Låt bli att ta semestertjänst!!!
Det säger sig självt att det INTE fungerar och är bara ett sätt att öppet misstro lärare! VAD kan en lärare skära bort från sin ordinarie 45 h/vecka liksom? Jag och alla mina kollergor jobbar redan MER än 45 h en vanlig vecka, så hur skulle man kunna ta bort 5 h bara så där? Säga till barnen att: "Nänä, ni får bara starta konflikter i oslutet på ktober för då har jag snart barnfri tid på novemberlovet och kan dokumentera, ha föräldrasamtal och diskutera gruppstärkande övningar med kuratorn... nu i augusti hinner jag inte ta tag i någon konfliktlösning för nu har jag knappt någon barnfri tid, ni får allt vänta!" Säger sig självt att det funkar inte. Eller: "Dyslexi? Ja, det kan du få i mars för då hinner jag träffa dina föräldrar och skolsköterskan och leta upp hjälpmedel och anpassade uppgifter på ditt påsklov. Nu i januari går det inte!"
Oftast ska man ju inte heller lägga de extra 5 h på planering på sommaren, utan i barngrupp på fritids. Dvs innebär semestertjänst oftast bara mer jobb - allt ordinarie och sedan extra tid i barngrupp. Med andra ord ett direkt HÅN mot lärare, någon tror nämligen att vi inte redan fyller våra heltider...
Även om man lägger de extra 5 h på planering under loven (dvs jobbar påsklovet men planerar utan att vara i barngrupp) så funkar det inte om man ska följa styrdokumenten. Där står ju tydligt att vi ska möta barns olika behov, utvärdera löpande, låta barnen ta del av planering (dvs fundera tillsammans med dem, hur lär just DU (ni?) er bäst, vad ska vi satsa mer på?) och HUR i hela friden ska man veta i mars vilka problem gruppen möter i exempelvis matematiken i maj? I en barngrupp fungerar det jättebra att introducera division på ett visst sätt, i en annan grupp behöver kanske fem-sex barn jobba med begreppet på ett helt annat sätt - visar det sig. Då måste man ändå planera om.
Den som tror att lärare kan planera en hel termin på sommarlovet saknar insikt i yrkets komplexitet och/eller i styrdokumentens krav. Sen säger jag inte att det inte KAN funka med 40 h vecka för lärare, men det kräver en helt annan struktur på skolan - kanske att barnen inte heller har lov utan bara 5 veckors "semester" och kortare skoldagar, eller att man är fler utbildade pedagoger i barngruppen. Bara en sådan sak som att semestertjänst borde innebära viss flexibilitet i när man kan få semester - vem tar klassen om läraren är ledig 3 v på hösten? Hur garanteras barnens utbildning om man löser det hela med en främmande vikarie, kanske outbildad? Nej, i sådana lägen krävs en utbildad lärare som känner klassen, t.ex. att man ständigt är TVÅ lärare i varje klass. Då kan ju den ena också reda i konflikter när den andra undervisar, t.ex. Eller så kan den ena skriva omdömen när den andar har mattelektion. Men med dagens struktur med all dokumentation med deadlines, ca 20-30 elever per klass, en ensam lärare (kan ju finnas en fritidpedagog, men de har inte ansvar för planering och kunskapsdokumentation), utvecklingssamtal som ju självklart måste ligga på terminstid, nationella prov med deadlines etc. kan jag bara vädja till alla - LÅT BLI att sänka yrkets status ännu mer genom att säga ja till semestertjänst och därigenom ge "lärare är lata" förespråkare vatten på sin kvarn.