Inlägg från: Anonym (#16 m.fl.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (#16 m.fl.)

Heminsemination

Anonym (heminsemination) skrev 2012-05-12 17:05:18 följande:
    Ni som tycker att detta är ett dåligt alternativ, har ni barn själva? Tänkte att det kanske är enklare att förstå hur man tänker om man sitter i samma båt som oss.

Har man egna barn och kanske inte har behövt kämpa så mycket så förstår jag om man tycker det är dumt.
    Men har man som vi kämpat i så många många år och så så  är varje erbjudande/möjlighet  värt att pröva. Vem har sagt att det kommer bli ett barn direkt ,det kanske inte alls funkar. Men då har vi prövat iaf.

Jag/vi kommer att ge detta en chans...     

Vi är ofrivilligt barnlösa och har försökt bli gravida i 4,5 år. Vi skulle nog avstå rätt mkt ekonomiskt för att lyckas, men får fortfarande hjälp av landstinget. Spara till privat IVF eftersom det blir ändå utvägen sedan.

Måste bara fråga hur mycket ni har blivit utredda? Har de gjort biopsi och kollat så att det inte finns en endaste spermie någonstans?

Innan vi gjorde vår utredning så bestämde vi att om en av oss inte kan bli biologisk förälder så adopterar vi. Står i adoptionskö sedan 3 år. Hittills har vi inte fått någon dom som säger att vi inte kan få barn med egna ägg och spermier, men vi är i alla fall förberedda. Där handlar det om omkostnader på flera hundra tusen.... Och IVF kostar från 22 000 ca. Så ur mitt perspektiv är inte en insemination i Danmark någon jättekostnad i jämförelse.

Jag har all respekt för att ni har hittat en lösning ni tycker passar er. Man kan ju bara tala utifrån sin egen synvinkel och jag är en rätt trygghetstänkande person som inte gillar att ta risker eller krångla till saker relationsmässigt.
  • Anonym (#16 m.fl.)
    Anonym (heminsemination) skrev 2012-05-16 12:18:10 följande:

Klart man inte kan förutse  vad som händer i framtiden, men ska man gå och fundera på att man ska skilja sig och att allt går illa då behöver man inte skaffa barn eller gifta sig alls.
     Inte biologiska heller (  för dom som kan det) ... för det kan ju gå lika illa där.   Barnen blir ju lidande i vilket fall som helst. 

Läser ofta på Familjeliv och i nästan alla trådar där någon bestämmer sig för att göra ett val utanför normen så blir det en massa påhopp om hur fel det är o.s.v ! Att man är en usel människa för att man gör si eller så.

Är verkligen alla här så bittra? Man börjar ju undra faktiskt. 

I vilket fall som helst så är allt bestämt och klart och blir det ett barn så är det ett mirakel som kommer att komma till oss.

Antar att jag får påhopp för att jag skriver detta med nu.....        

Tycker inte att någon har uttryckt sig kritiskt om dig och ifrågasatt att du vill barnet bästa osv. Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen, det man reagerar på är att det finns risker med det sätt ni tänkt er, jämför med att gå genom en klinik.

Jag undrar också hur mycket det egentligen kostar att använda donator i Danmark? Är inte insatt alls, men i den där serien "Barn till varje pris" som gick på SVT förut, och som många av oss barnlösa följde, var det ju en ensamstående tjej som bodde i liten lgh och inte verkade vara höginkomsttagare, men ändå fick ihop pengar till flera resor. Om ni har bra inkomster och kan försörja ett barn så borde ni väl kunna spara ihop till några inseminationer i Danmark? Efter flera år som barnlös är det ju oavsett vad som händer smart att ha ett sparande för olika behandlingar, eftersom det finns en gräns för hur mycket man får hjälp med genom landstinget. Så har i a f vi tänkt. Du skrev att ni skulle behöva ta lån för att insemineras i Danmark, är det något som du har kollat upp eller gissar du bara?

För övrigt så undrar jag vad som är bittert med att påtala att det finns risker med något? För mig är det självklart att gå in och avråda från något jag tror kan gå fel. Jag vet ju själv att man kan börja önsketänka i sin desperation som barnlös, och då kan man behöva höra hur folk ser på situationen utifrån. Det var väl därför du startade tråden?
  • Anonym (#16 m.fl.)
    Anonym skrev 2012-05-16 20:22:00 följande:
    Det kostar ca 4000-5000 med anonym donator och ca 8000 med öppen donator. Så det är inte så farligt tycker jag (borde man ha om man ska kunna ta hand om ett barn).
    Men sen beror det ju på var TS bor, hur mkt resorna kommer kosta.
    Nej det är ju inte mycket pengar, är man 30+ och redo att bilda familj så bord man kunna få ihop de pengarna.

Hypotetiskt, om TS flyger från långt upp i landet (Umeå) så kostar flyg till Köpenhamn tur och retur för 2 vuxna ca 4000 kr. (2000 om man flyger från Stockholm.) Lägg på boende, så går det på ca 10 000 TOTALT. (3000 till för öppen donator). Enligt mig är det småpengar i fertilitetssammanhang, som sagt en privat IVF kostar från 22 000... Skulle absolut betala de pengarna och få en Köpenhamnsresa på köpet, istället för att ta risker.
Svar på tråden Heminsemination