Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
Kommer bli tufft för alla sjuksköterskor :/
Och ännu tuffare för undersköterskorna...
Kommer bli tufft för alla sjuksköterskor :/
Och ännu tuffare för undersköterskorna...
Det är klart att en ssk har kompetensen att sköta en uskas jobb.
Men det tar tid ifrån andra sysslor som är det som en ssk är utbildad till att göra och som inte en uska har kvalifikationer för.
Jag tror nog att ssk har tillräckligt på sitt bord för att inte behöva ta på sig även uskornas jobb.
Den tid dom har behöver dom använda på sina egna arbetsuppgifter.
Det går inte att svara, endast supertöntiga bittra sjuksköterskor är emot vårdbiträden och undersköterskor.
Ja en sjuksköterska kan torka kräks, mata patienter, ta ut kateter, ta blodtryck etc men det kan även undersköterskor göra. Så jag ser inte meningen att ta bort alla úskor.
Ja. Under förutsättning att det är lika många "huvuden".
Det här är vad vi just nu genomför på vår arbetsplats.
När en uska/barnsköterska slutar, kommer en bm istället, för att hon kan göra allt.
Nepp men däremot om man avskedar alla inom sjukvården med bristande empati.
Jag har senaste 2 månaderna pga sjukdom mött otroligt många uskor och ssk och det är ingen skillnad på dem om man ser till antalet som beter sig som svin. Och man får tyvärr räkna in även läkare där.
En människa blir inte friskare av att oroas och bemötas nonchalant, faktiskt.
Med tanke på hur mycket som delegeras idag så är det knappt någon skillnad på uska o ssk..
Jag jobbar på ett äldreboende o vi gör nästintill allt som en ssk gör.Plockar piller,tar prover,omläggningar osv.
Det är bara lönen det skiljer på.
Nej det är inte ekonomiskt försvarbart och inte möjligt heller.
Ja,det händer at vi är med vid vårdplaneringar.
Ronder...en från sin avdelning är med vid genomgångar.
Inskrivningssamtal ja,
Nej,dosetterna kollas inte utav ssk.
Delegeringarna delas inte ut som godis,utan man får ju en rejäl genomgång.Minst en på var avdelning har detta ansvaret. O detta är inget privat äldreboende.