• Anonym

Heminsemination

Generellt så skulle jag råda er att åka till Danmark privat och använda en donator där.

Men, det är ju bara ni som kan bedöma om den här mannen är pålitlig och om ni vill ha den sortens relation till honom. För något slags relation blir det väl ändå, eller är han mycket avlägset bekant?

Som donator i Sverige har han sagt ja till att barnen kommer få veta vem han är när de är vuxna, och kunna söka upp honom. Jag antar att samma sak kommer gälla för ert barn, med tanke på att ni vet.

Kommer inte vården bli intresserade av hur barnet blev till, med tanke på att din man inte har egna spermier? Kommer ni i så fall säga att ni har varit i Danmark, eller vad?

Svår fråga det här. Jag personligen skulle inte vilja göra så som ni har tänkt, men om ni verkligen litar på killen så är det kanske enklaste sättet.

• Anonym

Låter inte alls dumt och så länge det inte blir problem med donatorn.
    Hoppas ni lyckas, all lycka till :)

• Anonym
    Anonym (heminsemination) skrev 2012-05-12 10:32:36 följande:
    detta är inte en bekant till oss och mannen kommer inte kontakta oss senare utan min make skriver på fadersskapspapperen.

Vi kommer inte ha kontakt efter.

Jag tycker inte att det är fel, barnet kommer nog vara det mest älskade barnet i världen känns det som eftersom vi längtat så länge.

Vet inte om sjukvården bryr sig om hur det blev till, dom blir väl glada att dom slipper fortsätta med några insatser.... jag vet inte kanske diskuterar dumt.    

Barnet blir kanske inte till på det sättet man från början hade önskat bli till på men det är efterlängtat och någon som har möjligheten vill hjälpa oss som inte kan få.

Usch,blir snurrigt...hoppas ni fattar! :)         

Jag menade inte att det skulle vara något fel, förutsatt att man berättar för barnet, när det blir tillräckligt stort, hur det blev till. Annars lever ju barnet i en lögn hela sitt liv. Dessutom så kan barnet få veta det på något annat sätt med tiden, och det är ju inte bra.

Det jag var fundersam till var hur det kommer bli mellan er och biopappan, alltså om det kan uppstå någon konstig situation, och om ni vet att han är pålitlig, inte kommer komma i efterhand och kräva pengar typ. Men det är det ju bara ni själva som kan avgöra.
  • Anonym
    Anonym (heminsemination) skrev 2012-05-12 14:55:50 följande:
    Vi har pratat med mannen, och som jag skrev innan så kommer han INTE att vilja ha något umgänge med barnet utan när han har "kommit" så är han klar, det va han mycket noga med att tala om eftersom det kan vara känsligt i sånna här lägen.

Jag tror ju inte att barnet far illa av att ha blivit till på ett lite annorlunda vis. Och vart nånstans står det skrivet att vi ska veta vem den "riktiga" fadern är och barnet inte får veta. Vet vi så kommer ju såklart barnet får veta om han/hon undrar svårare än så är det inte. 

Denna mannen har noggrannt uttryckt att han mer än gärna vill hjälpa barnlösa om han nu får chansen till det eftersom han lyckligtvis har den möjligheten att kunna göra det. Han vill dessutom vara anonym och inte ha kontakt efteråt. Vad är det som är så fel med det. blir det ett barn så kommer det växa upp tillsammans med två människor som älskar henne/honom villkorslöst genom hela livet.

Om det är så fel att försöka på detta viset mot barnet så torde det vara lika fel att göra insemination på klinik.. Barnet som blir till på det viset är ju exakt lika producerat som om det gjordes hemma och det kommer ju inte undra mindre bara för man gjort via klinik. Man kommer ju ha samma förklaring vilken väg man än väljer.

Jag kanske är dum som tänker så, men det är min åsikt.          
    Det är väl ingen som säger att det är fel att ett barn blir till på det sättet?

Det folk reagerar på är att det finns en viss osäkerhet i själva upplägget. Kommer han "ploppa upp" och vilja ha kontakt senare, osv. Saker man undviker genom att vända sig till en klinik.

Du upprepar sånt som han har sagt, men hur vet du att han talar sanning? Och att han inte ändrar sig om tio år när han hamnar i nån livskris typ... Har han hjälp andra som ni känner? Har han lämnat referenser till någon annan som kan intyga att han är ok? Eller litar ni bara på hans ord?

De är upp till er att avgöra som sagt. Men anledningen till att använda klinik är att man då slipper göra en egen bedömning av människan. 
  • Anonym

En otroligt dum idé som inte sätter ett eventuellt kommande barn i första rummet.

• Anonym
    Anonym (heminsemination) skrev 2012-05-16 13:38:11 följande:
    klart vi kommer sätta barnet först...varför skulle vi göra det mindre än om det hade blivit till på traditionellt sätt.

Har du barn själv Anonym?   

Nej det har jag inte.
    dazazz skrev 2012-05-16 13:45:11 följande:
    Skillnaden är ju att om ni använt donatorspermie via sjukhus kan din man aldrig avsäga sig faderskapet. Med heminsemination kan han ju alltid säga att han inte är pappan med hänvisning till donatorn.

I andra scenariot folk tar upp skulle donatorn helt plötsligt få världens knäpp, skita i alla sina ideal och tex pressa er på massa pengar för att inte kräva vårdnaden och göra livet allmänt surt för er.

Båda scenariona är ju väldigt långsökta men dock möjliga och något man måste vara medveten om. Med donerad sperma via sjukhus kan det inte uppstå.

En sak jag funderade på, är du SÄKER på att det är så lång väntetid för donerad sperma? Jag vet att det är det för ägg men hade fått uppfattningen att det inte är det för sperma.
    Precis.

Sedan vet man aldrig om läkarintyget är äkta.    

• Anonym

Jag tycker att ni resonerar lite naivt för att båda vara nästan medelålders. Jag förstår er önskan att skaffa barn och jag lägger ingen värdering i vilken metod man väljer. Men som många andra påpekat så kan er metod slå tillbaka mot er själva i framtiden på ett oväntat sätt. Bara ni kan svara på hur mycket ni vågar riskera. Jag skulle också rekommendera danmark. Det är inte så dyrt faktiskt. Att hitta ett engångsragg på krogen vore till och med säkrare för er enligt mig (dock oschysst mot den stackars ovetande mannen).

• Anonym
    Anonym (#16 m.fl.) skrev 2012-05-16 18:16:17 följande:
    Tycker inte att någon har uttryckt sig kritiskt om dig och ifrågasatt att du vill barnet bästa osv. Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen, det man reagerar på är att det finns risker med det sätt ni tänkt er, jämför med att gå genom en klinik.

Jag undrar också hur mycket det egentligen kostar att använda donator i Danmark? Är inte insatt alls, men i den där serien "Barn till varje pris" som gick på SVT förut, och som många av oss barnlösa följde, var det ju en ensamstående tjej som bodde i liten lgh och inte verkade vara höginkomsttagare, men ändå fick ihop pengar till flera resor. Om ni har bra inkomster och kan försörja ett barn så borde ni väl kunna spara ihop till några inseminationer i Danmark? Efter flera år som barnlös är det ju oavsett vad som händer smart att ha ett sparande för olika behandlingar, eftersom det finns en gräns för hur mycket man får hjälp med genom landstinget. Så har i a f vi tänkt. Du skrev att ni skulle behöva ta lån för att insemineras i Danmark, är det något som du har kollat upp eller gissar du bara?

För övrigt så undrar jag vad som är bittert med att påtala att det finns risker med något? För mig är det självklart att gå in och avråda från något jag tror kan gå fel. Jag vet ju själv att man kan börja önsketänka i sin desperation som barnlös, och då kan man behöva höra hur folk ser på situationen utifrån. Det var väl därför du startade tråden?
    Det kostar ca 4000-5000 med anonym donator och ca 8000 med öppen donator. Så det är inte så farligt tycker jag (borde man ha om man ska kunna ta hand om ett barn).
    Men sen beror det ju på var TS bor, hur mkt resorna kommer kosta.
Svar på tråden Heminsemination