Nu har jag kommit på fler saker. 
När jag var student och bodde på studentrum kom jag hem sent på natten efter en blöt kväll på någon bar. Vi hade kort för att öppna till våra små lägenheter, liknande som man har på hotell. Så låg jag och sov och drömde om regn och åska, ett väldigt bullrande var det, och vaknade sedan till med två stora biffiga Securitasvakter i rummet. De hade knackat och knackat men jag hade inte vaknat. Jag hade lämnat kvar kortet i låset så vem som helst kunde komma in så de snälla vakterna skulle kolla att allt stod väl till.
En annan gång var jag och pojkvännen i Budapest på besök hos en vän. Jag vaknade tidigt och skulle gå ut och köpa frukost och lånade vännens dörrnyckel ifall de andra två fortfarande sov när jag kom tillbaka. Det var några billiga slags nycklar, en blandning av stål och aluminium tror jag. Efter inhandlad frukost gick jag så tillbaka och kunde inte låsa upp dörren utan tog i och tryckte allt jag kunde och så gick nyckeln av i låset! Det var fel dörr! Jag var på fel våning visade det sig. Såhär i efterhand och dubbelt så gammal som jag var då, kan man undra vad den stackars grannen tänkte när denne försökte låsa upp dörren. Stackarn kanske trodde att det var en inbrottstjuv som försökt bryta sig in.
Till sist, när jag var gick i skolan kunde man låna cyklar från skolan. Det var gamla cyklar som de fått till skänks och vi som åkte buss till skolan använde dem till att cykla till t.ex. simhallen när det vi hade bad på schemat. Jag tittade fel på numret och lyckades få upp låset på fel cykel med den nyckel jag tagit. Sedan när jag cyklat ett tag föll låskolven igen eftersom det var fel nyckel och den var inte intryckt ordentligt. Detta gjorde att bakhjulet låste sig plötsligt så det blev en riktig vurpa mitt på centrala gatan i staden.
Det här med lås och nycklar är nog inte riktigt min grej.