• IVFmamma

Kejsarsnitt vs. vaginal fFL

Jag upplever att fler är missnöjda med sina förlossningar efter att ha fött med KS, framför allt akuta och urakuta.
    Varför vet jag ej men det vore "roligt" att se om min teori stämmer.
    Ni får gärna kommentera både hur ni har fött, om ni är nöjda och OM ni upplever att KSmammor är mer missnöjda och varför ni tror att det är på ena eller andra sättet.
    ´
    Om ni fött på flera sätt, ta första barnet

Akut KS innebär KS som ej var planerat men ni fick vara vakna.
    Urakut KS- ni sövdes
    Inte självvalt KS betyder tex. att ni var tvungna att föda pga. tex. barnet låg i säte, risk för komplikationer

Med hjälpmedel menar jag sugklocka, tång osv.
    Med självvalt KS menar jag av förlossningsrädsla

Denna tråd är inte till för att klanka ner på någon utan mest för att se hur det "ser ut bland folk" och jag vet att FL inte är hela Sveriges befolkning men...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kejsarsnitt vs. vaginal fFL
  • Cornellia

Jag har inte riktigt fattat vad det är jag eventuellt borde vara missnöjd med?

Jag blev förlöst med KS, det var akut (men urakut enligt ts definition). Jag har fortfarande vissa komplikationer, men är fortfarande nöjd, för vad var alternativet?

• IVFmamma

Jag upplever att många som fött med KS är missnöjda, att de är snuvade på konfekten,missat målet osv.

• Furstinna

Tror att det är stor skillnad hur man känner när det görs ett akut- eller urakut ks och ett planerat snitt. Ett planerat ks har du tid att ställa in dig på.

• IVFmamma
    Furstinna skrev 2012-05-15 07:10:49 följande:
    Tror att det är stor skillnad hur man känner när det görs ett akut- eller urakut ks och ett planerat snitt. Ett planerat ks har du tid att ställa in dig på.

Det tror jag oxå, nä jag har bara en upplevelse av att fler är missnöjda med sina KS än de som fött vaginalt. Jag har själv fött med bara KS, nr 1 akut och jag mådde som skit efter detta, barn 2 urakut detta var en fantastisk förlossning nr 3 planerat snitt, ett nödvändigt ont för att få ut barnet.

Men det hela kanske sitter i mitt huvud, att jag "räknar" med att man "ska" vara missnöjd efter KS.

• Furstinna

Ivfmamma: för min del är jag nöjd sålänge mitt barn mår bra. Däremot har jag svårt att tro att jag skulle kunna bli mer nöjd eller få en bättre förlossningsupplevelse på annat sätt än jag fick med mitt planerade snitt. Men är man inställd på att föda vaginalt och sen tvingas avbryta för ett ks då förstår jag att man kan känna sig besviken.

• Barnlängtan88

Dottern kom med akut kejsarsnitt efter att dom till slut upptäckt att hon låg i säte och jag var för långt framskriden. Värsta jag varit med om. Allt som kunde gå fel gick fel. Men vi klarade oss båda iaf. Läkarna bad mig söka hjälp efter förlossningen. Hemskt!!!

• Superbia

Jag har fått barn på båda sätt och på ett vis är jag mer tillfreds med mitt snitt eftersom jag redan efter ett par dagar kände mig återställd.

♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥ BF 120916
  • annca
    Två barn med akut snitt och är JÄTTENÖJD!

Andra skulle visserligen bli med planerat, ej självvalt, snitt, men han hann före utsatt datum.

Jag ville inte planera snitt och jag ville inte föda vaginalt... så egentligen blev det precis så jag ville - ett snitt fast inte på ett förutbestämt datum.
    Jag har inte haft några problem. Läkte fort, inget ont, inga infektioner, inga besvär alls, utom att jag inte har full känsel mitt på magen, men vad gör det egentligen? Tror att många som fött vaginat haft MYCKET mer besvär och ont efteråt än vad jag hade.
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • SophiaI

Dottern låg i säte och var tillväxthämmad så det var aldrig tal om en vaginal födsel. Dock blev KS akut då jag fick värkar tre dagar innan planerade snittet, och när jag kom in till förlossningen var jag fullt öppen (alla som säger att man verkligen känner när det är RIKTIGA värkar har då inte min kropp, jag trodde det var förvärkar :) ).

I alla fall, himla synd att hon låg i säte då jag redan gått igenom värkarbetet och bara hade krystandet kvar, men som sagt man vågade inte riskera då hon var liten för tiden. Men jag är nöjd med själva snittet har har inga direkt men efter det, mer än ärret och kanske lite känselbortfall på magen.

Nästa gång hoppas jag dock på vaginal födsel.

Svar på tråden Kejsarsnitt vs. vaginal fFL