Anonym skrev 2012-05-11 22:04:38 följande:
Jo barnen har rätt till båda sina föräldrar heter det.
Däremot finns det ingen som kan tvinga en förälder att umgås med sitt barn :(
Alltså blir det i slutänden förälderns rätt. Barnet har ingen rätt att välja om en förälder vill ha umgänge (tur det kanske, för man SKA känna till båda sina föräldrar).
Umgänget ska dock ske utifrån barnets bästa och inte på bekostnad av. Så föräldern är den som får foga sig efter barnet.
Jag tycker inte din kompis ska bli nervös över att pappan kanske stämmer för att få igenom det umgänge han vill ha, för då sker en utredning kring vad som är bästa för barnet. Där kan din kompis lägga fram det hon tycker verkar bäst.
I övrigt bör hon stå på sig, men erbjuda ett alternativ till det han vill.
Ja visst är det väl så. I det här fallet är det på bekostnad av barnet som får psykiska och fysiska problem direkt kopplat till när hon ska till sin pappa.
Pappan vill i det här fallet ha barnet för det är
hans rätt.
Jag tror inte ens att han är medveten om att det är barnets rätt att ha umgänge med honom. Enligt honom har han bara rättigheter och inga skyldigheter samtidigt som han förnekar att barnet far illa.
Hittade det här på bris: Om ett barns föräldrar separerar och barnet bor hos den ena föräldern har det rätt till umgänge med den förälder det inte bor tillsammans med. Det är viktigt att förstå att begreppet umgänge i första hand syftar till barnets rätt till umgänge med den förälder det inte bor tillsammans med. Det är inte fråga om den förälderns rätt till umgänge med barnet.Det finns ingen absolut plikt för barnet att umgås med en förälder, men det anses normalt vara till fördel för barnet att ha kontakt med och umgås med båda sina föräldrar. En förälder har inte någon absolut rätt till umgänge med sitt barn.'
Alltså borde han inte kunna säga att han ska och ska och ska?
flickan vill inte vara hos sin pappa så ofta och i sommar vill hon inte alls vara där lika mycket som pappan säger att han ska ha henne. Något som jag har tyckt är konstigt är att han aldrig säger att hon saknar/längtar efter honom. Däremot säger hon ofta att hon saknar sin mamma när mamman är iväg och jobbar kväll (jag brukar vara barnvakt då)
Mamman i sin ordning har tagit kontakt med familjerätten och på måndag ska hon ringa till socialen för att få till en utredning. Hon har gett honom alternativ men dom säger han allt som oftast bara nej till och ger ingen förklaring till varför.