• Anonym

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Kommer bli tufft för alla sjuksköterskor :/

Och ännu tuffare för undersköterskorna... 

• Anonym

Det är klart att en ssk har kompetensen att sköta en uskas jobb.
    Men det tar tid ifrån andra sysslor som är det som en ssk är utbildad till att göra och som inte en uska har kvalifikationer för.
    Jag tror nog att ssk har tillräckligt på sitt bord för att inte behöva ta på sig även uskornas jobb.
    Den tid dom  har behöver dom använda på sina egna arbetsuppgifter.    

• Anonym

Det går inte att svara, endast supertöntiga bittra sjuksköterskor är emot vårdbiträden och undersköterskor.

Ja en sjuksköterska kan torka kräks, mata patienter, ta ut kateter, ta blodtryck etc men det kan även undersköterskor göra. Så jag ser inte meningen att ta bort alla úskor.

• Anonym

Ja. Under förutsättning att det är lika många "huvuden".
    Det här är vad vi just nu genomför på vår arbetsplats.
    När en uska/barnsköterska slutar, kommer en bm istället, för att hon kan göra allt.

• Anonym
    Furstinna skrev 2012-05-14 20:04:44 följande:
    Varför inte ersätta syrror och uskor med läkare? Så har man bara en arbetsgrupp som dessutom har mest kunskap..
    För att läkare inte läser omvårdnadsvetenskap... en ssk har ju en kandidatexamen i det ämnet, och läkarna läser medicinsk vetenskap.
  • Anonym

Nepp men däremot om man avskedar alla inom sjukvården med bristande empati.
    Jag har senaste 2 månaderna pga sjukdom mött otroligt många uskor och ssk och det är ingen skillnad på dem om man ser till antalet som beter sig som svin. Och man får tyvärr räkna in även läkare där.

En människa blir inte friskare av att oroas och bemötas nonchalant, faktiskt.

• Anonym

Med tanke på hur mycket som delegeras idag så är det knappt någon skillnad på uska o ssk..
    Jag jobbar på ett äldreboende o vi gör nästintill allt som en ssk gör.Plockar piller,tar prover,omläggningar osv.
    Det är bara lönen det skiljer på. 

• Anonym
    Jättekul skrev 2012-05-14 21:55:43 följande:
    Så usk byts ut till ssk som ska ha en ingångslön på minst 24K.

Ssk som är högutbildade måste då ha gått 3-års utbildning på univ för att få arbete inom vården.
    En 3-årig universitetsutbildning kostar enorma pengar för samhället.

Summa som samhället ska stå för dvs skattepengar:

1. 3-års univ utbildning till alla ssk som jobbar inom vården. Dvs alla usk ska bort och in ska ssk.

2. En lön på minst 24K i ingångslön samt en löneökning över tid.

JO tjenare. Lycka till med detta. 
    Fast den lönen får de inte. De sämst betalda bm där jag jobbar har strax under 25, och då är det inte ingångslön.... Jag fick visserligen 25 i ingångslön för sju år sedan, men det var för att ingen ville jobba där, och jag fattade efter ett tag varför.... fast det var bra pengar
  • Anonym

Nej det är inte ekonomiskt försvarbart och inte möjligt heller.

• Anonym

Ja,det händer at vi är med vid vårdplaneringar.
    Ronder...en från sin avdelning är med vid genomgångar.
    Inskrivningssamtal ja,
    Nej,dosetterna kollas inte utav ssk.

Delegeringarna delas inte ut som godis,utan man får ju en rejäl genomgång.Minst en på var avdelning har detta ansvaret. O detta är inget privat äldreboende.

Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?