• Anonym

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Soolrosen skrev 2012-05-15 10:41:56 följande:
    Ni som anser att det går att ersätta.... det märks att ni inte har någon erfarenhet av hemtjänsten.

Nej, det kan man vara tacksam för! Mamsen hade hjälp 14 dagar, efter en op, med enklare uppgifter från hemtjänsten. Det kom 17 olika personer. Flera av dem hade nog aldrig skött sig eget hushåll än mindre någon annans. Relevant utbildning var de långt i från. De visste inte hur man torkar disken, vrider av disktrasan, att det är bra att tvätta händerna före man tar i grönsaker som skall ätas råa. Nu är mamsen fullt klar och med mål i mun och kan säga ifrån och förklara, men för alla dem med t.ex. afasi som får hjälp måste det vara förfärlig!
  • Anonym
    JaneDoe10 skrev 2012-05-15 10:49:51 följande:
    Man sänker ju statusen på syrror avsevärt om man gjorde så.
    Precis som man gjorde för undersköterskorna när sjukvårdsbiträdena som städade, bäddade och skötte maten försvann.
  • Anonym

en ny titel för undersköterska? Kommer inte på någon bara men visst borde det finnas. Nej, tycker inte att enbart ssk ska finnas. tycker däremot att endast förskolelärare ska jobba på våra förskolor, men det är en annan sak.

• Anonym
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 20:43:06 följande:

Jag är inte ssk utan läkare.
    Haha! Nä, det är du INTE!! Har aldrig sett en läkare som är så dåligt insatt + skriver så dåligt som dig!
  • Anonym
    Xay1de skrev 2012-05-15 13:13:21 följande:
    När hon började på åttiotalet var det mer medicinska uppgifter medan hon numer inte tillåts göra något sånt eftersom sjuksköterskorna ska göra allt. Nu jobbar hon inte inom landstinget, men ändå. Tänk så mycket samhället skulle spara om vi använde resurser och kompetens på rätt sätt...

Precis, då fanns det sjukvårdsbiträden som gjorde det som inte kräver annat än sunt förn uft - städning, bäddning och mathantering! Verkligt synd att alla måste göra allt!
  • Anonym
    Liten blir stor skrev 2012-05-15 14:01:16 följande:

Sen vill jag säga det att i vår kommun måste man ha undersköterskeutbildning för att få jobba i hemtjänsten och på boenden. Det är endast vikarier som ev. inte har USK.utbildning.

Fantastisk kommun! Som jag skrev ovan:  Mamsen hade hjälp 14 dagar, efter en op, med enklare uppgifter från hemtjänsten. Det kom 17 olika personer. Flera av dem hade nog aldrig skött sig eget hushåll än mindre någon annans och allra minst om någonm annan person än sig själv och sitt ego. Relevant utbildning var de långt i från. De visste inte ens hur man torkar disken, vrider av disktrasan, att det är bra att tvätta händerna före man tar i grönsaker som skall ätas råa. Nu är mamsen fullt klar och med mål i mun och kan säga ifrån och förklara, men för alla dem med t.ex. afasi som får hjälp måste det vara förfärlig!
  • Anonym
    Scream2 skrev 2012-05-15 12:49:25 följande:
    Fast...det är ju inte bara undersköterskor som jobbar i hemtjänsten. MÅNGA är outbildade. Att åka runt och städa, räcka över matlåda mm krävs ju ingen utbildning för. Ska man däremot börja göra HSL uppgifter, då krävs det mer utbildning
    Om det är skönt och slappt att arbeta i hemtjänsten ska jag nog söka mig dit. Är outbildad inom vården, men det är inget problem säger du. Perfekt! Gud så skönt att bara åka runt och städa lite, småprata med de äldre och räcka över en matlåda innan jag på pigga ben studsar vidare till nästa med en matlåda i handen. 
  • Anonym

Jag förstår inte de här trådarna. Ligger SSK och uskorna i krig? Arbetar ni inte tillsammans? 

• Anonym
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-15 15:53:34 följande:
    Och ändå är jag läkare...
    Inom?
  • Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-05-15 15:56:26 följande:
    Om det nu krävs så mycket kompetens och utbildning så får man väl se till att ändra på omvårdandsutbildningen. Göra den bättre så att personal in hemtjänsten/äldreomsorgen har mera kunskap om vad de ska göra.
    Vad är det som saknas i utbildningen tycker du? 
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?