Åhh neeeej! Jag råkade ta fel!
Lillsudd skrev 2012-05-14 18:22:02 följande:
Det är mycket som är vandringssägner som också händer i verkligheten. Annars skulle de liksom inte ha blivit det.Hur många av oss har inte hoppat in i fel bilar (jag har, dessutom flera gånger, men aldrig lagt någon fis i den) eller gått in i fel lägenhet (det har jag aldrig gjort, men som sagt råkat ut för det, beskrev det tidigare i tråden) eller trasslat till det hos gyn (där minns jag inget särskilt men jag har knäppt upp byxorna vid lunginflammation när doktorn bad mig ta av mig - för som IVF:are har jag haft alltför många gynbesök)? De exakt lika är väl vandringssägner, men vandringssägner bygger också på saker som människor faktiskt har en tendens att råka göra - eller är rädda för att göra.
Däremot tycker jag inte att man behöver vara otrevlig mot de som berättar om glitterkrämen eller brakfisen i bilen härinne...Det är säkert så att de som skriver har hört den berättas av någon, och i god tro tänkt att den var sann! Man förutsätter väl inte att ens vänner ljuger för en?
Själv har jag hört om glitterkrämen både av en kollega och av min ena svägerska, med ungefär 5-6 års mellanrum. Vid det första tillfället hade jag inte hört den förut, och hade ingen anledning att betvivla hennes historia. När svägerskan berättade den, hade jag både läst den och hört den förut och visste att det var en vandringssägen, men jag hade ändå inte hjärta att "avslöja" den. Jag vet att hon trodde stenhårt på att hennes väninna råkat ut för just detta...och jag hade ju ingen anledning att förstöra hennes historia med att vara besserwisser....
Och jag blir visserligen också trött på dessa vandringssägner som alltid poppar upp i de här trådarna, men jag försöker tänka att de som skriver, också har hört dem av nån vän som de inte har nånanledning att tvivla på, så varför gnälla.....?