Inlägg från: Anonym (eva) |Visa alla inlägg
  • Anonym (eva)

Åhh neeeej! Jag råkade ta fel!

Lillsudd skrev 2012-05-14 18:22:02 följande:
    Det är mycket som är vandringssägner som också händer i verkligheten. Annars skulle de liksom inte ha blivit det.

Hur många av oss har inte hoppat in i fel bilar (jag har, dessutom flera gånger, men aldrig lagt någon fis i den) eller gått in i fel lägenhet (det har jag aldrig gjort, men som sagt råkat ut för det, beskrev det tidigare i tråden) eller trasslat till det hos gyn (där minns jag inget särskilt men jag har knäppt upp byxorna vid lunginflammation när doktorn bad mig ta av mig - för som IVF:are har jag haft alltför många gynbesök)? De exakt lika är väl vandringssägner, men vandringssägner bygger också på saker som människor faktiskt har en tendens att råka göra - eller är rädda för att göra.
    Det ligger ju i vandringssägnens natur att det just skulle kunna hända. Det är inte för fantastiskt eller överdrivet, utan lagom vanligt och trovärdigt.

Däremot tycker jag inte att man behöver vara otrevlig mot de som berättar om glitterkrämen eller brakfisen i bilen härinne...Det är säkert så att de som skriver har hört den berättas av någon, och i god tro tänkt att den var sann! Man förutsätter väl inte att ens vänner ljuger för en?

Själv har jag hört om glitterkrämen både av en kollega och av min ena svägerska, med ungefär 5-6 års mellanrum. Vid det första tillfället hade jag inte hört den förut, och hade ingen anledning att betvivla hennes historia. När svägerskan berättade den, hade jag både läst den och hört den förut och visste att det var en vandringssägen, men jag hade ändå inte hjärta att "avslöja" den. Jag vet att hon trodde stenhårt på att hennes väninna råkat ut för just detta...och jag hade ju ingen anledning att förstöra hennes historia med att vara besserwisser....

Och jag blir visserligen också trött på dessa vandringssägner som alltid poppar upp i de här trådarna, men jag försöker tänka att de som skriver, också har hört dem av nån vän som de inte har nånanledning att tvivla på, så varför gnälla.....?   

• Anonym (eva)
    Anonym skrev 2012-05-15 14:25:07 följande:
    Du har svamp och bestämmer dig för att spruta parfym i underlivet? Jeez. Obestämd

Snart vågar väl ingen skriva nåt alls om man riskerar att bli dumförklarad när man erkänner sina misstag...Tråden handlar väl just om mer eller mindre dumma saker man förväxlat.
  • Anonym (eva)
    Anonym skrev 2012-05-15 23:33:02 följande:
    Du ser ingen skillnad på att råka ta salva i stället för tandkräm på tandborsten och på att spraya glitterspray i stället för parfym i underlivet? Hint: på tandborsten ska det vara tandkräm, i underlivet ska det inte vara parfym.
    Självklart fattar jag det. Vad hade det med mitt inlägg att göra? Och var kom din nedlåtande ton ifrån?
  • Anonym (eva)
    sär skriven skrev 2012-05-15 23:53:16 följande:

Det är väl inte konstigt om man blir dumförklarad om man sprayar parfym i fittan. Det hör hemma där lika mycket som socker i bensintanken, och gör man det ÄR man inte så smart.
    Min grundfråga är varför man tycker att man måste påpeka när man tycker nån är mindre smart....? Det är ju ganska mycket i en sån här tråd som är mindre smart.  Men du kanske känner dig smartare av att påpeka hur osmarta andra är?
  • Anonym (eva)
    Anonym skrev 2012-05-16 19:35:59 följande:
    Det handlade om att ifrågasätta rimligheten i en historia för att avfärda den som den vandringssägen den är.

Att spraya parfym i underlivet är inte bra, men tyvärr inte helt ovanligt. Det är ingen vandringssägen dock.. En vandringssägen är en specifik och detaljerad historia,t ex om hon som tog glitterkräm inför gynbesöket .
  • Anonym (eva)
    Anonym (Men lägg ner nu) skrev 2012-05-16 21:42:41 följande:

Ta diskussionen via gästboken eller privata meddelanden istället. Ni sabbar tråden!
    Jag ber om ursäkt och tänker inte dra det längre. Men jag vill ändå inflika att jag tycker att det faktiskt hör till tråden, eftersom jag bad att man skulle sluta dumförklaraalla som gjort mindre "smarta" saker...annars vågar ju snart många inte skriva nåt längre. Och alla mindre smarta saker är inte heller vandringssägner. och även om det ÄR vandringssägner, så skriver folk förmodligen i god tro, så det är onödigt att anklaga folk för att hitta på.

Min intention var alltså att försöka skydda tråden, men om det trots allt upplevs som störande så lägger jag förstås ner. 
Svar på tråden Åhh neeeej! Jag råkade ta fel!