Inlägg från: Mama69 |Visa alla inlägg
  • Mama69

All denna grädde?

Vi är en vanlig barnfamilj som försöker äta "vanlig" och hyfsat nyttig mat. Men när recept och matidéer presenteras här så är maten nästan alltid "dränkt" i grädde och creme fraiche. (Nu talar jag inte om recept för er som valt en LCHF-livsstil.) Är det verkligen så att "alla" använder dessa stora mängder med fett i sin vardagsmat?

• Svar på tråden All denna grädde?
  • Mama69
    katalysator skrev 2012-05-11 10:47:04 följande:
    Men såklart inte varje dag eller i samtliga rätter.  
    Det är väl just det - det hade varit roligt med recepttips på den där vanliga maten som man kan äta varje dag.
  • Mama69
    jeje01 skrev 2012-05-11 11:00:03 följande:
    Vad är problemet? Byt ut grädden mot mjölk. cream fraish finns ju i lätt variant om du är rädd för fettet. Inte lika gott, men funkar gör det.

Nej, det är just det. Om man byter ut grädden blir det inte lika gott. Därför ser jag hellre recept som från början av gjorda med mindre eller utan grädde och är goda.
  • Mama69

Jag var nog otydlig. Jag har verkligen inget mot vispgrädde och creme fraiche. Men i vår familj kan vi inte äta det varje dag utan att lägga på oss. Jag efterlyser inte recept med substitut utan sådan som är goda ändå. Sedan var det mest en allmän reflexion om att väldigt många av recepten på snabb-lätt-god vardagsmat är som kycklingexemplet ovan.

Svar på tråden All denna grädde?