• Pallas

Är du problem- eller lösningsorienterad?

Jag stod och diskuterade lite på jobbet med min chef för ett tag sedan. Jag jobbar på ett lager och vi skulle få in vansinnigt mycket grejer och han oroade sig för hur vi skulle lägga upp det så allt gick att hitta. På en minut spottade jag ur mig fem olika strategier, med motiveringar för- och emot varje lösning. Han kollade på mig och sa: - Faan, du ser då bara lösningar på allt, inte som jag, som bara ser problemen.

Detta är något som jag funderat mycket på och som jag ser dagligen - hur personer hanterar problem och motgångar i sina liv, såväl privat som på arbetet. Nu vill jag veta hur du är - ser du och jobbar du för att finna lösningar, eller vill du helst grotta ned dig i själva problemet? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du problem- eller lösningsorienterad?
  • Vinterankan

Hela mitt arbete går ut på att vara lösningsorienterad och jag är jäkligt duktig på det jag arbetar med.

• Cartjan

båda, beroende på situation. samt att jag fokuserar mycket mer på lösningar när det gäller jobb och vänners problem men när det kommer till mig själv blir jag så osäker och handlingsförlamad - ibland.

• Petra 334
    Miss Behave skrev 2012-05-10 22:43:03 följande:
    Jag är nog irriterande lösningsorienterad..

Som när vänner vill klaga eller prata av sig angående sina problem och jag bara kommer med förslag på lösningar..

Ibland vill ju folk inte ha lösningar utan bara få gnälla av sig eller få medkänsla.   
    Samma här. Jag upplever att mina vänner inte ens vill prata med mig längre pga detta. Likaså min man bir galen på mig och säger rakt ut att det inte är några j***a lösningar han vill ha när han pratar om sina bekymmer. Jag brukar svara att gör man inget åt sina problem har man fasen ingen rätt att gnälla över de heller..
  • annca

Både ock - för att se lösningarna behöver man först se problemet! Och jag är bra på båda!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • iaseia

Om du inte ser problemet borde de ju inte behövas en lösning heller??

Så lite både och skulle jag säga.
    Jag gillar att se positivrt på saker och ring och upptäcker jag ett problem så försöker jag lösa det, möter jag motgångar så tar jag en annan väg så de blir så bra som möjligt för alla inblandade parter.

• Mornie Alantie

Jag ser ofta problem men jag brukar lösa dem också. Min man tycker ibland att jag är negativ när jag tänker på alla sätt något kan gå fel. Å andra sidan är jag då alltid förberedd när något händer och kan lösa problemet snabbt. Jag blir istället galen på min man som bara rycker på axlarna och säger att det löser sig utan att ha en aning om hur det ska gå till.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • yimby

Fast det går inte att separera de två. Har du inte formulerat problemet på ett bra sätt betyder lösningarna ingenting.

Ungefär som att ok, det var ett svar. Men vad var frågan? Frågan är det som sätter igång svaren, således är problemställningen det som sätter igång lösningarna.

• Pallas
    yimby skrev 2012-05-11 09:46:19 följande:
     Frågan är det som sätter igång svaren, således är problemställningen det som sätter igång lösningarna.
    Ursäkta, jag var kanske otydlig. Omröstningsalternativen förutsätter givetvis en given problemställning.
  • Parcae

Jag vet faktiskt inte. Jag har en tendens att bli lite hysterisk över problemen, se saker lite väl nattsvart men när jag väl fått det ur mitt system brukar jag kunna hitta lösningar.

Svar på tråden Är du problem- eller lösningsorienterad?