• Mama69

All denna grädde?

Vi är en vanlig barnfamilj som försöker äta "vanlig" och hyfsat nyttig mat. Men när recept och matidéer presenteras här så är maten nästan alltid "dränkt" i grädde och creme fraiche. (Nu talar jag inte om recept för er som valt en LCHF-livsstil.) Är det verkligen så att "alla" använder dessa stora mängder med fett i sin vardagsmat?

• Svar på tråden All denna grädde?
  • katalysator

Jajjamen, och gott blir det Skrattande 

Men såklart inte varje dag eller i samtliga rätter.  

• Mama69
    katalysator skrev 2012-05-11 10:47:04 följande:
    Men såklart inte varje dag eller i samtliga rätter.  
    Det är väl just det - det hade varit roligt med recepttips på den där vanliga maten som man kan äta varje dag.
  • Lena

Vi använder en del grädde med då en dl på sex portioner eller så

• Pickeli

Japp här lagas det mer riktiga grejer. Men man måste ju inte nödvändigtvis använda några mängder om man inte vill. En skvätt grädde OCH mjölk i potatismosen gör susen.

Google it!
  • katalysator

Ja, jag brukar alltid använda vispgrädde istället för matlagningsgrädde, och spä med mycket vatten så blir det mer sås för mindre grädde Glad

• happysunday

Vi använder mkt grädde, creme fraiche och riktigt smör i vår mat. Inte i alla rätter men inte långt ifrån.
    Varför tycker du att det är onyttigt? 

• jeje01

Vad är problemet? Byt ut grädden mot mjölk. cream fraish finns ju i lätt variant om du är rädd för fettet. Inte lika gott, men funkar gör det.

• CoolJen

Verkligen inte, jag byter ut all grädde mot mildas(tror jag det är) 4%. Det är krämig och det blir gott.
    CF använder jag lätt, eller lätt+ mini

• Mama69
    jeje01 skrev 2012-05-11 11:00:03 följande:
    Vad är problemet? Byt ut grädden mot mjölk. cream fraish finns ju i lätt variant om du är rädd för fettet. Inte lika gott, men funkar gör det.

Nej, det är just det. Om man byter ut grädden blir det inte lika gott. Därför ser jag hellre recept som från början av gjorda med mindre eller utan grädde och är goda.
Svar på tråden All denna grädde?