• Anonym (Längtar)

Sova på högersida

Väntar tredje barnet och oroar mig över det här med att det skulle kunna vara farligt att sova på högersida. Har tagit upp det med min barnmorska men hon hade inte hört talas om det och tyckte inte jag skulle oroa mig.
    Grejen är att jag ligger helt klart skönast på höger sida och även om jag försöker tänka mig för och somna på vänster sida så vaknar jag ändå på höger sida + att jag inte klarar av att ligga på en och samma sida en hel natt för det gör så ont i höfterna. :(
    Med mina första två har det gått bra att ligga på höger sida men nu finns så mycket att läsa om det här så jag kan inte sluta oroa mig. 

Hur tänker ni andra kring det här?

• Svar på tråden Sova på högersida
  • Ramborg

Jag tänker att det är överdrivet och det är viktigare för barnet att jag sover bra.

42.
  • She is Me

Sov så som det är skönast! Jag sov på högersidan hela förra graviditeten, Och troligt vis de andra två graviditeterna med minns inte. Man måste ju sova

• Anonym (annika)

Varför skulle högersidan vara sämre? Jag inbillade mig att det var den bästa sidan eftersom hjärtat inte trycktes ihop haha.... Jag sov på högersidan hela min graviditet. Huvudsaken är väl att du sover gott

• Anonym

Jag ändrade mig från inbiten höger-sovare till att ist ligga på vänster sida efter att ha läst nedan.

"Studien omfattade 155 kvinnor där fostret hade dött efter vecka 28 och en kontrollgrupp med 310 kvinnor med normala graviditeter. 

Hos kvinnor som somnade på vänster sida sista natten innan fostret avled var grundrisken 1,96 per 1 000 barn, knappt 0,2 procent. Hos de kvinnor som inte lade sig på vänster sida var risken 3,93 per 1 000 barn, alltså knapp 0,4 procent."

Det räcker för mig.
    Nu sover jag på mage igen.  :) 

• MammaSandra85

Har jag missat nåt?! Varför skulle det va farligt att sova på höger sida??

• Anonym (Lefty)

Jag är gravid i vecka 13 och har redan börjat vänja mig att sova på vänstersidan! Mycket möjligt att jag överdriver men jag tar inga risker.

• emelianzei

Har sovit på höger sida i princip hela graviditeten. Bebis har protesterat vilt om jag legat på vänster sida, alltså det har inte gått alls. Vi tog upp det där på föräldragruppen och barnmorskan där sa att det inte var någon fara.

Nu kan jag dock ligga på båda sidorna och jag vänder mig med jämna mellanrum då höfterna blir alldeles för ömma om jag ligger i samma ställning hela natten.

• Josgirl

Jag sover helst på höger sida och sa det till min BM i veckan, är i vecka 30. Hon sa vid förra kontrollen "sov på sidan, lite mer på vänster är väl att föredra", men i veckan svarade hon att jag skulle ligga som jag tyckte var skönast "det föds ju tusentals barn varje dag där man inte har en aning om eventuella studer som säger att man bör sova på vänster sida". Jag får tyngre att andas om jag ligger på vänster, och mer halsbränna.... Så jag tänker sova mer på höger för jag sover bäst så!

• Anonym (Längtar)

Är det någon som vet om moderkakans placering spelar någon roll eller om det är samma för alla?

• Viickee

fattar inte.. jag sov på höger sidan nästan hela graviditeten, dessutom i soffan dom sista 6 veckorna pga av höfterna. varför skulle det vara farligt?????

Svar på tråden Sova på högersida