• Pallas

Är du problem- eller lösningsorienterad?

Jag stod och diskuterade lite på jobbet med min chef för ett tag sedan. Jag jobbar på ett lager och vi skulle få in vansinnigt mycket grejer och han oroade sig för hur vi skulle lägga upp det så allt gick att hitta. På en minut spottade jag ur mig fem olika strategier, med motiveringar för- och emot varje lösning. Han kollade på mig och sa: - Faan, du ser då bara lösningar på allt, inte som jag, som bara ser problemen.

Detta är något som jag funderat mycket på och som jag ser dagligen - hur personer hanterar problem och motgångar i sina liv, såväl privat som på arbetet. Nu vill jag veta hur du är - ser du och jobbar du för att finna lösningar, eller vill du helst grotta ned dig i själva problemet? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du problem- eller lösningsorienterad?
  • Pallas

Det som Lövet tar upp tycker jag är intressant: hur reagerar du när någon radar upp lösningar på dina uttryckta problem?

• Exoplanet
    Pallas skrev 2012-05-11 13:16:10 följande:
    Det som Lövet tar upp tycker jag är intressant: hur reagerar du när någon radar upp lösningar på dina uttryckta problem?
    Jag gillar sådana personer eftersom jag inte måste hålla fast vid mina lösningar av prestigeskäl. Jag är mer intresserad av att problemet blir löst än att jag får 'rätt' och är öppen för andra förslag.
    Det är en dröm att arbeta med kolleger som har samma inställning. Det bara flyter på.

• Danitra

Både och. Jag kan gärna dröja kvar vid problem för att fundera över om det är konstruerat så som jag först uppfattat det och vad orsaken till problemet är. Men sen har jag inga problem att gå över till att hitta flera olika lösningar för att komma vidare mot det mål som jag beslutat mig för.

• Mandel

Jag är en obotlig optimist som vet att allting ordnar sig.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • BuoBä

Definitivt lösningsorienterad! Jag blir väldigt irriterad på folk som ska hålla på och älta samma sak om och om igen trots att jag ser 10 möjliga lösningar, men jag har lärt mig med åren att det är så vissa löser sina problem så jag försöker bita mig i tungan.  

• Pallas
    BuoBä skrev 2012-05-11 16:50:49 följande:
    Definitivt lösningsorienterad! Jag blir väldigt irriterad på folk som ska hålla på och älta samma sak om och om igen trots att jag ser 10 möjliga lösningar, men jag har lärt mig med åren att det är så vissa löser sina problem så jag försöker bita mig i tungan.  
    Jag brukar också få hålla igen lite, men jag blir så otroligt frustrerad när det aldrig händer något för att alla andra är fast med att älta, när problemet hade kunnat vara löst för längesedan.
  • Yastyria

Att öva mig på att vara lösningsfokuserad var ett av de största stegen jag tog för att komma ur min depression.

Jag har vänner som vänder sig till mig just för att få konkreta tips på lösningar på sina problem nu för tiden. Därmed inte sagt att jag alltid delar med mig av lösningarna direkt, för mig är det viktigt att kolla först "vill du lösa det eller bara gnälla?" bara gnälla är också helt okej.

Men fan vad mycket bättre man mår när man ser möjligheter istället för svårigheter! (:

• cloudberry79

Mitt jobb går mycket ut på att identifiera problem, inte grotta ner mig i dem, men att reda ut vilka problem som föreligger och sedan redogöra för dem åt min arbetsgrupp, så arbetar vi fram lösningar tillsammans. Oftast har jag lösningar klara på de flesta problemen, alltså patentlösningar som vi provat tidigare, men en del problem kräver mer input från resten av arbetsgruppen för att lösningsförslag ska kunna tas fram. Ibland måste vi ta in externa konsulter för att förklara hur problemet uppstått och vilka lösningar man använder inom andra professioner. Hemma är jag mer lösningsorienterad och maken mer problemorienterad, han är också den som ger upp om han stöter på patrull och väntar på lösningsförslag innan han fortsätter.

Sur, grinig och på smällen.
  • Pallas
    cloudberry79 skrev 2012-05-11 17:33:55 följande:
    Mitt jobb går mycket ut på att identifiera problem, inte grotta ner mig i dem, men att reda ut vilka problem som föreligger och sedan redogöra för dem åt min arbetsgrupp, så arbetar vi fram lösningar tillsammans. Oftast har jag lösningar klara på de flesta problemen, alltså patentlösningar som vi provat tidigare, men en del problem kräver mer input från resten av arbetsgruppen för att lösningsförslag ska kunna tas fram. Ibland måste vi ta in externa konsulter för att förklara hur problemet uppstått och vilka lösningar man använder inom andra professioner. Hemma är jag mer lösningsorienterad och maken mer problemorienterad, han är också den som ger upp om han stöter på patrull och väntar på lösningsförslag innan han fortsätter.
    Det låter jätteroligt! Får man fråga vad du jobbar med? Mitt jobb går inte ut på det du beskriver, men det ingår delvis. Dessutom jobbar min hjärna självständigt med att analysera verksamhetens styrkor och svagheter och fundera på lösningar som kan effektivisera och skapa win-win-situationer för alla inblandade. Skulle vilja jobba med sånt jämt.

• Yastyria
    yimby skrev 2012-05-11 09:46:19 följande:
    Fast det går inte att separera de två. Har du inte formulerat problemet på ett bra sätt betyder lösningarna ingenting.

Ungefär som att ok, det var ett svar. Men vad var frågan? Frågan är det som sätter igång svaren, således är problemställningen det som sätter igång lösningarna.
    Du har helt missuppfattat vad det här handlar om. Lösningsfokus och problemfokus handlar inte om att man med ett lösningsfokus helt skippar att formulera problemet, snarare tvärtom. Det handlar om huruvida man, vid ett problem, lägger störst vikt vid hur man kan lösa det eller om man bara ser problemen som kan uppkomma. Tycker att Pallas är väldigt tydlig i sin trådstart.
  • Pallas
    Yastyria skrev 2012-05-11 17:32:38 följande:
    Att öva mig på att vara lösningsfokuserad var ett av de största stegen jag tog för att komma ur min depression.

Jag har vänner som vänder sig till mig just för att få konkreta tips på lösningar på sina problem nu för tiden. Därmed inte sagt att jag alltid delar med mig av lösningarna direkt, för mig är det viktigt att kolla först "vill du lösa det eller bara gnälla?" bara gnälla är också helt okej.

Men fan vad mycket bättre man mår när man ser möjligheter istället för svårigheter! (:
    Det här känner jag igen också, då jag har lidit av svåra depressioner många, många gånger i mitt liv. Så här när jag tittar tillbaka på dessa persioder, så kan jag dock se att den lösningsorienterade personligheten alltid är förhärskande. Dock kan depressionen "ta över", medan mitt "lösnings-jag" ligger och krälar någonstans på botten och kämpar under de svarta massorna. Vid första bästa lucka hoppar jag fram.
  • tjej87

Jag är lösningsorienterad på jobbet och privat kan det vara olika... Är jag trött så kan jag bli riktigt problemorienterad, tex. om min dator krånglar så brukar sambon komma med en massa lösningar men jag är bara inställd på problemen med dom

• Bullerjan

Jag jobbar som servicetekniker och både presenterar och verkställer lösningar på löpande band. Både åt män och kvinnor på vitt skilda arbetsplatser.  Ungefär som kastrullälvan Tingeling, ingenting är omöjligt! Efter ganska många år i branschen är jag också uppskattad för mitt eget lugn, när kunderna förstorar upp hopplösa problemen.

Ett av mina största misstag var att jag trodde att min fru också uppskattade lösningar när hon frågade mig saker. Så är ju inte fallet alls, kvinnor vill inte ha några färdiga lösningar presenterade när de frågar. De vill däremot gärna ge män färdiga lösningar när det gäller partners emellan eller rättare sagt, små tvetydbara vinkar innehållande väldigt viktiga budskap…

• tjej87
    Bullerjan skrev 2012-05-11 22:03:56 följande:

Ett av mina största misstag var att jag trodde att min fru också uppskattade lösningar när hon frågade mig saker. Så är ju inte fallet alls, kvinnor vill inte ha några färdiga lösningar presenterade när de frågar. De vill däremot gärna ge män färdiga lösningar när det gäller partners emellan eller rättare sagt, små tvetydbara vinkar innehållande väldigt viktiga budskap…

Hahahaha, helt rätt Skrattande När jag är på dåligt humör vill jag inte ha färdiga lösningar av min sambo, då blir jag bara arg på honom och tycker att han är någon himla messerschmitt (ja, jag vet att det är besserwisser). Jag vill ha sympati och sen när jag börjat komma över problemet, då kan han få lösa det åt mig. Det är tydligen ett vedertaget fenomen, i Modern Family handlade ett helt avsnitt om det typ. När vi såg det så fattade sambon äntligen hur han skulle göra för att jag inte skulle bli arg :P Och jag vet att jag inte borde bli arg när han har lösningar åt mig men jag bara blir det ändå...
  • Bullerjan
    tjej87 skrev 2012-05-11 22:16:36 följande:
    Hahahaha, helt rätt Skrattande När jag är på dåligt humör vill jag inte ha färdiga lösningar av min sambo, då blir jag bara arg på honom och tycker att han är någon himla messerschmitt (ja, jag vet att det är besserwisser). Jag vill ha sympati och sen när jag börjat komma över problemet, då kan han få lösa det åt mig. Det är tydligen ett vedertaget fenomen, i Modern Family handlade ett helt avsnitt om det typ. När vi såg det så fattade sambon äntligen hur han skulle göra för att jag inte skulle bli arg :P Och jag vet att jag inte borde bli arg när han har lösningar åt mig men jag bara blir det ändå...
    Bra, nu börjar äntligen saker o ting klarna för mig:
    "Mäns manual, 10 punkter hur kvinnan vill ha det i detta ämne":
    1. Sympati och förståelse
    2. Lyssna
    3. Upprepa gärna vad hon verkligen säger, då förstår hon att du är med.
    4. Var problemfixerad.
    5. Vänta med lösningarna!
    6. När problemen inte ökar i antal eller i storlek är det rätt tid att fundera på lösningarna.
    7. Fråga om problemet fortfarande är ett problem, presentera EN LÖSNING I TAGET..
    8. Ingen reaktion, vänta lite till.
    9. Fråga aldrig samma sak mer än två ggr.
    10. Om du har lovat att lösa problemet, glöm inte att verkligen göra det också. Tala direkt om ev. förseningar så inget kan missförstås.
  • Themis

Lösningsorienterade personer är utmärkta när det gäller praktiska saker.

I relationer ser jag däremot att man först måste fråga sig om personen vill ta emot lösningsförslagen.

En del vill lösa saker själva och bara ventilera lite just nu.

Andra är inte redo att ta ett beslut än och kan uppleva att du stressar eller styr dem om du försöker propagera för en viss lösning. Risken är att du får skulden om de fattar sitt beslut för snabbt enligt din modell och det blir pannkaka.

Andra vill verkligen inte ha någon lösning för de vill bara gnälla i all evighet!

Vad kommer du att ångra när du blir gammal? Att du inte städade oftare, eller att du inte satt i solen med en glass oftare?
  • Bullerjan

Sen gäller det att kunna ta emot en lösning i en relation.

Reaktionen kan bli allt ifrån förnedrad och tillrättavisad till jätteglad!

• BuoBä

Det värsta jag vet är ältande av relationsproblem à la "hur tror DU att HAN tänker?". "Hur ska jag veta? Fråga honom istället!" är alltid fel svar. Klagande över ekonomiska "problem" som jag vet har med prioriteringar att göra, och som jag anser skulle lösas jätteenkelt med lite planering, får det också att krypa i huden. Men som sagt, jag försöker hålla mig.

• Lufsan

Jag är helt olika hemma och på jobbet. På jobbet är jag effektiv och oroar mig inte utan hittar lösningar. Hemma är det inte riktigt samma visa. =P Men ibland vill man bara "oja sig" och klaga lite. Och då är det inte så himla kul om någon (läs min sambo) börjar rada upp lösningar. Speciellt när det ofta är saker jag redan tänkt på. Kan ibland känna mig lite dum-stämplad när han börjar så. Men han vet om det och jag behöver bara säga till så säger han "oj, just det. förlåt." 

En dag i sänder.
Svar på tråden Är du problem- eller lösningsorienterad?