2012-05-11 16:50:49 följande:
    Definitivt lösningsorienterad! Jag blir väldigt irriterad på folk som ska hålla på och älta samma sak om och om igen trots att jag ser 10 möjliga lösningar, men jag har lärt mig med åren att det är så vissa löser sina problem så jag försöker bita mig i tungan.  
    Jag brukar också få hålla igen lite, men jag blir så otroligt frustrerad när det aldrig händer något för att alla andra är fast med att älta, när problemet hade kunnat vara löst för längesedan.
  • Pallas
    cloudberry79 skrev 2012-05-11 17:33:55 följande:
    Mitt jobb går mycket ut på att identifiera problem, inte grotta ner mig i dem, men att reda ut vilka problem som föreligger och sedan redogöra för dem åt min arbetsgrupp, så arbetar vi fram lösningar tillsammans. Oftast har jag lösningar klara på de flesta problemen, alltså patentlösningar som vi provat tidigare, men en del problem kräver mer input från resten av arbetsgruppen för att lösningsförslag ska kunna tas fram. Ibland måste vi ta in externa konsulter för att förklara hur problemet uppstått och vilka lösningar man använder inom andra professioner. Hemma är jag mer lösningsorienterad och maken mer problemorienterad, han är också den som ger upp om han stöter på patrull och väntar på lösningsförslag innan han fortsätter.
    Det låter jätteroligt! Får man fråga vad du jobbar med? Mitt jobb går inte ut på det du beskriver, men det ingår delvis. Dessutom jobbar min hjärna självständigt med att analysera verksamhetens styrkor och svagheter och fundera på lösningar som kan effektivisera och skapa win-win-situationer för alla inblandade. Skulle vilja jobba med sånt jämt.

• Pallas
    Yastyria skrev 2012-05-11 17:32:38 följande:
    Att öva mig på att vara lösningsfokuserad var ett av de största stegen jag tog för att komma ur min depression.

Jag har vänner som vänder sig till mig just för att få konkreta tips på lösningar på sina problem nu för tiden. Därmed inte sagt att jag alltid delar med mig av lösningarna direkt, för mig är det viktigt att kolla först "vill du lösa det eller bara gnälla?" bara gnälla är också helt okej.

Men fan vad mycket bättre man mår när man ser möjligheter istället för svårigheter! (:
    Det här känner jag igen också, då jag har lidit av svåra depressioner många, många gånger i mitt liv. Så här när jag tittar tillbaka på dessa persioder, så kan jag dock se att den lösningsorienterade personligheten alltid är förhärskande. Dock kan depressionen "ta över", medan mitt "lösnings-jag" ligger och krälar någonstans på botten och kämpar under de svarta massorna. Vid första bästa lucka hoppar jag fram.
Svar på tråden Är du problem- eller lösningsorienterad?