Inlägg från: Annelie81 |Visa alla inlägg
  • Annelie81

Juni-barnen

Ja just det- kanske skall skriva här nu! Födde en lillebror den 4 juni! 50 cm och 3590g. En dag före BF datum! Allt gick så himla bra och snabbt, vi var hemma samma dag!
    Han är supergo,sover och äter, dock har han sina längre sovstunder på dagen, hade ju helst velat att han hade de på natten ;)

• Annelie81

Hej! Får dåligt samvete har inte ens skrivit förlossnings berättelse ännu...men har faktiskt inte haft tid eller ork att gå in här! Helt slut! Ludwig har vänt på dygnet, så här är det lite sömn! Tur att sonen är 7 år och klara sig väldigt bra utan en pigg och alert mamma! Ludde är idag 2 och en halv vecka, han har gått upp 400 g och växt 5 cm sen födseln! Han har väldigt ont i magen på nätterna, han kämpar för att släpps ut gaser så nu har vi fått en pys ventil av BVC...får se om det hjälper!

Ha en trevlig midsommar allihop!!!

• Annelie81

gizmolarson- ja du...något man sätter i rumpan som skall hjälpa bebisarna att släppa ut gaser....används tydligen på äldre oxå. Provade men han gallskrek så jag tog bort den...usch...

• Annelie81

Här kommer min förlossningsberättelse...

Lördagen den 2 juni (beräknad 5juni) börjar vi dagen med en färdknäpp samt en visit på naturhistoriska museet. Känner när vi kommer hem därifrån att något inte stämmer. Känner mig tung och har lite molvärk som kommer och går...16.30 blir det lite mer regelbundet fast de håller inte i sig så länge. Lämnar ändå sonen till farmor.
    20.00 har allt avtagit....ingenting på natten och heller inget på morgonen den 3 juni. Sonen är kvar hos farmor - de har åkt iväg på ett event. Passar på att städa istället och mannen grejer på balkongen. 13.00 när jag dammsuger som mest känner jag att det rinner lite mellan benen. Går på toaletten och tycker inte att det kommer så mycket mer. Sätter på mig en binda och fortsätter att städa. (tänker att är det på gång då måste jag städa klart- hatar att komma hem och det är stökigt.) Känner att det rinner igen och går då på toa för att kolla bindan - ser att det är rosafärgat och förstår då att det är vattnet. (Har inte ont). Ringer förlossningen för att kolla läget. De vill att man kommer in (rutinkontroll) inom två timmar - suck säger jag....jag har ju inte ont...men bara göra som de säger. 15.00 är vi inne på Danderyd. De tar CTG och allt ser bra ut. Inga sammandragningar men det är i alla fall vattnet som börjat sippra. Får en tid att återkomma till dagen efter om inte värkarna satt igång.

När vi åker därifrån känner jag att värkana kommer smygandes. Tänker att jag skall stå ut så länge som möjligt hemma....På vägen hem går vi på El-giganten och handlar på maxi. Jag biter ihop för nu känns det...
    Väl hemma äter jag och försöker vila, svårt för nu klockar vi värkar. Runt 21.00 är det 4 min i mellan och nu gråter jag av smärta. Mannen tycker att det är dags...ha ha..nervös...Så 22.15 blir vi inskrivna på förlossningen...sista rummet fick då det var proppfullt överallt! Klarar mig genom bara andningen ganska länge. Får sedan lustagas. När de väl undersöker mig är jag öppen 5cm! Skönt att ha gjort det mesta hemma. Runt 01.00 tycker BM att jag skall prova sterila kvaddlar..Vilket jag aldrig gör om- det var det värsta jag gjort i hela mitt liv! Fortfarande bara öppen 5cm. Jag skriker i lustgas masken att jag vill ha EDA, BM går och beställer. När hon kommer tillbaka känner jag att jag vill krysta...vilket hon tycker är konstigt då jag endast var öppen 5cm. Hon gör en ny undersökningen och känner då barnets huvud. Jag kan inte kämpa emot utan trycker allt vad jag har - det var en sån skön känsla, jag kände verkligen hur han förflyttade sig på varje krystvärk. BM fick hålla emot huvudet då det gick för fort. Men ut kom han 03.07! Utan att spricka! 3590g och 50cm!
    Så nöjd över förlossningen. Vi ville åka hem direkt...ha ha ha... Men var tvungen att stanna minst 6 timmar och seden fick vi vänta ytterligare 6timmar på barnläkaren men sen var det bye bye....Hem till storebror!  

• Annelie81

Tesssi - här med! 3 veckor blir Ludwig idag och alla grav.kilona är borta! Så jäkla skönt...och då har man bara suttit och ammat och gottat sig i soffan. 

• Annelie81

Ja! Här används alla färger, gillar p.op men som sagt det blir dyrt i längden!
    Många frågar när de kikar ner i vagnen vad det är för kön! Hi hi...det gillar jag!

• Annelie81

Underbarapojke- har du för hög kudde som gör att han glider ner? Eller e han helt enkelt bara vild? Min son sover bara i blöja och tunn filt, vi har väldigt varmt i sovrummet...Kanske kan din son ha en pyjamas istället för täcke?
    Svårt det där...man får testa sig fram...lycka till!

• Annelie81

ja precis...jag har en tung filt...är egentligen ett påslakan från hemtex....jätteskönt! 

• Annelie81

En fråga! Hur fort går det man äter/dricker ut i bröstmjölken? Åt choklad och efter en timme ammade jag och Ludwig fick massor av röda prickar i ansiktet! De försvann oxå efter en timme....går det så fort?

Svar på tråden Juni-barnen