• Boost

All denna grädde?

Fast det är väl långt ifrån nästan alla rätter här som "dränks" i grädde? Finns ju hur många trådar som helst med hur många recept som helst. Annars går det ju bra att starta en egen tråd med maträtter utan grädde.

Och bara för att ett recept innehåller grädde så är det väl ingen som äter den rätten varje dag? Är väl inget onyttigt med att tillsätta grädde i maten ibland?

• Boost
    Anbe skrev 2012-05-11 13:58:11 följande:
    Jag använder grädde och creme fraiche i dom rätter som ska ha det enligt receptet men om det står matlagningsgrädde använder jag vanlig vispgrädde. Tycker det blir godare och krämigare!

Håller med! Vispgrädde blir mycket godare :)
    Tycker inte att det är ohälsosamt att äta det ibland. 
  • Boost
    Mama69 skrev 2012-05-11 17:06:30 följande:
    Jag var nog otydlig. Jag har verkligen inget mot vispgrädde och creme fraiche. Men i vår familj kan vi inte äta det varje dag utan att lägga på oss. Jag efterlyser inte recept med substitut utan sådan som är goda ändå. Sedan var det mest en allmän reflexion om att väldigt många av recepten på snabb-lätt-god vardagsmat är som kycklingexemplet ovan.

Ja då blev din frågeställning mer förståelig tycker jag.
    Men som sagt, starta gärna en ny recepttråd med detta, nya idéer kan man ju inte få för mycket av :) 
  • Boost
    FMG skrev 2012-05-12 13:09:22 följande:
    Det där har jag faktiskt svårt att hålla med om. I grunden är ju tanken rätt, men i praktiken fungerar det inte på alla personer.
    Min sambo tex blir inte alls mätt på att äta en normalstor köttbit stekt i smör med en klick bearnaisesås och lite grönsaker. För att han ska bli mätt måste han istället öka på proteinet då och även för stor andel protein i kombination med hög andel fett kan ju leda till övervikt.
    För att han ska bli mätt krävs minst 5-6 potatisar till en kycklingklubba oavsett hur mycket fett som finns. Eller om han hoppar över potatisarna lär han äta minst 4-5 kycklingklubbor med massor av extra fett för att bli tillfredsställande mätt. Tack och lov är han normalviktig trots att han är ett matmonster av rang.

Så det är ju högst idividuellt det där med mättnadskänsla, men jag är helt med på LCHF tänket.  

Fast har han prövat det under en period och inte bara under enstaka måltider?
Svar på tråden All denna grädde?