• Waersta

Robotgräsklippare?!

Är det någon som äger en CayRoBot 1500?
    Den är ungefär hälften så dyr jämfört med de andra som finns på marknaden och jag blir misstänksam, brukar sällan köpa det billigaste alternativet men när det handlar om 10 eller 20tusen så finns det liksom inget val utan det är den för 10.000kr eller ingen alls.

www.eumoppenomc.se/CayRoBot-1500-Graesklipparrobot-Fri-f
    Här går det att läsa lite om den.

• Svar på tråden Robotgräsklippare?!
  • BuoBä

Jag hade satsat på ett känt märke. Jobbigt om något går sönder och det är helt omöjligt att hitta reservdelar... Stiga har en ny modell i år som ska vara billigare, har sett den för ca 15 000: www.stiga.se/products/stiga_se/robotgrasklippare.html Det är en del pengar och vi har en minimal gräsmatta, men det vore vääääldigt skönt att slippa klippa manuellt.

• BuoBä

Eftersom jag fastnade i att kolla upp robotgräsklippare kan jag tipsa om den här från Jula, som det finns positiva recensioner om på svenska forum: www.jula.se/robotgrasklippare-landroid-24-v-777777 Oklart hur det ser ut på reservdelsfronten, men man kan hoppas att ett stort företag som Jula har tänkt på det.

• Waersta
    BuoBä skrev 2012-05-13 23:30:12 följande:
    Eftersom jag fastnade i att kolla upp robotgräsklippare kan jag tipsa om den här från Jula, som det finns positiva recensioner om på svenska forum: www.jula.se/robotgrasklippare-landroid-24-v-7... Oklart hur det ser ut på reservdelsfronten, men man kan hoppas att ett stort företag som Jula har tänkt på det.
    Shysst! Och skaffar man jula-kort så får man 10%rabatt, det är inte dåligt!
  • Waersta
    BuoBä skrev 2012-05-13 23:30:12 följande:
    Eftersom jag fastnade i att kolla upp robotgräsklippare kan jag tipsa om den här från Jula, som det finns positiva recensioner om på svenska forum: www.jula.se/robotgrasklippare-landroid-24-v-7... Oklart hur det ser ut på reservdelsfronten, men man kan hoppas att ett stort företag som Jula har tänkt på det.
    Tack för tipset! Jag köpte en. Nu ska den bara installeras.. :)
  • BuoBä
    Waersta skrev 2012-05-14 16:30:23 följande:
    Tack för tipset! Jag köpte en. Nu ska den bara installeras.. :)

Raskt jobbat!

Jag får gå hem och titta på min lilla gräsfläck och ta en allvarlig funderare på om jag ska ha en jag med.

• Waersta
    BuoBä skrev 2012-05-14 16:34:55 följande:

Raskt jobbat!

Jag får gå hem och titta på min lilla gräsfläck och ta en allvarlig funderare på om jag ska ha en jag med.

Höll på till 22.00 igår och installerade den, jisses vilket jobb! Hahaha! Tvingade ut hela familjen för att titta på den när jag startade den och före frukost idag så var jag ute och pillade på den..
    Måste fixa lite till med tråden och så, den är inte helt klockren än och något hål som måste fyllas igen, sen så..!

Sen har jag hunnit testa vad som händer när den kör på ett liggandes fotbollsmål.. testa inte det! Hahaha!
  • mikaelmansson

Det låter som om du är väldigt nöjd? Hur stor gräsyta har du, och hur pass mycket sluttningar etc?

• Waersta
    mikaelmansson skrev 2012-05-21 10:11:49 följande:
    Det låter som om du är väldigt nöjd? Hur stor gräsyta har du, och hur pass mycket sluttningar etc?
    Supernöjd!! Den är så himla bra! Vår tomt är ungefär 1000kvm och har inga sluttningar alls.
  • antbar

Hej! Jag har olika erfarenheter. Har en Husqvarna 305 som jag köpte förra året. Den tyckte det var trevligt att tugga på kabeln. Men efter att ha tryckt ner den under jorden så har den fungerat bra. Vid ett tillfälle så fick jag uppgradera den hos handlaren medan jag väntade. Tydligen var det en bugg i programmeringen. Förra veckan köpte jag en Jula variant Landroid. Installerade den i helgen och var nöjd med den realtivt sätt enklare installtionen. Den stannar INNAN kabeln vilket gör att den troligen inte behöver grävas ner. Däremot så skall man prova sig fram med hur när kanten kabeln kan stå då den lämnar en ganska bred kantrand. Efter att ha gått en dag så började den indikera att ena hjulet var blockerat. Efter kontroll och återställning så gick den en stund för att indikera samma igen. Trots att vi har en i det närmaste platt grässmatta så stannade den till och från. det var inget som satt emellan. Det blev en transport till JULA som var avigt inställda till att ta emot den utan hänvisade till ett annat nummer i skåne. Efter att ha högläst konsumentköplagen så togs den motvilligt emot i Lördags. Jag skall ju inte behöva valsa runt hos deras underlerantörer som kund. Jag över medelnivån teknisk och fick känslan att det var i växelhuset som felet låg. Jag har ännu inte hört något. Men spontant så skulle jag avvakta fler utvärderingar från fler kunder innan man kan säga att den är bra. Och sedan så tycker jag att personalen på Jula i Halmstad var direkt otrevlig och deras förmåga att serva denna typen av produkter är också avgörande. Sedan så kommer priserna att rasa beronde på att Husqvarnas patent för delar av konstruktionen löpt ut.

• antbar

Nu har det snart gått två veckor och butiken i Halmstad har inte gjort något åt ärendet. De har bara låtit den stå. De har inte heller informerat oss om att de inte gör något. Jag har idag varit i kontakt med deras reklamationsavdelning. De bekräftade att deras underleverantör har haft "lite problem med sin telefon". Men min spontana bedömning är att man skall avstå att köpa en JULA Landroid tills dessa kan hantera kund problem och haverier. Jag skulle nog köpt en "riktig" klippare från den lokala handlaren som jag gjorde med min husqvarna. Snålheten bedrar visheten ibland. Jag har begärt omleverans då de inte avhjälpt mina problem. Det är nog inga stora problem med klipparen utan omförmågan att åtgärda detta problemet i supportorganistaionen. Om det är det från början så lär det inte bli bättre om 5-6år.

• antbar

Hoppsan! Nu blev jag uppringd av en person från butiken i Halmstad. Dom har numera skickat den vidare på måndagen (jag lämnade in den på en Lördag) men vid telefonkontakt med butiken i fredags så hade de inte gjort något åt den, märkligt..... De påstår sig ha försökt ringa mig. Jag har både samtal väntar och mobilsvar och ingen har sökt mig. Men jag fick känslan att de läser på nätet och att de kommer springa lite mer nu. Är ju inget kul att få dåliga omdömen på nätet....

• wing

Köpte en cayrobot i början av maj, efter 3 veckor pajar en av drivmotorerna. Jag får en ny motor och efter 1 vecka så pajar den andra motorn. Vill skicka tillbaka maskinen så jag väntar på svar från poolrobot.se

• Jonspelle

Julas självgående gräsklippare låter lika mycket som en skördetröska. Grannen har en och den är riktigt irriterande. Alla undrar hela tiden vad det är för oväsen.

Svar på tråden Robotgräsklippare?!