• lakritspipa

Är du lärare med semestertjänst?

Vad innebär detta? Är man på jobbet varje dag på påsk- och jullov? Är man alltid där mellan 8 och 16:30? Funkar det rent praktiskt att tiden räcker till eller att det är svårt att fylla ut tiden ibland? 
    Vad har du för lön?

Har sökt en sådan tjänst och vill gärna veta mer om det. Tack.     

• Svar på tråden Är du lärare med semestertjänst?
  • MissNora

Jag har inte det, då jag jobbar kommunalt men väl en av mina närmades vänner.

De har arbetstid 7.30-17.00 för en heltid. Arbetar alla lov, så vidare du inte kompar ut dem.

Hon är fem veckors semester son ska fördelas under året och kan som sagt även kompa ut dagar även i samband med det.

Hon är både kärnämne-och karaktärsämnes lärare. Har 24 700 i lön och jag tror det är 7 år i yrket.

• lakritspipa

Ok, tack för svar. Här får lärare med semestertjänst ett påslag på 3500 kr så tycker din kompis verkar ligga väldigt lågt? Det skulle bli 29000 för mig, men jag hoppas på 30.

• lakritspipa

Hon jobbar också för långa dagar för att det ska bli 40 timmarsvecka. Enligt hennes tider jobbar hon ju 45 timmar och bör således ha lov?

• Seven Costanza
    lakritspipa skrev 2012-05-14 15:06:05 följande:
    Hon jobbar också för långa dagar för att det ska bli 40 timmarsvecka. Enligt hennes tider jobbar hon ju 45 timmar och bör således ha lov?
    Precis, hon jobbar ju 9,5 timmar per dag och borträknat för 30 min rast så blir det ju 45 timmar. De har väl inte 1,5 timmes rast varje dag? Jag hade aldrig velat ha fasta tider 7.30-17, det är alldeles för länge.

Till TS: jag tar examen nu till sommaren så jag vet inte själv så mycket heller, men såvitt jag hört så ska det ju vara 8 timmar per dag plus 30 min rast och inget annat. Angående lov tror jag det skiljer sig en del mellan skolorna. I vissa annonser jag läst står det att man har 40 h/v med bibehållna lov (vet inte om de menar att man kan vara helt ledig eller att man får jobba hemifrån) men jag tror att det är ovanligt. Jag vet en friskola där de är lediga på jullovet men förväntas sitta och arbeta på skolan alla andra lov förutom de fem veckors semester de har. En annan sak som man ska fråga är ifall de har någon begränsning i när semestern förläggs. Jag tror att har man sem.tjänst har man rätt att ansöka om semester när man vill, medan med ferietjänst ligger semestern alltid på sommaren och vill man vara ledig någon dag under terminen så får man ta obetald semester.
  • Seven Costanza
    lakritspipa skrev 2012-05-14 15:03:52 följande:
    Ok, tack för svar. Här får lärare med semestertjänst ett påslag på 3500 kr så tycker din kompis verkar ligga väldigt lågt? Det skulle bli 29000 för mig, men jag hoppas på 30.
    Menar du att du skulle byta till semestertjänst hos din befintliga arbetsgivare, eller hur vet du att du skulle få 3500 mer? Varför vill de i så fall att folk ska byta från ferie- till semestertjänst? Hur länge har du jobbat?
  • ruthen

Jag var på intervju på en friskola i december, och rektorn sa att om jag får jobbet så brukar man jobba övertid för att få kompa ut den tiden under sommaren för att få ett sommarlov längre än 5v. Har man inte jobbat ett helt år får man oavsett om man har semester eller ferietjänst, ta ledigt under en del av sommaren utan lön ändå.
    Det som jag tycker verkar sämst med semestertjänst är att man inte har förtroendetid, utan man förväntas göra lektionsplaneringen i ett arbetsrum där man ständigt blir störd av elever som knackar på dörren osv.

• Felidae

Det finns också en tredje variant som testas på vissa skolor just nu. Det är en vanlig ferietjänst, alltså lediga lov, men med 40 timmars arbetsplatsförlagd tid istället för 35. De extra 5 timmarna på arbetsplatsen ska man ägna åt planering i arbetslaget. Detta krymper alltså din egen förtroendetid till 5 timmar istället för 10. Helt klart den sämsta varianten enligt min åsikt!

• neelliee

Låt bli att ta semestertjänst!!!

Det säger sig självt att det INTE fungerar och är bara ett sätt att öppet misstro lärare! VAD kan en lärare skära bort från sin ordinarie 45 h/vecka liksom? Jag och alla mina kollergor jobbar redan MER än 45 h en vanlig vecka, så hur skulle man kunna ta bort 5 h bara så där? Säga till barnen att: "Nänä, ni får bara starta konflikter i oslutet på ktober för då har jag snart barnfri tid på novemberlovet och kan dokumentera, ha föräldrasamtal och diskutera gruppstärkande övningar med kuratorn... nu i augusti hinner jag inte ta tag i någon konfliktlösning för nu har jag knappt någon barnfri tid, ni får allt vänta!" Säger sig självt att det funkar inte. Eller: "Dyslexi? Ja, det kan du få i mars för då hinner jag träffa dina föräldrar och skolsköterskan och leta upp hjälpmedel och anpassade uppgifter på ditt påsklov. Nu i januari går det inte!"

Oftast ska man ju inte heller lägga de extra 5 h på planering på sommaren, utan i barngrupp på fritids. Dvs innebär semestertjänst oftast bara mer jobb - allt ordinarie och sedan extra tid i barngrupp. Med andra ord ett direkt HÅN mot lärare, någon tror nämligen att vi inte redan fyller våra heltider...

Även om man lägger de extra 5 h på planering under loven (dvs jobbar påsklovet men planerar utan att vara i barngrupp) så funkar det inte om man ska följa styrdokumenten. Där står ju tydligt att vi ska möta barns olika behov, utvärdera löpande, låta barnen ta del av planering (dvs fundera tillsammans med dem, hur lär just DU (ni?) er bäst, vad ska vi satsa mer på?) och HUR i hela friden ska man veta i mars vilka problem gruppen möter i exempelvis matematiken i maj? I en barngrupp fungerar det jättebra att introducera division på ett visst sätt, i en annan grupp behöver kanske fem-sex barn jobba med begreppet på ett helt annat sätt - visar det sig. Då måste man ändå planera om.

Den som tror att lärare kan planera en hel termin på sommarlovet saknar insikt i yrkets komplexitet och/eller i styrdokumentens krav. Sen säger jag inte att det inte KAN funka med 40 h vecka för lärare, men det kräver en helt annan struktur på skolan - kanske att barnen inte heller har lov utan bara 5 veckors "semester" och kortare skoldagar, eller att man är fler utbildade pedagoger i barngruppen. Bara en sådan sak som att semestertjänst borde innebära viss flexibilitet i när man kan få semester - vem tar klassen om läraren är ledig 3 v på hösten? Hur garanteras barnens utbildning om man löser det hela med en främmande vikarie, kanske outbildad? Nej, i sådana lägen krävs en utbildad lärare som känner klassen, t.ex. att man ständigt är TVÅ lärare i varje klass. Då kan ju den ena också reda i konflikter när den andra undervisar, t.ex. Eller så kan den ena skriva omdömen när den andar har mattelektion. Men med dagens struktur med all dokumentation med deadlines, ca 20-30 elever per klass, en ensam lärare (kan ju finnas en fritidpedagog, men de har inte ansvar för planering och kunskapsdokumentation), utvecklingssamtal som ju självklart måste ligga på terminstid, nationella prov med deadlines etc. kan jag bara vädja till alla - LÅT BLI att sänka yrkets status ännu mer genom att säga ja till semestertjänst och därigenom ge "lärare är lata" förespråkare vatten på sin kvarn.

Svar på tråden Är du lärare med semestertjänst?