• Anonym

Sova på högersida

Jag ändrade mig från inbiten höger-sovare till att ist ligga på vänster sida efter att ha läst nedan.

"Studien omfattade 155 kvinnor där fostret hade dött efter vecka 28 och en kontrollgrupp med 310 kvinnor med normala graviditeter. 

Hos kvinnor som somnade på vänster sida sista natten innan fostret avled var grundrisken 1,96 per 1 000 barn, knappt 0,2 procent. Hos de kvinnor som inte lade sig på vänster sida var risken 3,93 per 1 000 barn, alltså knapp 0,4 procent."

Det räcker för mig.
    Nu sover jag på mage igen.  :) 

• Anonym

En del kvinnor blir väldigt påverkade av vena cava syndrom, det vill säga: om man ligger på rygg så trycker livmodern ner på ett stort blodkärl, detta kan göra att man blir yr, illamående och svimfärdig. Känner man av detta hjälper det ofta att lägga sig på vänster sida en stund.

Jag tror att om man omedvetet i sömnen drabbas av vena cava syndrom så ändrar man sovställning automatikst, men det är bara vad jag tror.

För att garantera att man sover på vänster sida skulle man behöva ställa en väckarklocka var 20e minut för att kontrollera vilken sida man sover på, detta låter inte rimligt.  

Svar på tråden Sova på högersida