• IVFmamma

Kejsarsnitt vs. vaginal fFL

Jag upplever att fler är missnöjda med sina förlossningar efter att ha fött med KS, framför allt akuta och urakuta.
    Varför vet jag ej men det vore "roligt" att se om min teori stämmer.
    Ni får gärna kommentera både hur ni har fött, om ni är nöjda och OM ni upplever att KSmammor är mer missnöjda och varför ni tror att det är på ena eller andra sättet.
    ´
    Om ni fött på flera sätt, ta första barnet

Akut KS innebär KS som ej var planerat men ni fick vara vakna.
    Urakut KS- ni sövdes
    Inte självvalt KS betyder tex. att ni var tvungna att föda pga. tex. barnet låg i säte, risk för komplikationer

Med hjälpmedel menar jag sugklocka, tång osv.
    Med självvalt KS menar jag av förlossningsrädsla

Denna tråd är inte till för att klanka ner på någon utan mest för att se hur det "ser ut bland folk" och jag vet att FL inte är hela Sveriges befolkning men...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kejsarsnitt vs. vaginal fFL
  • 3 barns mamma84
    IVFmamma skrev 2012-05-14 19:46:28 följande:
    Upplever ni att det är en genomgående missnöjdhet bland KSmammor?
    Vad menar du då ?
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Furstinna

Jag har fött med planerat snitt för att flickan låg i säte. Är helnöjd, skulle inte vilja ha det på annat sätt :)

• 3 barns mamma84

Orsaken till ofrevillig snitt 1 var pågrund av stort barn över 5000g
    Sen snitt 2 ovågad ville varken ha snitt eller vaginalt = otrolig rädd och pga stort barn igen. 

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • IVFmamma
    3 barns mamma84 skrev 2012-05-14 19:50:42 följande:
    Vad menar du då ?
    De jag har pratat med och läst om här på FL som fött med KS(framförallt akut och urakuta) upplever jag är missnöjda med sina förlossningar, den där känslan att inte fått avsluta, att kroppen svikit osv.
  • sasso78
    IVFmamma skrev 2012-05-14 19:44:40 följande:
    Vad är det som du är nöjd med? Att du fixade en sån tuff grej? att du var pigg efteråt?
    Ja, jag är nöjd att jag klarade av att föda vaginalt. Är livrädd för KS och skulle absolut inte vilja ha det om det inte vore absolut nödvändigt. För MIG är det viktigt att föda mina barn vaginalt, jag skulle bryta ihop jag skulle tvingas till ett KS. För mig var och är att föda vaginalt en upplevelse, en positiv sådan. efter min första förlossning var jag inte pigg men nöjd. Efter andra förlossningen var jag både rätt pigg och nöjd.
  • sweran

Första dottern är född med halvakut snitt! Vattnet gick innan det planerade snittet. (hon låg i säte) Är fruktansvärt missnöjd med det... Var inte vad jag ville, men inte så mycket att välja på. Själva snittet var väl okej o jag fick ha dottern på bröstet medans de sydde ihop mig. Men all smärta efteråt var fruktansvärd! Andra dottern är född vaginalt helt utan smärtlindring. Från första värken tills hon föddes tog det nästan 48 timmar... Jävligt jobbigt, men den finaste upplevelsen jag kan tänka mig... Var verkligen en upplevelse att få upp henne på bröstet... Att man fött barn. Med första känner jag bara att jag fått barn! Men älskar dem lika mycket oavsett! Mina små

• CeeJay

Jag har fött vaginalt utan "hjälpmedel" och är nöjd - gånger 2

Även om många blir provocerade så måste jag ändå tillägga att jag har stor skräck inför kejsarsnitt och hade inte varit "nöjd" om jag varit tvingad att föda så. Men i slutänden är det ju ändå barnet som är belöningen och även om det kanske hade blivit ett trauma så hade jag nog kommit över det nu  

• JanaLiiN

Jag kan nog också tycka att vara "nöjd" med sin förlossning är ett i-landsproblem av stora mått.
    Om du och barnet överlevt utan skador så är det väl bara att vara totalnöjd.

• Gladskit

Det är väl rätt självklart att man kan känna sig ledsen efter ett snitt. Ofta har man kämpat länge för att stupa på mållinjen så att säga. Att sen folk säger att man inte fött barn om man har snittats kan säkert också vissa snitt-mammor ta illa upp av. Jag vet inte vad jag tycker om det, jag hade ett segt värkarbete som sträckte sig över flera dygn men jag missade slutklämmen. Hur jämför man det med en person som krystar ut sitt barn vaginalt tre timmar efter första värken? Var min förlossning värre? Eller räknas inte det alls i och med att det avslutades med snitt?

Jag mådde skitdåligt i början för att det blev snitt, för att jag helt uppenbart inte klarade av att föda ut mitt eget barn. Sen kunde jag inte amma heller vilket blev ytterligare ett nederlag (i mina ögon).
    Men hade vi inte haft kejsarsnitt hade både jag och min son dött den där dagen i februari så jag kan helt enkelt inte vara missnöjd och jag är inte det heller. Snittet i sig gick helt enligt manualen, jag fick inga komplikationer efteråt och vi båda överlevde!

Svar på tråden Kejsarsnitt vs. vaginal fFL