• Anonym (heminsemination)

Heminsemination

Jag är frisk och har relativt bra koll på min mens, har ägglossning och alla prover ser bra ut medans min make inte har några spermier alls.

Vi började utredning förra året ( snart ett år sen) men har inte kommit knappt någe längre pga att dom inte fattar varför han inte producerar spermier. ( Har försökt nästan 6 år att få barn,så detta är inget som kommit bara nu.)

Vi är 34 och 40 så tiden står ju inte still och tiden för att få en donator via sjukhuset har jag hört är väldigt lång. Har känt hopplöshet fram till för någon dag sedan då jag tog reda på lite mer om heminsemination och även hittat en man som vill hjälpa oss....Mannen är frisk och har intyg på det från sjukhus då han donerat sperma  till sjukhus i många år.

Men detta är alltså bara via oss själva. Han lämnar sperma och jag & min man fixar resten med hjälp av spruta så fort som möjligt efter.

Denna mannen vill inte och kommer inte vilja ha något med barnet att göra i framtiden utan han vill hjälpa barnlösa eftersom han har möjligheten.

Är detta dumt?   

Allt kommer vara ordnat bra och säkert och inga pengar är inblandade.     

• Svar på tråden Heminsemination
  • Frontline

Tycker inte alls det är dumt, vill ni ha barn och denna möjligheten ges så ta till vara på det.
    Vi hade själva svårt att få barn så när vi var i den situationen var man beredd att testa allt...

Livet är underbart när underlivet är bart :)

Men det är så jag känner det, vi vet att vi inte kommer kunna bli biologiska föräldrar så donator kommer att komma på tal senare ändå. Men jag känner att tiden är emot oss, jag vill inte bli lastgammal som mamma första gången.

Min make och jag har pratat om detta mycket och han tycker det är bra, han börjar redan planera för NÄR vi är gravida och säger att han längtar jättemycket efter detta! 

• Anonym

Generellt så skulle jag råda er att åka till Danmark privat och använda en donator där.

Men, det är ju bara ni som kan bedöma om den här mannen är pålitlig och om ni vill ha den sortens relation till honom. För något slags relation blir det väl ändå, eller är han mycket avlägset bekant?

Som donator i Sverige har han sagt ja till att barnen kommer få veta vem han är när de är vuxna, och kunna söka upp honom. Jag antar att samma sak kommer gälla för ert barn, med tanke på att ni vet.

Kommer inte vården bli intresserade av hur barnet blev till, med tanke på att din man inte har egna spermier? Kommer ni i så fall säga att ni har varit i Danmark, eller vad?

Svår fråga det här. Jag personligen skulle inte vilja göra så som ni har tänkt, men om ni verkligen litar på killen så är det kanske enklaste sättet.

detta är inte en bekant till oss och mannen kommer inte kontakta oss senare utan min make skriver på fadersskapspapperen.

Vi kommer inte ha kontakt efter.

Jag tycker inte att det är fel, barnet kommer nog vara det mest älskade barnet i världen känns det som eftersom vi längtat så länge.

Vet inte om sjukvården bryr sig om hur det blev till, dom blir väl glada att dom slipper fortsätta med några insatser.... jag vet inte kanske diskuterar dumt.    

Barnet blir kanske inte till på det sättet man från början hade önskat bli till på men det är efterlängtat och någon som har möjligheten vill hjälpa oss som inte kan få.

Usch,blir snurrigt...hoppas ni fattar! :)         

• Anonym

Låter inte alls dumt och så länge det inte blir problem med donatorn.
    Hoppas ni lyckas, all lycka till :)

• Anonym
    Anonym (heminsemination) skrev 2012-05-12 10:32:36 följande:
    detta är inte en bekant till oss och mannen kommer inte kontakta oss senare utan min make skriver på fadersskapspapperen.

Vi kommer inte ha kontakt efter.

Jag tycker inte att det är fel, barnet kommer nog vara det mest älskade barnet i världen känns det som eftersom vi längtat så länge.

Vet inte om sjukvården bryr sig om hur det blev till, dom blir väl glada att dom slipper fortsätta med några insatser.... jag vet inte kanske diskuterar dumt.    

Barnet blir kanske inte till på det sättet man från början hade önskat bli till på men det är efterlängtat och någon som har möjligheten vill hjälpa oss som inte kan få.

Usch,blir snurrigt...hoppas ni fattar! :)         

Jag menade inte att det skulle vara något fel, förutsatt att man berättar för barnet, när det blir tillräckligt stort, hur det blev till. Annars lever ju barnet i en lögn hela sitt liv. Dessutom så kan barnet få veta det på något annat sätt med tiden, och det är ju inte bra.

Det jag var fundersam till var hur det kommer bli mellan er och biopappan, alltså om det kan uppstå någon konstig situation, och om ni vet att han är pålitlig, inte kommer komma i efterhand och kräva pengar typ. Men det är det ju bara ni själva som kan avgöra.
  • Anonym (Tara)

Tänk på att mannen när som kan dyka upp och säga att han är pappa till barnet och kräva sin rätt till umgäng. Krävs bara ett faderskapsprov för honom att bevisa att han är pappan. Ni kan bli ordentligt lurade även om ni nu tycker att han är en trovärdig person. Jag rekommenderar starkt att ni vänder er till en dansk klinik där donator och blivande föräldrar inte har någon direkt kontakt, dör sköter kliniken allt sånt.

• Höghus

Jag hoppas verkligen att du inte tänker ljuga för ett eventuellt barn TS. Om ni däremot är empatiska nog att ge barnet info om sitt biologiska arv när hen blir myndig tycker jag dock att er plan verkar vara en bra idé.

Han är helt på det klara med att han absolut inte vill ha något med det att göra,att det är min make som blir pappa till barnet. min make skriver på papperen som fader och där är det bra. Han har hjälpt andra i många år och det har inte varit några problem. Han ser det som en välgärning att han kan hjälpa andra som inte har möjligheten eftersom att bli förälder är det största som kan hända i livet.

Såklart får man förklara för barnet när det  blir större. Så dum är jag inte.

Svar på tråden Heminsemination