• AngoStura

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Scream2 skrev 2012-05-16 23:46:53 följande:
    Men varför inte sträva efter så hög kompetens som möjligt inom vården? Är det fel?   
    Jamen skall man det egentligen? Om man skall vara realistisk och häsoekonomisk? För i så fall skulle vi väl vilja bemanna den kommunala äldrevården med läkare, geriatriker. Och det vore ju... väldigt dyrt.
  • AngoStura
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-17 00:12:55 följande:
    Nu är det väl skillnad på medicinskkompetens och omvårdnadskompetens.
    Ja, jag är sjuksköterska själv, men undrar i mitt stilla sinne om det skulle vara realistiskt att ha den högsta omvårdnadskompetensen inom exempelvis kommunal äldrevård? Visst behövs det mer utbildning och högre löner inom äldrevården, men bara leg sjuksköterskor på äldreboenden känns lite.... överdrivet.

Jag vet ett äldreboende i Mölndal som sökte sjuksköterskor till sådana tjänster. De fick inte några napp alls och var tvungen att ansöka hos kommunen om att få återgå till den "vanliga" sjuksköterskebemanningen.
  • AngoStura

Ebba Caroline, jag vill inte vara taskig, men jag undrar verkligen varför du gör som du gör? Vad får du ut av det? Du har säkert en hel del att diskutera angående vården med den erfarenheten du har. Den riktiga erfarenheten som du säkert besitter. Inte det andra.

• AngoStura
    Ebba Caroline skrev 2012-05-21 22:44:50 följande:
    Och vilken är min andra erfarenhet?

Och vad vet du om vilka erfarenheter jag har?
    Vännen, det är uppenbart för oss att du ljuger. Och vi undrar varför.
    Och i och med att vi är sjuksköterskor irriterar det oss i bland, men det är klart att du för hålla på så här om du önskar.
  • AngoStura
    Ebba Caroline skrev 2012-05-21 22:49:13 följande:
    Ljuger med vad?

Jag har jobbat som usk länge, jag läser till ssk (är klar snart), har jobbat som t5-syrra förra sommaren och gör det denna sommaren med inom kommunen (ej Sverige). Är anställd på UMAS som t5-syrra från och med 17 maj tom när jag är klar, med uppehåll översommaren.

Så, vad ljuger jag om?
    Tycker du det är vattentätt, så visst. Men tyvärr märker vi att det inte är det. Beklagar faktiskt, för du är duktig på att formulera dig och har en imponerande kämparanda.
  • AngoStura
    Ebba Caroline skrev 2012-05-21 22:57:18 följande:
    Så, vad ljuger jag om? (Svårt att svara på?)
    Jag tror att du ljuger om hela sjuksköterskeri-grejen. Och om man läser dina inlägg är det uppenbart. Insistera annorlunda om du måste, men nu går jag och duschar. Och jag tror säkerligen den erfarenhet som du verkligen besitter räcker långt för att delta i diskussionerna.
  • AngoStura
    Ebba Caroline skrev 2012-05-23 20:38:04 följande:
    Översätter till Svenska man min anställning jag haft de senaste åren så är det mellan undersköterska och sjuksköterska. Med lite mer ansvar och uppgifter ön usk men inte helt sskuppgifter eller sskansvar.
    Betyder detta inlägg att du alltså inte har har arbetat som så kallad T5-syrra förra sommaren?
  • AngoStura
    Anonym skrev 2012-05-25 12:29:22 följande:
    Jo en student som haft lite mer praktik än andra studenter.
    JA77 skrev 2012-05-25 12:18:59 följande:
    Hallå där! Du är inte sjuksköterska än, hur mycket du än vill! Att vara anställd som T5/ssk-student eller vad du envisas med att kalla det, gör dig inte till mer än en studerande eftersom du inte har samma befogenheter som en legitimerad ssk.
    Exempelvis har ju Ebba C jobbat som T5-syrra efter termin 3 ?
    Men det går kanske jättebra att göra det i Norge? Där verkar ju snarligen allt vara möjligt. Även på UMAS som vi numera vet ligger i Umeå verkar ju det mesta hända och eventuella sjuksköterskestudenter ha träffat på de flesta situationer och därigenom kan anses som expertkommentatorer på det mesta inom vården.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?