Inlägg från: msRestless |Visa alla inlägg
  • msRestless

Sova på högersida

Mmm, det där oroade mig också precis när jag läst om det (speciellt som jag ibland brukar vakna på rygg nu under graviditeten och jag sover ALDRIG på rygg i normala fall) men när jag tog upp det med min BM så tyckte hon inte att det var så mycket att oroa sig över. Studien är nyazeeländsk om jag inte missminner mig och hon sa att urvalet samt studiens storlek var alldeles för begränsad för att svenska instanser ens skulle överväga att gå ut med någon sorts rekommendation kring detta. Om det är så att livmodern trycker på så att blodförsörjningen till de viktiga organen påverkas vaknar man eftersom man börjar må dåligt. Och det långt innan det påverkar barnet. Men man ska dock helst undvika att somna på rygg, menade hon på.

Så jag försöker att växla mellan vänster och höger sida, men mest sova på vänster sida i den mån det är möjligt och sedan inte noja alltför mycket om jag nu skulle vakna på rygg eller på höger sida... (men visst väntar jag med viss oro på dagens första spark varje morgon för att förvissa mig om att bebis lever, oavsett vilken sida jag vaknar på). För mig är summan av alla nojigheter konstant, nu när det här oroar mig mindre så har jag hittat andra saker att noja över. Konstigt, jag tycker ju att jag borde vara lite mer avslappnad som andragångsgravid...? Det har ju uppenbarligen gått bra en gång tidigare.

Svar på tråden Sova på högersida