• Anonym (Utelåst)

Utelåst från min lägenhet

Min syster hade varit hemma hos mig (jag var inte hemma) och när hon sedan gick hemifrån så låste hon dörren, både vanliga låset och extralåset (polislåset) och stoppade nycklarna i brevlådan. Problemet är nu att jag aldrig brukar låsa extralåset, så jag kommer inte in i lägenheten med min nyckel!!! Dessutom är alla extra nycklar inne i lägenheten!!! Vet någon hur man kan fånga upp nycklarna bra, så att man inte behöver påkalla en  låssmed, då det kostar runt 2000 kr el så.

• Svar på tråden Utelåst från min lägenhet
  • Anonym (metalltråd)

Metalltråd gör en ögla och försök få igenom det tillsammans med en liten spegel så funkar det ganska bra att fånga upp nycklarna.
    Elller så försöker du att fråga någon tveksam typ på gatan att bryta upp med sina verktyg.

• hon mot strömmen
    Anonym skrev 2012-05-14 17:40:31 följande:
    Att ringa vagmästaren efter reservnyckel... Eller vad tycker du? Fast nu är det försent.
    Fast det löser väl inte problemet eftersom polislåset är låst och vaktmästaren brukar inte reservnyckel dit, vad jag vet.
  • Anonym (GEM)

Ett gem och en pinne funkar..man böjer gemet som en krok sedan tar man en böjlig pinne (jo, det finns sådana) eller liknande och gemet snurrar man runt tunnaste delen på pinnen o lämnar som en lite krok-böj på gemet o fiskar upp nycklarna med.

• Anonym (Utelåst)
    Anonym skrev 2012-05-14 17:37:45 följande:
    Du har haft minst 1.5h på dig att ringa vaktmästaren. Och istället startar du en tråd på familjeliv... T****
    Tack vare FL så har jag fått en massa tips, t o m av dig.

För flera år sen så var man själv den som bekostade kostnaden för säkerhetslåset ( om man ville ha en)och den enda som hade dessa nycklar, inte hyresvärden. Sen sådär 3 år tillbaka så har vår hyresvärd ändrat på detta och istället blivit den som fixar säkerhetsdörren. Du kan inte välja bort den och kostnaden läggs på hyran. Det gör också att de också har en kopia på säkerhetsnyckeln. Detta hade jag glömt. Nu är sisa alternativet att ringa värden imorgon bitti, betala 500 el mer och få upp låset.
  • ElectroDiva

min syster hade fått betala.
    iallafall hälften 

• Jättekul
    Anonym (Utelåst) skrev 2012-05-14 17:58:09 följande:
    Tack vare FL så har jag fått en massa tips, t o m av dig.

För flera år sen så var man själv den som bekostade kostnaden för säkerhetslåset ( om man ville ha en)och den enda som hade dessa nycklar, inte hyresvärden. Sen sådär 3 år tillbaka så har vår hyresvärd ändrat på detta och istället blivit den som fixar säkerhetsdörren. Du kan inte välja bort den och kostnaden läggs på hyran. Det gör också att de också har en kopia på säkerhetsnyckeln. Detta hade jag glömt. Nu är sisa alternativet att ringa värden imorgon bitti, betala 500 el mer och få upp låset.
    Jag gillar inte att värdarna har nycklar till iaf min lägenhet. Eller är det bara jag som är nojjig?
  • Paisley
    Tulpanblomman skrev 2012-05-14 17:49:04 följande:
    En grilltång kanske går? Vi har iaf en som är jättelång.
    Den kommer man inte ner i dagens brevinkast med. Det är inte meningen att man ska få in nåt större pga säkerhetsrisken. Jag hade provat med en vanlig tunn pinne/gren och försökt stoppa in den i nyckelringen.
    Detaljerna är helheten
  • Anonym (Utelåst)

Har nu pratat med Bovärden som sa att de inte behåller hyresgästens nycklar utan alla nycklar lämnas ut.

• ElectroDiva
    Anonym (Utelåst) skrev 2012-05-14 18:24:52 följande:
    Har nu pratat med Bovärden som sa att de inte behåller hyresgästens nycklar utan alla nycklar lämnas ut.
    vad dumt och konstigt
  • Jättekul
    Ja, jag tänkte väl. Ring på hos grannen o låna dammsugaren eller tillbaka till Clas Ohlson o köp en gripklo
  • hon mot strömmen
    När jag bodde i hyreslägenhet så satte hyresvärden in sk nyckelkolvar i dörren, där man krokade fast hemmanycklarna  när de skulle in i stället för att ha huvudnyckel som gick till alla lägenheter. När de skulle in så låste de upp "kolven" och tog ut nycklarna.

Där hade jag extranycklar hängande i fall att.

Har ni inget sådant system i dörrarna? 
  • Teodorra
    ElectroDiva skrev 2012-05-14 18:01:44 följande:
    min syster hade fått betala. iallafall hälften 

Under förutsättning att man sagt till syster att inte låsa det låset, annars är det väl det mest normala att faktiskt låsa de lås som finns på dörren eftersom det är det säkraste alternativet mot inbrott.
  • Anonym
    Jättekul skrev 2012-05-14 18:34:10 följande:
    Ja, jag tänkte väl. Ring på hos grannen o låna dammsugaren eller tillbaka till Clas Ohlson o köp en gripklo
    Haha... kanske skulle fungera faktiskt.

En granne högg upp sin dörr med ett stämjärn, rekommenderas INTE !!! Det blev både en dyr och dålig "lösning".
  • Jackson

Måste man skapa en anonym tråd när man bara har blivit utelåst?! Obestämd

Den här sidan blir ju bara värre och värre..

• Blå damcykel
    Anonym skrev 2012-05-14 17:37:45 följande:
    Du har haft minst 1.5h på dig att ringa vaktmästaren. Och istället startar du en tråd på familjeliv... T****

I många lägenheter har man nu en låstub man lägger nyckel i. Eftersom hyresvärden inte har nyckel till extralåset. Så har man inte en nyckel liggandes i tuben så kan värden inte hjälpa till...

Och går en dammsugarslang verkligen ner i brevinkastet? Är inte slangen för grov?
Svar på tråden Utelåst från min lägenhet