• Pallas

Är du problem- eller lösningsorienterad?

Jag stod och diskuterade lite på jobbet med min chef för ett tag sedan. Jag jobbar på ett lager och vi skulle få in vansinnigt mycket grejer och han oroade sig för hur vi skulle lägga upp det så allt gick att hitta. På en minut spottade jag ur mig fem olika strategier, med motiveringar för- och emot varje lösning. Han kollade på mig och sa: - Faan, du ser då bara lösningar på allt, inte som jag, som bara ser problemen.

Detta är något som jag funderat mycket på och som jag ser dagligen - hur personer hanterar problem och motgångar i sina liv, såväl privat som på arbetet. Nu vill jag veta hur du är - ser du och jobbar du för att finna lösningar, eller vill du helst grotta ned dig i själva problemet? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du problem- eller lösningsorienterad?
  • Rosie Jay

Det beror såklart på situationen!  
    Men majoriteten är fokus på lösningarna. 

Mamma, Singel och Sambo
  • Anova

Jag är kreativ och lösoingsorienterad. Kanske är det min kreativa sida som tar överhanden och gör mig till lösningsorienterad.

• lövet2

Jag skulle nog säga att jag fokuserar på lösningarna. Exempel (kanske ett dåligt ett, men ett som får mig att stånga pannan blodig):
    Problemet gäller att förvara en cykel i en tätort, där det inte är helt ovanligt med stölder.
    Jag - Ställ cykeln i källarförrådet!
    Hon - Nej, det går inte, för jag har inget förråd.
    Jag - Det har du ju rätt till! Prata med hyresvärden, så får du ett förråd!
    Hon - Nej, det hinner jag inte, för jag jobbar så mycket!
    Jag - Skaffa en ful gammal cykel utan växlar då! Kostar kanske 50 kronor, är inte stöldbegärlig och om den ändå blir stulen, så har du råd att köpa en ny.
    Hon - Nej, jag vet inte var jag ska få tag i en. Förresten kan jag nog inte cykla ändå om jag har kappa.
    Jag - Kappa? På sommaren? Du får väl ta en kofta då om du fryser!
    Hon - Nej, men tänk om jag vill ha en kappa då? Då kan jag ju inte cykla!

*skriker*

• Excentriskan

Jag är nog irriterande lösningsorienterad..

Som när vänner vill klaga eller prata av sig angående sina problem och jag bara kommer med förslag på lösningar..

Ibland vill ju folk inte ha lösningar utan bara få gnälla av sig eller få medkänsla.   

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Mrs Green

Lösningar. Skulle inte klara 10 minuter annars i mitt jobb som projektledare, jag skulle verkligen drunkna i problem om jag inte hittade lösningar på dem direkt.

• Exoplanet

Sjukt lösningsorienterad, precis som du.
    Jag har befunnit mig i rätt absurda situationer eftersom jag aldrig ger mig. Altt går att lösa på något vis eller åtminstone förbättra och ibland krävs det okoventionella metoder.

Jag har märkt att min son är precis som jag. Han har 150 idéer om hur man kan lösa eventuella problem och överkomma hinder. Jag vet inte hur många märkliga konstruktioner och uppfinngar jag har hittat här hemma. Skrattande

Det skruvade är att jag blir mer triggad ju 'omöjligare' uppdraget verkar. Visst kan jag drabbas av panik initialt men sedan tickar hjärnan igång direkt.  

Svar på tråden Är du problem- eller lösningsorienterad?