• IVFmamma

Kejsarsnitt vs. vaginal fFL

Jag upplever att fler är missnöjda med sina förlossningar efter att ha fött med KS, framför allt akuta och urakuta.
    Varför vet jag ej men det vore "roligt" att se om min teori stämmer.
    Ni får gärna kommentera både hur ni har fött, om ni är nöjda och OM ni upplever att KSmammor är mer missnöjda och varför ni tror att det är på ena eller andra sättet.
    ´
    Om ni fött på flera sätt, ta första barnet

Akut KS innebär KS som ej var planerat men ni fick vara vakna.
    Urakut KS- ni sövdes
    Inte självvalt KS betyder tex. att ni var tvungna att föda pga. tex. barnet låg i säte, risk för komplikationer

Med hjälpmedel menar jag sugklocka, tång osv.
    Med självvalt KS menar jag av förlossningsrädsla

Denna tråd är inte till för att klanka ner på någon utan mest för att se hur det "ser ut bland folk" och jag vet att FL inte är hela Sveriges befolkning men...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kejsarsnitt vs. vaginal fFL
  • Mercurialis

Jag har fött vaginalt med "hjälpmedel" (=sugklocka) och är nöjd

och

Jag har fött med (halv)akut kejsarsnitt och är nöjd.
    (Bebis i tvärläge, gick inte att vända rätt, när det blev småbråttom att få ut bebisen p g a minskad fosteraktivitet.)

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Rumpelstiltskin

Jag har fött med ett akut KS och är missnöjd.

Mitt första barn förlöstes med akut snitt. Var hemskt förlopp innan jag blev snittad och själva snittet var faktiskt ännu värre. Trots det ville jag föda med snitt när jag väntade mitt andra barn, var livrädd för en vaginal förlossning. Gick till en aurorabarnmorska och bestämde mig senare för att iaf försöka föda vaginalt. Slutet av förlossningen var oerhört traumatiskt, lång tid efteråt fick jag ångest när jag tänkte på förlossningen.

Idag väntar jag mitt tredje barn och vill utan tvekan föda vaginalt. Trots att det var en otäck upplevelse senast så var det fantastiskt! Går inte att jämföra känslan att få upp min dotter på magen efteråt, jämfört med att ligga på operationsbordet och bara få se på sonen.

Längtar till och med till förlossningen!

Mamma till Vincent - 08, Ellen - 10
  • canmamma

Jag har fött med akut snitt och är nöjd.

Jag har också fött vaginalt, en gång med sugklocka och en gång helt utan hjälpmedel, och jag är nöjd med de födslarna med.

Sugklockan var den svåraste förlossningen för mig både vad gäller smärta och återhämtning och den utan hjälpmedel var helt klart den lättaste. Jag hade väldigt bra support och tror att det är därför jag känner mig nöjd med alla mina förlossningar.

• sasso78

Jag har fött båda mina barn vaginalt utan hjälpmedel och är urnöjd med det. Hade inte velat ha det på nåt annat sätt.

• 3 barns mamma84

1:a Födde vaginalt medhjälp av (Tång-Sax-Sugklockan)
    Är rädd av att föda vaginalt fast det var snart 7 år sen .
    Är smått sugen men vågar inteGråter
    Det var så att man sa aldrig hur det skulle vara att föda vaginalt min bm sa ingenting.
    När det väl var dags så visste jag varken ut eller in vad fan jag nu skulle göra.
    Visste bara att jag skulle bli mamma för första gången.
    Vattnet gick 5 juni värkarna kom 6 juni på morgonen och jag åkte in med kraftiga värkar utan mellan rum.
    Hon föddes 7 juni kl 01.47 alltså 24 timmar.
    Allvarliga kompliaktioner jag blev typ igångsatt på slutet då mina värkar tog slut kl 01.00 så jag fick MX skit och svimmade och dotterns hjärta gick ner.
    Sammtigt åkte hon upp och bm förde in hela sin arm in i MIG  och trog ner henne igen och sammtidigt fick jag ''krysta'' ut henne arm.
    När armen var ute så klippte bm mig i vaginan utan att säga till stod bara på jornalen.
    Klippte tydligen mig liiiite för mkt.
    Dottern kommer ut med akut sugklockan och tången med på köpet med att dra henne ut mer då om man inte skulle göra detta så skulle det bli akutsnitt.
    Plötsligen kommer dottern ut och henens axel gick urled.
    Hjärtat stannade till och en blå bebbe kommer ut.
    Blev sydd 7 styggn vaginalt och 5 styggn anus .

2:a Planeradsnitt utan min vilja men allt var för bm inte gav mig tidigare TUL
    vecka 41 fick jag TUL och då vara llt sent.
    2 dagare efter planeradsnitt v 41+2 och det gick väl okej .
    Men på natten visste man inte om jag skulle överleva
    På eftermiddagen började allt och på kväll och nattetiden blev allt bara allvarligare.
    Fick inte se sonen på 3 dagar då på 3 dagar låg jag i sängen medvetslös och sondmat.
    Slang inne i näsan nere i magsäcken och nerdrågad av morfin och massa skit.

3:a planeradsnitt och något jag ville men ändå inte då jag var rädd för igångsättning rädd för vaginalt rädd för snitt.
    Men allt gick bra.                             

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • IVFmamma
    sasso78 skrev 2012-05-14 19:37:26 följande:
    Jag har fött båda mina barn vaginalt utan hjälpmedel och är urnöjd med det. Hade inte velat ha det på nåt annat sätt.
    Vad är det som du är nöjd med? Att du fixade en sån tuff grej? att du var pigg efteråt?
  • JanaLiiN

Planerat snitt pga säte, varen otroligt positiv och vacker upplevelse.

• tahira

Jag födde vaginalt med sugklocka och jag är nöjd.

Jag gjorde så att jag läste allt jag kunde om förlossningar, lärde mig termer som sjukvårdspersonalen kunde tänkas använda, läste på om akuta och ur-akuta snitt och om all typ av smärtlindring.

Men jag hade inga förväntningar eller föreställningar. För mig var förlossningen helt enkelt ett nödvändigt ont för att få min son. Sedan fick det gå som det gick, det enda - och jag menar verkligen enda - viktiga var att min son kom till världen och vi båda överlevde. 

Med den inställningen har jag svårt att se hur jag skulle kunna vara "missnöjd" med någonting. Vår son föddes och vi mår båda bra.  

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • splink

Jag födde min dotter med akutsnitt och är superdupernöjd!
    Nästa dotter kommer också med snitt. Vill absolut inte ha det på något annat sätt. 

Dotter född -07, BF med dotter 2 18/9, Bloggar på detsaknadebarnet.blogspot.com
Svar på tråden Kejsarsnitt vs. vaginal fFL