Anonym (heminsemination) skrev 2012-05-12 14:55:50 följande:
Vi har pratat med mannen, och som jag skrev innan så kommer han INTE att vilja ha något umgänge med barnet utan när han har "kommit" så är han klar, det va han mycket noga med att tala om eftersom det kan vara känsligt i sånna här lägen.
Jag tror ju inte att barnet far illa av att ha blivit till på ett lite annorlunda vis. Och vart nånstans står det skrivet att vi ska veta vem den "riktiga" fadern är och barnet inte får veta. Vet vi så kommer ju såklart barnet får veta om han/hon undrar svårare än så är det inte.
Denna mannen har noggrannt uttryckt att han mer än gärna vill hjälpa barnlösa om han nu får chansen till det eftersom han lyckligtvis har den möjligheten att kunna göra det. Han vill dessutom vara anonym och inte ha kontakt efteråt. Vad är det som är så fel med det. blir det ett barn så kommer det växa upp tillsammans med två människor som älskar henne/honom villkorslöst genom hela livet.
Om det är så fel att försöka på detta viset mot barnet så torde det vara lika fel att göra insemination på klinik.. Barnet som blir till på det viset är ju exakt lika producerat som om det gjordes hemma och det kommer ju inte undra mindre bara för man gjort via klinik. Man kommer ju ha samma förklaring vilken väg man än väljer.
Jag kanske är dum som tänker så, men det är min åsikt.
Det är väl ingen som säger att det är fel att ett barn blir till på det sättet?
Det folk reagerar på är att det finns en viss osäkerhet i själva upplägget. Kommer han "ploppa upp" och vilja ha kontakt senare, osv. Saker man undviker genom att vända sig till en klinik.
Du upprepar sånt som han har sagt, men hur vet du att han talar sanning? Och att han inte ändrar sig om tio år när han hamnar i nån livskris typ... Har han hjälp andra som ni känner? Har han lämnat referenser till någon annan som kan intyga att han är ok? Eller litar ni bara på hans ord?
De är upp till er att avgöra som sagt. Men anledningen till att använda klinik är att man då slipper göra en egen bedömning av människan.