7 månader och vaken på natten
Hej , Har en 7 månaders son som är vaken på natten, vad ska jag göra.
Tycker vi har provat det mesta men inget tycks fungera .
Han lägger sig klockan sju och somnar i sin egen säng utan problem. Han vaknar sedan oftast runt tio, då kan man oftast få honom att somna om bara av att ge honom nappen. Han vaknar sedan runt klockan ett och då vill han inte somna om , han är pigg och vaken, ligger och jollrar, vänder och vrider på sig i ca en timme för att sedan tröttna och börja skrika. I det här läget har jag provat att ge mat, ta upp honom och vagga honom, lägga honom i min säng, bara sitta hos honom, låta honom skrika ( 5 minuters metoden) , lampa tänd mm men inget tycks få honom att somna om förrän efter ca två timmar.
Han sover inte mycket på dagen , oftast 2 pass och mellan 30 till 90 min. Han har fasta matrutiner ammas lite fortfarande, dricker välling till kvällen och morgonen.
Det senaste jag har provat är att ge honom ett mål välling när vi lägger oss för att försöka få honom att sova längre innan han vaknar men nej det funkar inte. Han har hållt på så här mer eller mindre sen han föddes. När han var mindre så låg han bara och jollrade lite tyst och försiktigt för att sedan somna om själv. Nu förstår han att effekten blir större om man väsnas mer :)
Vet inte längre vad jag ska göra för att få honom in i en bra nattsömn?